Hírnevüket az USA-ban alapozták meg, majd lendületes európai terjeszkedésbe kezdtek a dél-koreaiak, akik óriási emberi és anyagi erőforrásokat megmozgatva gyorsan kiléptek az olcsó alternatívák közül, hogy mára az észnek és a szívnek is egyformán kedves típusokkal töltsék meg kínálatukat. Kiváló példa erre a Kona, amely egy olyan kategóriában indul, ahol Hyundai még sosem járt, és a kiélezett piaci versenyben is képes kiemelkedni a mezőnyből.

A második, Prémium felszereltségi szinttől (5 389 000 Ft) jár 7 colos érintőképernyő a felhasználóbarát multimédiás rendszerhez. Fotó: Hilbert Péter

Ebben sokat segít az extravagáns dizájn, ami szembe menve a dél-koreai szokásokkal, már ránézésre is kíváncsivá teszi a vevőket. Bár a kettéosztott fényszóró ötlete a Citroëntől származik, a korábban Škodákon és Lamborghiniken is dolgozó Luc Donckerwolke továbbgondolta és új vonásokkal egészítette ki ezt a formabontó megoldást, melyek egyszerre erősítenek rá a Kona dinamikus, fiatalos arculatára és trendi, szabadidő-autós karakterére. Sem riválisaival, sem márkatársaival nem lehet összetéveszteni a fotókon még kissé furcsának tűnő, élőben viszont már kifejezetten menőnek látszó dizájnt. Szabad szemmel jobban érvényesülnek az apró, de fontos részletek, és kevésbé tűnnek túlbonyolítottnak a lámpák. A hátsók kiosztása például a klasszikus, külső pótkerekes terepjárókéra rímel, ahol a betekintési szög miatt egy alsó lámpára is szükség van. A fehérben is érvényesülő forma mellett a kis szabadidő-autók szegmense is a legkapósabbak között van, ami nem csoda, hiszen a Kona is ideális méretű autó városlakók számára, akik csak ritkán tesznek meg nagyobb távolságokat az autójukkal. Mai fogalmaink szerint optimális női autó, visszafogott dimenziói mellett magas építése kellő magabiztosságot ad.

Pluszként csak a deréktámasza állítható, mégis kényelmes a vezetőülés. Szürke helyett narancssárga (35 000 Ft), piros vagy lime (45 000 Ft) belső dekoráció is kérhető. Utóbbiak esetén az övek is színesek

A kormány mögött ülve válik teljessé a kép, az eltalált üléspozíció és a jól átlátható karosszéria ügyesen aknázza ki a konstrukcióban rejlő lehetőségeket. Erre csak ráerősít a hosszú távon is kényelmes első ülés, melynek combtámasza anélkül is megfelelően hosszú és jól alátámasztja a lábakat, hogy bármelyik irányba állítható lenne. Hasonlóan átgondolt az ergonómia, ebben az ázsiai márkák hagyományosan jók, a Hyundai azonban a Volkswagen konszernre emlékeztető rutinnal és következetességgel tervezi az autóbelsőket. Logikus kezelhetősége, funkcionalitása, illetve nem túl nagy, cserében praktikus rekeszei is átgondolttá teszik az i30-ast idéző utasteret. Testvérére emlékeztet a letisztult és tárgyilagos elrendezés, illetve a döntően kemény műanyagokból álló, minőségi, kifejezetten tágas belső, de egyértelműen kisautós a kép. A Kona félúton jár a B és a C szegmens között, ez a magas padló alatti rekeszekkel szépítő csomagtéren is meglátszik.

60:40 arányban majdnem síkba dönthető a hátsó ülés. A csomagtér padlója alatt rekeszek várják a kisebb tárgyakat

Műszaki megoldásait tekintve is a kicsik kihívója, tömege például alig több 1,2 tonnánál. Futóműhangolása kissé pattogós, az emelt hasmagasság miatt élesebb kanyarokban megbillen, az alacsony oldalfalú gumik miatt durvább úthibákon ráz. Különben semlegesen viselkedik, pontos, de kevés visszajelzést adó kormányával stresszmentesen vezethető. Fékrendszerét is a kis tömeghez méretezték, akárcsak az 1,0 literes, háromhengeres turbós alapmotort. A Kiával közös egység ugyan 120 lóerőt és 172 Nm nyomatékot teljesít, így a napi rutin során megfelelő lendülettel mozgatja az autót, a hangja azonban már alapjárattól kezdve jól hallható, pörgetésre tolakodó lesz, és csak az autópályán, 130 km/órás tempónál válik észrevétlenné. Szükség esetén bírja a sebességet, a negyedik henger hiánya alapvetően nagyobb terhelésnél, valamint emelkedőn érezhető, a kívánt dinamikához pedig szívómotorok módjára pörgetni kell. Jellemzően 2000-es fordulatot kíván meg egyenletes haladásnál. Az rajtunk múlik, hogy a hatfokozatú kézi váltóval hogyan osztjuk be az erejét, de a kissé lötyögős, akadósan kapcsolható szerkezet nem könnyíti meg a dolgunkat. A tesztprogram során mért 7,3 literes átlagfogyasztás reális a belépő hajtáslánc képességeihez viszonyítva.

Látni és hallani is lehet, hogy háromhengeres az alapmotor

Nem vitás, hogy a Hyundai is komolyabb technikával, például az itthon elérhető másik benzines opcióval, az 1,6 literes, 176 lóerős turbómotorral, hétfokozatú duplakuplungos váltóval és összkerékhajtással képzelte el a Konát. Igaz, az 1 850 000 Ft-os felár éppen elég jelentős ahhoz, hogy átgondoljuk az igényeinket, mert átlagos használatra az alapváltozat is teljesen megfelel. A turbómotorral szembeni aggodalmakra pedig az 5 év kilométer-korlátozás nélküli garancia a válasz.

Alapáron jár a lejtmenetvezérlő és a visszagurulás-gátló. 95 000 Ft-ért 17, 190 000 Ft-ért 18 colos felni is választható. A hátsó irányjelző a régi terepjárókat idézően az alsó lámpatestben villog

Tetszett
• átgondolt koncepció
• praktikus felépítés
• egyedi formaterv
Nem tetszett
• hangos motor
• akadós váltó

Összegzés
Trendi és feltűnő, emellett jól használható és szerethető a városi kisautókra komoly veszélyt jelentő kis szabadidő-autó. Az alapváltozat hajtáslánca is beválik, de lesz, akit költekezésre ösztönöz a háromhengeres motor, ahogy a magas felszereltségnek és a márka jó hírének is megkérik az árát.

Hyundai Kona 1.0 T-GDi
Összlökettérfogat: 998 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 172 Nm 1500-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4165/1800/1550 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1559/1568 mm
Fordulókör: 10,6 m
Tömeg/teherbírás: 1350/425 kg
Csomagtér: 361-1143 l
Üzemanyagtank: 50 l
0-100 km/h: 12,0 s
Max. sebesség: 181 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 6,0/4,7/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 117 g/km
A modell alapára: 4 599 000 Ft