Új vetélytársat kapott a Mercedes–Benz GL- és R-osztály, a Volvo XC 90, valamint a Porsche Cayenne – a Magyarországon kategóriaelső VW Touareg azért nem szerepel a felsorolásban, mert a konszern reménye szerint nem egymástól hódítják el a vásárlókat az Audi Q7-tel. Az előbbi a rusztikusabb, kevésbé csiszolt modorú és nem annyira elegáns öltözékű fickó, amely főképpen terepen, „gumicsizmában” mutatja meg képességeit, az utóbbi viszont sportosabb, divatosabban öltözött világfi, amely inkább a mondén téli üdülőhelyek csillogó világában

forgolódik majd otthonosan. No meg nagyobb is 33 centivel. Tengelytávja durván három méter, hossza öt. Hatalmas, impozáns autó. Határozott V-alakot mutató orrkiképzése és közel háromtonnás össztömege némiképp emlékeztet a régebbi típusú, „csőrös” teherautókéra, de még inkább valami hóekeszerűségre, amely a xenon fényszórók hathatós támogatásával fölényesen tolja le az út szélére a forgalom többi résztvevőjét. Egy A8-as, magasabb elvi és gyakorlati szinten – ennek a volánja mögül szó szerint lenézünk más autókra!

Felhőtlen utazás

A Q7 persze nem csupán a környezetbe nagy intenzitással szétsugárzott, kissé fennhéjázó üzenettel hívja fel magára a figyelmet, hanem azzal is, hogy milyen felhőtlenül kellemes élménnyé teszi az utazást. A férőhely igazán minden igényt kielégít, leghátra tolt első ülés mögött még mindig lazán üldögélhet egy termetes ember, rendben van valamennyi méret, tágas, levegős benyomást kelt az utastér. A csomagtartó már alaphelyzetben is rengeteg, 775 liternyi poggyászt fogadhat be, sőt további mennyiséget rejthetünk a padlója alá, a bútorzat átrendezésével pedig bő két köbméteres teret kapunk. Ami ide nem fér be, azt bízvást otthon lehet hagyni. A kesztyűtartó nevetséges, az ajtózsebek viszont nagyok (mind a négy!), elfér bennük üdítős palack is. A berendezés az Auditól megszokott nagyon magas nívót képviseli, s kirukkoltak egy újdonsággal is: a tükör holt terét figyelő radarral. Ám a lényeg még csak most jön. Nagy szabadmagasságával (terepes üzemmódban 205 mm) és 40:60 százalék nyomatékarányú állandó összkerékhajtásával a Q7 fölényes könnyedséggel veszi a mély havat, a magas útbordát, a kivályúsodott keréknyomot, vagy éppenséggel a köves földút tarajos bakhátját, szóval az olyasmit, ami már komoly károkat okozhat egy derék A6 vagy A8 köténylemezében, avagy értékesebb alsó szerelvényeiben. Igazi terepjáró nem akar lenni, nincs felezője és kapcsolható differenciálzárja, de nagyon bírja a rossz, akár szörnyen rossz utat is. A légrugózásos kivitel padlómagassága 180 és 240 milliméter között állítható. Mit mondjak, Budapestre ez való! A bemutatón próbára tettem szűz hóban és mély sárban is, de úgy ment át mindenen, hogy a szeme se rebbent. Ja, azt is említsük meg, hogy 3500 kilós utánfutót vontathat az autó!

Erőgép

Nagy test, nagy élvezet – ha nagy a motor is. Nos, ebben nincs hiány! A háromliteres V6-os dízel erőfeszítés nélkül birkózik meg a hatalmas tömeggel, hatfokozatú automatája szinte észrevehetetlenül kapcsolgat. Kimondottan tempós, élénk autózásra nyújt lehetőséget ez a hajtómű, viszonylag szerény fogyasztással és derék hatótávval (nem aprózták el a tankot sem, 100 liter fér bele!). Teljesítményben még többre, hatótávban persze kevesebbre képes a közvetlen benzinbefecskendezéses motor. Az ezzel felszerelt változat közel hatmilliós ártöbblete pedig tovább erősítheti büszke gazdájának érzéseit a nagyságot illetően. Az év folyamán jelenik majd meg a 3.6 V6 FSI benzines változat. A menetpróbán az volt számomra az igazán érdekes kérdés, hogy mennyire igaz a gyáriak állítása, miszerint a Q7 menettulajdonságai alig térnek el mondjuk egy A6 hasonló jellemzőitől. Hiszen mégiscsak magasabban áll egy arasszal… Nos, előrebocsátva, hogy nagyon korrekt viselkedésű, de nem az a kimondottan könnyed, mohó kanyarzabáló az A6, tulajdonképpen igazuk van. Ez a böhöm nagy jármű remekül fogja az utat, dinamikusan és tisztán húzza az íveket, jó úton csak árnyalatnyival marad el talán a szedántól – rossz úton meg abszolút fölényben van vele szemben. Futása csendes, csak autópályán találtuk zajosnak, de lehet, hogy ezt a téli gumik tették. Belvárosban közlekedni, parkolóhelyet keresni viszont rémálom lehet vele, sőt gyanítom, hogy a Q7-lökhárítók is ott hagynak majd egy-két csíkot, karcot a fedett parkolóházak falán…

Sikerre ítélve

A Q7 Pozsonyban készül, a nyers karosszériát Ingolstadtból, a motorokat Győrből szállítják oda. A termelt mennyiség fele az Egyesült Államokba kerül, ahol az eladás 80 százalékát a hétüléses kivitel adja majd, Európára viszont 40 százalékot prognosztizálnak. Nálunk bizonyára az ötüléses lesz a nyerő, hiszen a nagycsaládosok nem mindig a nagypénzűek közül kerülnek ki. Egyébként úgy tűnik, kapásból befut Magyarországon az A6 és az A8 közé pozicionált Q7: már előértékesítésben elment ötven darab, így tarthatónak látszik a 210 darabos idei célkitűzés. Akinek viszont túl nagy ez a kocsi, várjon egy keveset: már rebesgetik, hogy jön kisebb testvére, a Q5…