Hirdetés – A futómű beállítására nem árt figyelmet fordítania az autótulajdonosoknak, még akkor is sok hibát, kockázatot meg lehet előzni, ha egyébként semmilyen jel nem utal arra, hogy esetleg beállításra szorulna a futómű.

Mi okozza a hibát?

Hogy mi okozza a futómű hibáit? Az útviszonyok mindenképp nagy szerepet játszanak benne. Az, hogy a futómű beállítása megfelelő-e, fontos kérdés azért is, mert a kerék, a futómű beállítása nagyon sok mindent befolyásol. Így a fékrendszert, a kormányrendszert, a felfüggesztést és a hatással lehet az üzemanyag-hatékonyságra és az abroncsok kopására is.

A Gumiszervizem időpontfoglalója utánajárt, hogy milyen tünetek utalnak a futómű hibájára, mire érdemes figyelni és mikor válik esedékessé a futóművizsgálat.

Útviszonyok, kopás, lazulás

Ha a kormánykerék menet közben nem középen van, ha az autó valamerre húz, akkor ideje beállítani a futóművet. Az igazítás során korrigálják az elferdült szögeket, ezzel megakadályozva, hogy az autó az egyik oldalra dőljön. Ezt nem igazán lehet befolyásolni, hogy mikor jön el ennek az ideje, az útviszonyok és az általános kopás miatt a felfüggesztés különböző alkatrészei, a vezérlőkarok, golyóscsuklók, kerékcsapágyak meglazulhatnak vagy akár meg is sérülhetnek. Ekkor pedig egy vagy több kerék nem egyenesen halad az úton, ilyenkor pedig szükséges a beállítás.

Ha azt halljuk, hogy az autó zörög, kopogó hangot hallunk a futómű felől, vagy észrevesszük (vagy a szakember észreveszi), hogy az abroncsok rendellenesen kopnak, akkor mindenképp gyanakodhatunk a futómű-beállítás szükségességére. Ugyanígy az említett esetben, amikor nincs középen a kormányállás, amikor az autó elhúz valamelyik irányba, vagy amikor bizonyos sebesség felett kormányrázást tapasztalunk, vagy épp fékezéskor érezzük. Ezekre a rendellenességekre figyelni kell és ha már az első jeleket tapasztaljuk, akkor keressük fel egy szervizt, ahol elvégzik a szükséges beállításokat.

A futómű beállítás sok bajtól óv meg

Fontos, hogy ezt megtegyük, számos kockázatot rejt magában, ha a futóművek nem a megfelelően működnek. Így nagy szerepet játszanak az üzemanyag-fogyasztásban, tehát a nem megfelelően beállított futóművek miatt mélyen a pénztárcánkba nyúlhatunk. Ugyanígy a rendellenes kopás miatt hamarabb szükségessé válhat az abroncsok cseréje.

A futómű beállítás mintegy egy órát vesz igénybe, ilyenkor megnézik a kerekek irányát és szögét, és az autó gyártója által megadott értékekhez állítják be. Ez egy egyszerű művelet, de hosszú távon mindenképp megéri legalább évente ellenőriztetni a futómű beállításokat. Tegyük ezt meg akkor, ha bármilyen rendellenességet, bármilyen gyanús hangot, bármilyen apró oldalra húzást tapasztalunk. A Gumiszervizem időpontfoglalója tapasztalatai alapján érdemes már a hibák jelentkezésekor megoldani a problémát, hogy később ne okozzon nagyobb kárt. A futómű beállítás nem hosszú és nem is drága folyamat, ne hagyjuk ki évente legalább egyszer.

(Nyitókép: Pixabay)