Zsákba csomagolva jön a szerkezet. Felhelyezés előtt célszerű letisztítani a felületet, a vákuumos rögzítés ekkor tapad megfelelően. Fotó: Lővei Gergely

Vigyázni kell az olcsó, távol-keleti autóesernyőkkel. Ezek minősége – rudazat (csuklók), tapadókorong, ponyva – ideig-óráig megfelelő, a garanciális ügyintézés pedig kilátástalan. A magyar forgalmazó a legdrágább távol-keleti konstrukción is kért pár módosítást azért, hogy aztán a nevét adja a termékéhez, nem igazán értették a gyártók, miért kell megfelelő minőségbiztosítási igazolással rendelkező ponyva a magyaroknak, hiszen az drága… Az egyszerűség kedvéért csak motoros mozgatással és nagy méretben (4,6 méter hosszú ponyva) kínálja a védőeszközt, mert minimálisan lenne csak olcsóbb a kisebb méretű eszköz, a kézi mozgatás pedig további hibaforrásokat (kezelés) rejt. Olyan apróságokra is odafigyeltek, hogy kartonlapot helyeznek a csomagba azért, hogy ha netán kicsomagolásnál késsel/ollóval vágja fel a vásárló a zacskót, nehogy megsérüljön a ponyva.

Strapabíró csuklók, erős kapcsok és a fényezést nem károsító pántok jellemzik a magyar forgalmazó által kínált autóesernyőt

A markolatnál meg kell fogni a kövér esernyőnek tűnő, úgy 5 kg tömegű szerkezetet, majd a tető közepére, a tetőmerevítőre (nyomogatással kideríthető a helye) kell helyezni a szívókorongot – ez némi fizikai erőt kíván, főleg, hogy egyensúlyozni is kell a szerkezetet. A megfelelő rögzítés érdekében célszerű némi takarítószert tartani az autóban, hiszen pormentes, száraz felületen rögzül megfelelően a tapadókorong. A vákuumot egy nagyméretű karral kell előállítani, ekkora méretben ez sokkal könnyebben megy, mint például a navigációk gumitappancsánál, hiszen jól meg lehet markolni a fogót.

Kivehető az akkumulátor, elég ezt cipelni a töltéshez és mobil akkumulátorként is használható, a ponyva vízlepergető bevonatot kapott

A gyártó szerint 60 km/órás szélsebességig nincs gond, de tájfunt is túlélt már az autóesernyő – a ponyvát elfújta a szél, de ezt követően még a fényezés se karcolódott, hiszen a pálcákba nem tud belekapni a vihar. Kapcsos pántokkal lehet a külső tükrökhöz és a kilincsekhez rögzíteni a rudazatot, de az ajtónyíláson is át lehet húzni ezeket, a lopásvédelmet jelentő acélsodronyt tartalmazó pántot is így, az ajtóval odacsukva kell rögzíteni.

Csak a tapadókorong ér a karosszériához, a rudazat csuklóinál puha szövet található, ha netán mégis (szél) bekövetkezne a kapcsolat

Nem is annyira az esőtől óv az autóesernyő, hanem árnyékoló – nyáron akár 30 fokkal alacsonyabb az utastér hőmérséklete –, illetve a hótól, jégtől (jégeső) tisztán tartja az ablakfelületeket. Ráadásként feliratozni is lehet, azaz reklámhordozóként is használható; amíg a Škoda Fabiáról hátrafelé lelóg a ponyva, egy kombi vagy lépcsős hátú esetén már nincs ilyen, az esetleges gyalogosokat veszélyeztető túlnyúlás. A 149 900 Ft-os árból 2018 folyamán 12%-ot engednek, ezen felül még különféle kuponos kedvezményeket is lehet érvényesíteni, így 131 990 Ft a vételár. Raktárról szállítanak, s a termékekre egy év garanciát vállalnak.

Cikkünk elkészítéséhez az Autoesernyo.hu nyújtott segítséget.