Mi sem mutatja jobban hogy egy modell pályafutásának zenitjére érkezett, mint az első (és legtöbbször egyben utolsó) komolyabb átfésülése, mind külső mind belső vonatkozásban. Természetesen a gyártás évei alatt végig történnek kisebb-nagyobb változások, az időközben összegyűlő tapasztalatok alapján folyamatosan javítanak a modellen, mindvégig optimalizálva az adott típust, de a fontos módosításokat, a tovább finomított, vagy teljesen új motorokat, új felszereltségeket egyszerre általában az első ráncfelvarrás alkalmával kapja meg a már pár éve piacon teljesítő gépezet.

Csoportkép

A Renault Laguna számára is elérkezett a délidő, és csakúgy mint a klasszikus westernfilmben az öregedő seriffet alakító Gary Cooper, a francia középkategóriás is szembe kell nézzen könyörtelen ellenfeleivel. A moziban a főhős csak magára számíthat, egymagában várakozik a poros, kihalt főutcán a Miller banda érkezésére. Az anyacég ennél azért hathatósabb támogatásban részesítette az ő egyetlen Lagunáját. Pénzt (150 millió eurós fejlesztési költségek) és energiát nem kímélve igyekezett legjobb tudása szerint felkészíteni modelljét a D-szegmensben uralkodó állapotokra. Mert nem elég, hogy az adott kategória évről-évre szűkül világszerte a gaz módjára burjánzó újabb és újabb piaci

szegmenseknek is köszönhetően, de a középkategóriás modellek száma is mindvégig nő. Alig akad gyártó, mely ne képviseltetné magát, főleg hogy egyre inkább átjáróházra emlékeztet a szegmens a sok “határeset” modell miatt, amely például tengelytávját tekintve ugyan még középkategóriás, de külső méreteit, vagy pozícionálását tekintve már másik szegmensbe lóg át. De nem úgy a Laguna, amely maradt klasszikus ferdehátú vagy dinamikus középkategóriás kombi, amely pályafutása második felének már tetszetősebbre formált orr-résszel vág neki. Az átalakítás során elmaradt a hűtőrács feletti kis műanyag bajusz,

a meredekebb szögben álló márkajelzést pedig már egy részből álló lökhárító és hűtőrács övezi. A jelenlegi divatnak megfelelően áttetsző burkolatú fehér indexes és megnövelt első fényszórók belül sötét keretet kaptak, míg alsó részüknél a hűtőrács vonalát is kiemelő króm díszcsík húzódik. A modernizáció jegyében a hátsó lámpatestek is az elsőkéhez hasonló szellemben módosultak, a méretnövekedés kivételével.

Magasabb nívón

Manapság mi sem természetesebb, mint hogy egy új Renault modell példás, ötcsillagos értékelést szerez az Euro-NCAP töréstesztjén (tekintsünk most el a rombuszos márkajelzéssel is forgalmazott Dacia Logan idevonatkozó adataitól), és bemutatásakor a jelenlegi, második generációs Laguna sem volt kivétel, olyannyira nem, hogy a világon elsőként ért el maximális minősítést. Ennek szellemében a facelift során már a harmadik generációs Renault Utasvédelmi Rendszer felügyel az utasok biztonságára, magába foglalva az új első-hátsó fejtámlákat, a nyolc légzsákot, és a gyermekek kiemelt védelmét szolgáló

berendezéseket. Az utastér nemcsak biztonságosabb, de egyúttal kellemesebb hely is lett, modernebb szövetanyagokkal, puhább bőrkárpitozással. Átrajzolták a visszajelző műszereket, és felhasználóbarátabb lett a középkonzol. Legfőbb idevonatkozó újdonság, hogy a kézifékkar helyét (amely nyomógombos, automata rendszerű lett) a feláras, a Nissannal közösen kifejlesztett Carminat típusú navigációs rendszer kezelőgombjai vették át. Az audiorendszert és a Bluetooth-os fedélzeti telefont is integráló renszer kezelőfelülete leginkább az Audi

MMI-jéhez hasonlatos. Hiányos klasszikus műveltségem révén eddig is tudtam, hogy minden út Rómába vezet, de az olasz főváros környékén tartott menetpróba során alaposan elámultam, hány útvonal is vezet kifelé az örök városból, a remekül használható, villámgyors és zavarba hozhatatlan navigációs rendszer alapján legalábbis.

Szívátültetés

Az olasz autópályákon az egyetlen új motorral, a csúcs-Mégane-ból is ismerős kétliteres turbómotor 205 lóerős verziójával vezettük a megújult Lagunát. Ehhez az erőforráshoz a GT felszereltségi szint dukált, amely többek között megerősített és ültetett futóművet, 17 colos nagyteljesítményű Michelin abroncsokat, átrajzolt műszereket és hatfokozatú kéziváltót jelent, és a mindig tettrekész lendületesség és kordában tartható fogyasztás élvezetes kompromisszumát. A többi benzines csak minimális átfésülésen eset át, öt lóerővel erősödött az alap 1,6-os és a kétliteres soft-turbós, a szívó két-és háromliteres egységek lényegében változatlan formában folytatják, csakúgy, mint a dCi dízelek. Mégis, a pontosabb illesztési hézagoknak, és a számos apró módosításnak köszönhetően sikerült tovább csökkenteni az egyes modellek átlagfogyasztását és belső zajszintjét. Mindezekkel felvértezve, a felfrissített Laguna legalább akkora sikerrel veszi fel a harcot ellenfeleivel, mint tette azt a filmbéli öreg seriff a martalócok bandájával. És ne feledjük, hogy annak idején Gary Cooper kiérdemelte alakításával az Oscar-díjat…