A hétvégén nyilvánvalóan nagy reflektorfény vetül a Toyota világbajnokára. Várhatóan nagyon jól szerepel azon a ralin, amelyet 2022-ben megnyert, tavaly pedig negyedik lett. Mivel idén csak meghatározott versenyeken áll rajthoz Rovanpera, nem lesz teljesítési kényszere. A kérdés inkább az, hogy hagyják-e a tinédzser sztárpilótát hajtani, mint a meszes, vagy teret hagynak az év végén világbajnoki címre is esélyes Elfyn Evansnek.

A klímaváltozás jó pár éve a skandináv országokat sem kíméli. A szervezők egyre északabbra tolják a rali helyszínét, annak érdekében, hogy biztosan havas utakon haladjon a mezőny. 2022-ben még inkább észak-keletnek vette az irányt a verseny, hogy egy új város, Umea lássa vendégül a világbajnokság mezőnyét. A már megszokott Varmland régióból el kellett vinni a rali helyszínét 700 km-re északra Vasterbotten megyébe, ahol garantáltak a havas-jeges útviszonyok, hogy igazi téli ralit lehessen rendezni nagyon gyors utakon. Tökéletes körülmények várhatóak idén mínuszokkal. Havasak az utak, de amint egy kicsit melegszik az idő, az aszfalt azért elő-előbukkanhat a hó alól.

Az utóbbi időben egyre megszokottabb volt, hogy nem skandináv pilóta nyerte a Svéd Ralit, annak köszönhetően, hogy egyre kevésbé volt télies a rali. 2022-ben és 2023-ban viszont az vélhetően az északabbra áthelyezett helyszín is segítette előbb Kalle Rovanperát, majd tavaly Ott Tanakot, hogy hazavihesse a győztes trófeát Svédországból. Utóbbi másodjára.

Svédországban 2017-ben nyert először a Toyota a most csapatfőnök Jari-Matti Latvalával a volánnál. A hat indulásából négyszer nyert itt a Toyota, s most is erős eredményre számít. Bár a győzelmet nem vitte haza a szezonnyitó versenyről, Monacóból, de így is két dobogós helyet begyűjtött a finn központú csapat. A Hyundainál három csapat áll rajthoz Svédországban. A világbajnoki koronára hajtó Thierry Neuville és az M-Sporttól visszatérő Ott Tanak kemény harcot folytat majd a győzelemért. Itt is van egy debütáló pilóta. Esapekka Lappi ugyanis Rovanperához és Ogier-hez hasonlóan csak meghatározott ralikon áll rajthoz idén, s ezek egyike a hétvégi Svéd Rali.

Neuville nagyon reménykedik abban, hogy a gyorsaságik nem lesznek túl havasok. A sok havat így első rajtolóként neki kellene letakarítani az útról a mögötte jövők számára és így az ellenfelei jobb tapadású utakon hajthatnának majd. „Ha az útfelszín nagyon keményen fagyott lesz, az jó lesz számunkra, de ha sok hó lesz az utakon, és trükkösek lesznek a körülmények, akkor csak az ötödik és hatodik helyekért küzdhetünk majd.” – szögezte le a Hyundai belga pilótája.
A tavaly versenybalesetben elhunyt Craig Breen tiszteletére az SS2 és SS5 Brattby gyorsasági szakaszt #42 Brattby-ra nevezték át, azután, hogy a Hyundai pilótája domináns teljesítményt nyújtott itt tavaly.

A rali
A Vasterbotten megyében rendezett ralin ismét hófalak keretezte utakon halad majd a mezőny. Csütörtök este, ahogy tavaly is, egy rövid sprint szakasszal nyitnak Umeában, amelyen még egyszer végighalad a mezőny pénteken. Három szakasz következik ezután még kétszer: Brattby, Floda és Norrby. A szombati nap hasonlóan alakul, míg vasárnap éppúgy, ahogy 2023-ban az Umea szakasz lesz a ralizáró Powe Stage is.
A 2024-as Svéd Rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 301,76 km-t tesz majd ki. Az össztáv: 1104,30 km.

Az elmúlt évek győztesei:
2023 Ott Tanak (Ford)
2022 Kalle Rovanpera (Toyota)
2020 Elfyn Evans (Toyota)
2019 Ott Tanak (Toyota)
2018 Thierry Neuville (Hyundai)
2017 Jari-Matti Latvala (Toyota)
2016 Sebastien Ogier (VW)
2015 Sebastien Ogier (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 Sebastien Ogier (VW)
2012 Jari-Matti Latvala (Ford)
2011 Mikko Hirvonen (Ford)
2010 Mikko Hirvonen (Ford)
2008 Jari-Matti Latvala (Ford)
2007 Marcus Grönholm (Ford)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Petter Solberg (Subaru Impreza)
2004 Sebastien Loeb (Citroën Xsara)
2003 Marcus Grönholm (Peugeot 206)
2002 Marcus Grönholm (Peugeot 206)
2001 Harri Rovanperä (Peugeot 206)
2000 Marcus Grönholm (Peugeot 206)

A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
1. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 30 pont
2. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 24 pont
3. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 21 pont
4. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 15 pont
5. Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 11 pont
6. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 9 pont
7. Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 6 pont
8. Nyikolaj Griazsin (ANA) AEC – DG SPORT Rally2 3 pont
9. Pepe Lopez (ESP) Pepe Lopez Rally2 2 pont
8. Yohan Rossel (FRA) AEC – DG SPORT Rally2 1 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRT 46 pont
2. Hyundai WRT 45 pont
3. M-Sport Ford WRT 19 pont