Ugyan még néhány napig kifejezetten kellemes idő vár ránk, motorozni azonban már nem lehet olyan könnyedén, mint nyáron. A lehűlt aszfalton a motorkerékpárok abroncsai jócskán veszítenek tapadásukból, és vezetőjüknek is meglehetősen fel kell öltözni indulás előtt.

Sokkal óvatosabban kell motorozni ősszel, mint nyáron, hiszen a lehullott falevelek, a nedvesség és a felfagyás mind váratlan szituációkat okozhatnak gurulás közben – tudtuk meg Ökrös László motorkerékpár-értékesítőtől.

– Ráadásul a napközbeni 20 fok körüli hőmérséklet ellenére az aszfalt jóval hidegebb már ebben az évszakban, így a nyári időszakra tervezett gumik könnyebben megcsúsznak. S ugyan már gyártanak az abroncsokból téli szetteket is, de azok a felső árkategóriában mozognak, és Magyarországon még sokkal kevésbé elterjedtek, mint például Németországban, ahol már kötelezővé tették a használatukat.

Kifejtette, az őszi motorozásban rejlő veszélyhelyzeteket elsősorban a tapadás hiánya okozza. S ugyan vezetéstechnikai képzéseken fel lehet készülni ezen szituációkra, de a tanultakat nem minden helyzetben tudjuk a kellő időben alkalmazni, hogy elkerülhessük a bajt. A lényeg tehát ilyenkor a fokozott óvatosság, mert a tapadási tényező egy méteren belül – például egy árnyékos helyen lévő talaj menti fagy miatt – száz százalékról akár nullára is csökkenhet. Hozzátette, ha ehhez még egy kopott (mintázat nélküli) gumiabroncs is párosul, úgy a motorosnak esélye sincs megúszni a kicsúszást.

Ökrös László elmondta, októberben már csak az elszántabb motorosok gurulnak, és nekik is csak a déli órákban van lehetőségük rá a reggeli hideg és a korai sötétedés miatt. Oda kell figyelniük azonban ilyenkor is a helyes aláöltözésre, aminél ajánlott a thermobéléses és a gore-texes, különleges vízlepergető hatású termékek csizmában, kesztyűben, nadrágban és kabátban is.

Továbbá a bukósisakkal kapcsolatban is körültekintőnek kell lenniük, mert az a hőmérséklet-különbség miatt könnyen bepárásodhat, ami rendkívül balesetveszélyes. Végül elmondta, 15 fok alatt azonban már nem ajánlott hosszabb távon – főként nagy sebességgel – motorozni, mert itt már fennáll a kihűlés, valamint az egyes testrészek fagyásveszélye.

Esedékes a járgány téliesítése
A gyulai Szilágyi Szabolcs elmondta, ő azon motorosok közé tartozik, akik ősszel, sőt még télen is rendszeresen gurulnak. Ilyenkor azonban a könnyebb, 250 köbcentis járművét használja, amiben található ABS és kipörgésátló is. Hozzátette, véleménye szerint hidegben sem kell elengedni ennek a szenvedélynek a kezét, de ilyenkor sokkal óvatosabban, körültekintőbben és lassabban kell közlekedni. Hóban, szakadó esőben és jégpáncélos úton viszont még ő sem ül motorra. Végül elmondta, nagyobb, 650 köbcentis járgányát ilyenkor téliesíti: alaposan megtisztítva, teli tankolva, az akkumulátort töltőre csatlakoztatva, kéthetente megmozgatva (ez fontos a kerekek és a lengéscsillapító miatt) tárolja garázsában tavaszig.