– Először a szivatóval kell játszani, és amikor már visszarúg, akkor lehet beindítani – mutatta Pántya Imre a legfontosabb fogásokat, miután kinyitotta a garázsajtót és ezzel lerántotta a leplet arról, hogy milyen járgány pihen a melléképületben: egy 1962-es, Duna oldalkocsival felszerelt, 250 köbcentiméteres T5-ös Pannónia. Belökte a gépet, a motor pedig ragyogóan szólt, pöfögött, ontotta magából a veteránokra jellemző illatot.

Felvetésünkre, hogy erre a hangra a szomszédok is kijönnek, megnézni, mi durrog, elmondta, hogy valóban sokan megállnak, amikor feltűnik a motorkerékpárral, nem győzik fényképezni. Több bemutatóra, rendezvényre is elvitte már a járgányt – azokon is rendre sikert arat, igazi látványosság –, de kiemelte, hogy egyelőre még utánfutón kell szállítani, nem „lábon” viszi. De a tervek között szerepel, hogy a vizsga után rendszámot rakat rá.

– Hogy honnan jött a szenvedély? Kedvelem azokat a dolgokat, amiket egykor Magyarországon gyártottak, így a veterán járműveket is. A Pannónia pedig ugye magyar gyártmány. A barátaimtól, ismerőseimtől kaptam pár évvel ezelőtt: bár működőképes volt, közel sem volt ilyen állapotban, egyáltalán nem így festett – folytatta. Egy évnyi munkába, rengeteg szabadidőbe telt, mire teljesen sikerült restaurálni.

– Egyedül annyi a különbség az eredetihez képest, hogy most a kerekek is fel vannak krómozva – mutatta. Hozzátette, hogy kiállításokon vett részt, régi fényképeket nézett át tüzetesen, hogy milyen lehetett vadonatúj korában egy T5-ös Pannónia, illetve olyan bácsikat keresett fel, akik valaha még ülhettek egy ilyen motorkerékpár nyergében, válthatták a sebességet, húzhatták a gázt, majd a féket rendületlenül, róhatták a kilométereket.

– Nem volt könnyű beszerezni az alkatrészeket, nem egy börzén vettem részt, illetve a barátok, ismerősök is sokat segítettek – ecsetelte Imre, hozzátéve, hogy azért mára tartalékokkal is rendelkezik, ha esetleg valami probléma merülne fel. Végtére is csak egy fél évszázados járműről van szó, aminek kárpitozásától kezdve a fekete színezésén keresztül a piros-arany csíkozásáig mindene olyan, mint az eredetié.

– Egy igazi pannóniásnál pedig mindig van drótkefe, rongy és plusz gyertya – mosolygott. Imre kiemelte, hogy ha egy kis szabadidő a rendelkezésére áll, akkor azt – szigorúan a családot követően – a motor bütykölésével, csinosítgatásával tölti, amit olykor be is kell „durrantani”. A szenvedélyében is partnernek bizonyul a kedvese, valamint a szülei. Imre reméli, hogy kisfia fülében is sikerül majd egyszer elültetni a bogarat, és kedvet kap a motorozáshoz.

Hamarosan a Trabant felújítását is befejezi

Pántya Imre garázsában nemcsak egy Pannónia pihent, hanem egy 1983-as, tehát 33 éves 601-es, kétütemű Trabant. Pont olyan „bilikék”, mint amilyen színűből ezerszámra futottak a magyar utakon is a kelet-német autógyártás remekművei, igaz, ez lakkozott.

– Ennek a felújítása is már a célegyenesben van – mondta. Elárulta, hogy a műszaki vizsgán is átment a járgány, illetve a restauráláskor az olyan dolgokra is figyel, mint hogy például Videoton-hangszóró legyen a kalaptartón, vagy DDR-s matrica díszítse.

– Hozzá kell tennem azonban, hogy a korabeli emblematikus dolgokat meglehetősen nehézkes beszerezni hozzá – ecsetelte. Mint fogalmazott, egy 1957-es Simson Suhl is a birtokában van, a 49 köbcentis motorkerékpárt is szeretné teljesen rendbe tenni – a Trabantot követően.

Teljesen szét kellett kapni, majd újra felépíteni

– Teljesen szét kellett szedni, a legapróbb részletekig; alkatrészenként felújítani, amit kellett, cserélni; majd onnan újra felépíteni – mesélte a restaurálás folyamatát Pántya Imre. Hozzátette, annyiban szerencsésnek bizonyult, hogy a Pannóniának korábban egyetlen tulajdonosa volt, egy bácsinál pihent, állt húsz éven keresztül.

A T5-ös önmagában 146 kilogramm, igaz, egy vérbeli motorosnak nem okoz nehézséget ezt a súlyt megtartani. A Duna oldalkocsival együtt viszont már teljesen más egy ilyen járgányon ülni, Imre is elmondta, hogy teljesen megváltozik az úttartása, és ha nem figyel kellőképp az ember, akkor egy éles balra kanyarodásnál a borulás sem kizárt.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!