A dizájnerek alapos munkát végeztek. Fotó: Papp Geri és PappLaci

Mi is az a Brixton? Nem, nem angol márka, hanem az osztrák KSR-csoporthoz tartozik. A semmiből született néhány éve, és hazájában már jó eladási számokat mondhat magáénak. Mi lehet a siker titka? Először is a dizájn. Nagyon rátalált arra a stílusra, ami megfogja a vásárlót, az első ránézésre retrós külső modern technikát takar. A gyártó szerint osztrák mérnökök tervezték európai motorosoknak és Kínában gyártják; ez ma már inkább pozitívum.

Amíg felül hirtelen véget és a test, a lengőkarnál és a rágyógyított rendszámtartónál már érezni némi erőlködést

Rögtön feltűnik, hogy a motor nevében is előforduló „X” többször is visszaköszön. Aztán a hátuljának a manapság divatos „az ülés után vége a világnak” stílusú befejezése. Elnézegetném jó darabig a dizájnfinomságokat, mert van rajta bőven. A hátsó villa is egy ilyen darab. Az alkatrészek minőségi beszállítóktól érkeznek, a blokkolásgátló BOSCH, a futómű Kayaba, a gumik a Pirellitől jönnek, a fékek J.Juan, spanyol gyártmányok.

A tank oldalába belenyomott X, a név nagy X-ébe beleírt négy égtáj visszaköszön a fényszóróban is. Naná, hogy a lábtartón is van X-motívum

Jó, jó szép a vas, de lehet-e vele motorozni? Jelentem, lehet. A sorkettes blokkban becsületesen benne van az A2 jogosítvány által engedett 48 lóerő, és 2000 fordulat fölött szép simán elkezd húzni, egyenletesen növekszik a teljesítménye a 8500-nál bekövetkező korlátozásig. Ez azt jelenti, hogy 50-60 körül be lehet kapcsolni a hatodikat, és innen szépen megy. A legfelső fokozatok áttételei nagyon közel vannak egymáshoz, de ha valaki szeret váltani, akkor ez nem probléma.

Az üléspozíciót inkább aktívnak nevezném, csapatáshoz megfelelő, hosszabb túrához már nem biztos. A futóműről ugyanez mondható el, sprőd, ami a tempós kanyarokat jó minőségű úton támogatja, a kényelmet már kevésbé.

Ez az új divat, az átlátszó fékfolyadék-tartály – szép. A tanksapkát kézbe fogva érzi az emberfia, hogy nem sajnálták az anyagot belőle, a fék- és a kuplungkar is állítható

A motor oldalára félreértések elkerülése végett ráírták, hogy 486 cm3, mindkét kipufogóban ott a lambda-szonda és a blokk alatt hővédő lemezzel takarva a katalizátor. A károsanyag-kibocsátást Euro 4 szerint minősítették a hatóságok, de a gyártó előkészítette az Euro 5-re is. Itt is ügyeltek az esztétikára, a kipufogócsövek szolidan íveltek, és a fekete blokkban szépen mutatnak a fényes csavarok. Mindenhol felhívják a figyelmet arra, hogy csak E5-ös benzinnel használható, E10-zel nem. Érdekes, mert Ausztriában is érvényes az Európai Uniónak az az előírása, hogy 10%-ban megújuló eredetű hajtóanyagot kell tartalmazni a benzinnek – itthon tehát 100-ast kell tankolni!

A nagy X mindenhol megjelenik…

Beindítás után szépen dorombol a sorkettes, a dugattyúk ellentétesen járnak. Aztán kicsit megforgatva eszembe jutott a tiroli rendőrök kipufogózaj-mérése, és arra gondoltam, oda mernék-e állni eléjük ezzel a géppel? Végül is ez a motor is osztrák, valahogy majd lefocizzák ezt a meccset…

Az ülés illeszkedik a dizájnba, de inkább másfél személyes, mint kettő

Ha most azt kérdezitek, túrán hogyan viselkedik, azt válaszolom: nem arra találták ki. Csomagrögzítési lehetőség a motoros hátán kívül semmi, és autópálya-tempónál a menetszél keltette orkán sem biztat a nagyobb távok megtételére. De a csapatásban jó partner. A futómű a kanyarokban precízen vezeti a gépet a kanyaríven, de a rossz útért nem rajong. A motoros még úgy sem. Azt vettem észre, hogy minél újabb konstrukció egy motorkerékpár, a mérnökök annál inkább bíznak abban, hogy közben megjavították az utakat. Jelentem, nem javították meg!

A rozsdamentes kémény – remek a hangja…

A műszercsoporton minden megvan, amire a motorosnak szüksége lehet. Motorhőmérő, benzinmennyiség, sebesség, fordulatszám, fokozat-kijelző, megtett kilométer. A visszajelző lámpák a perem körül, körben tűnnek fel, de csak akkor, ha valamit akarnak jelezni. Ez is a modern retro szép példája. Ennél többre tulajdonképpen nincs szükség. Mint ahogy azokra az elektronikákra sem, amik más, drágább gépeken csábítják a vásárlókat. Nem hiszitek? Próbáljátok ki ezt a motort, az általa nyújtott vegytiszta motorozás élményét, és meglátjátok… Rájöttök, hogy 48 lóerővel is van élet. Ez a teljesítmény olyan magától értetődő természetességgel jön elő ebből a gépből, hogy nem tűnik kevésnek. Sportmotorosok most ne figyeljenek… Ennek a gépnek stílusa van, és aki ezt szereti, elégedett lesz.

Brixton Crossfire 500
Műszaki adatok:
Motor: kéthengeres négyütemű, DOHC, hengerenként négyszelepes
Hűtés: folyadék
Furat/löket: 68 x 67 mm
Lökettérfogat: 486 cm3
Sűrítés: 10,7 : 1
Max. teljesítmény: 35 kW (48 LE) 8500/perc-nél
Max. nyomaték: 43 Nm 6750/perc-nél
Keverékképzés: elektronikus motormenedzsment, benzinbefecskendezés, lambda-szonda, katalizátor
Állóhelyzeti zaj: 96 db(A) 4250/perc-nél
Menetzaj: 77 db(A)
Saját tömeg: 190 kg
Össztömeg: 350 kg
Fék: elöl kétdugattyús tárcsafék, átmérő 320 mm, egy tárcsa, ABS, hátul egydugattyús tárcsafék, átmérő 240 mm, egy tárcsa, ABS
Gumiabroncs: elöl 120 / 70 ZR 17, hátul 160 / 60 ZR 17
Fogyasztás: 4,0 l/100 km
A tesztelt motorkerékpár ára: 2 299 999.- Ft
Köszönet a tesztlehetőségért az importőrnek, Horváth Tamásnak.

PappLaci
az öreg motoros