Szükség van 160 lóerőre egy utcai motornál? Legyünk őszinték, körülbelül annyi értelme van, mint tigrist tartani egy lakótelepi lakásban, a csúcs naked bike-ok szegmensében mégsem elhanyagolható a nyers erő, elvégre ezek a gépek szinte kivétel nélkül sportmotorok egyenesági leszármazottai. Nincs ez másképp a Yamahánál sem, az iwatai márka az YZF-R1-es átdolgozott blokkja köré építi az MT-10-est, melyből az SP topváltozatot fogtuk vallatóra.

Időbe telik, mire kiismeri a vezető a funkciókat. A műszeregység nagyon igényes. Fotó: Hilbert Péter

Nem csak feltűnő a kék-ezüst színösszeállítású fenevad, látszik is rajta, hogy drága motor, olyan TFT-s műszerfala van, amitől leesik az ember álla, és egyetlen apró részlet sincs, amiről ne a csúcsminőség sütne – ebben most mérce a Yamaha. Az SP persze nem csak fényezésével és műszerfalával különbözik a bázistól. Elektromos Öhlins futóművet kapott, amellyel a puhától a kőkeményig szabadon állíthatjuk a gátlókat (az előfeszítést és csillapítást is), az eredmény pedig önmagáért beszél. A legfeszesebb állásban igazából már versenypályáért kiált az SP, s valljuk meg, teljesítménye is inkább ott aknázható ki, mint utcán. A 998 cm3-es sornégyes 160 lóerője egyenletesen épül fel, alapjárat közelében már terhelhető, magas fordulaton pedig jön a tűzijáték. Nem is olyan régen még sportmotorok gyorsultak így, ráadásul nem is klasszikus sornégyes hangja van a Yamahának, a keresztsíkú főtengely miatti dübörgése sokkal inkább a V4-esekre emlékeztet. A gyorsváltó miatt el sem kell venni a gázt, s hogy még egyszerűbb legyen a vezető dolga, állítható kipörgésgátló segít útra vinni a teljesítményt. Fogyasztása erejéhez hasonlóan nem szerény, 7,0 litert könnyedén benyel, így szükség is van a 17 literes üzemanyagtartályra. Apropó, tank! Nagyon széles a felső része, de lejjebb tökéletesen rá lehet szorítani combbal. Egyébként az MT-10-es nem tartozik a filigrán motorok közé, így például 190 centis magassággal is el lehet rajta férni. Kellemes meglepetést okozott a komfortjával, magas és széles kormánya és üléshelyzete miatt is alkalmas hosszabb távok leküzdésére, de szélvédelme gyakorlatilag nincs.

Tempomattal is büszkélkedhet az MT-10 SP

Az MT-10-es már alapból sem olcsó motor: a 4 748 000 Ft-os bázisért is többet kérnek, mint a japán vetélytársakért, sőt, jellemzően az európai konkurenciánál (pl. BMW S 1000 R vagy Aprilia V4 Tuono) is drágább. Az MT-10 SP erre rátesz még egy lapáttal, hiszen árcéduláján 5 548 000 Ft-os összeg áll, azonban ezzel a topgéppel a Yamaha ismét felkerült az izmos csupaszra vágyó, tehetős vásárlók térképére!

Szupernaked létére magas és széles a kormány

Tetszett
• brutális erő
• hangélmény
• minőségi benyomás
• futómű
Nem tetszett
• magas vételár
• fogyasztás
• pontatlan üzemanyagszint-jelző

Összegzés
Csúcsminőségű és élvezetes motor az MT-10 SP! A bődületes teljesítmény miatt szükség van az elektronikai segédekre is – a nagy Yamahát igazán kimotorozni csak versenypályán lehetne.

Yamaha MT-10 SP
Lökettérfogat: 998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 11 500/perc
Max. nyomaték: 111 Nm 9000/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Hossz./szél./mag.: 2095/800/1100 mm
Tengelytáv: 1400 mm
Ülésmagasság: 825 mm
Üzemanyagtank: 17 l
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/190/55 R17
Feltöltött tömeg: 210 kg
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
Alapár: 5 548 000 Ft