Az ellenfelek nagy bánatára a BMW Motorrad az egy-mást követő nyolcadik évben könyvelhetett el rekordeladásokat, s bizony az sem semmi, hogy a tavalyi év során értékesített 165 ezer darabos mennyiségnek több mint a felét adták el az 1200-as és az utód 1250-es GS-ekből. Így nem véletlen, hogy szélesítik a terepmotor-kínálatot, méghozzá lefelé terjeszkedve. A tavaly piacra dobott 313 cm3-es modell a bajor márka történetének legkisebb Gelände-Straße típusa, amely egyébként az indiai Bengaluruban készül a TVS-nél.
Érdekes, hogy formailag nem akarták a nagytestvérekhez hasonlóvá tenni a 310-est, a kacsacsőr idom ismerős a többi GS-ről, de a fényszórók szabása alapján akár egy japán motor is lehetne. A költségek kordában tartása és a kis hengerűrtartalom miatt nem meglepő, hogy kardántengely helyett itt láncra bízzák a hátsó kerék hajtását, mégsem érdemes alábecsülni a jövevényt. Elöl és hátul is 180 mm-es mozgást engedélyeznek a rugózó elemek, ami nemcsak azt jelenti, hogy bírja a rossz utakat, hanem azt is, hogy kemény tereptől sem riad vissza – igazából csak egy mélyebb mintázatú gumi kell és mehet is a dagonyázás. Az ABS természetesen kikapcsolható, kipörgésgátló viszont nincs, ami mondjuk a 34 lóerős teljesítmény miatt nem is létkérdés.

Napsütésben nehezen olvasható le a műszerfal. Fotó: Hilbert Péter

Bár a váltó áttételei rövidek, nem a rugalmasság bajnoka az egyhengeres blokk. A 110-120-as tempót hegyen-völgyön nagyobb erőlködés nélkül tudja tartani, a probléma inkább az, hogy sokat kell forgatni a motort, hogy elérjük vele ezt a sebességet. Ahogy a márkától elvárható, a váltóra és a fékre sem lehet panaszunk: annak ellenére, hogy egytárcsás az első fék, nagyon hatékonyan tudja lassítani a 169,5 kilós GS-t. A szélvédelemről már nem mondható el ugyanez, a kis idom nem tudja hatásosan elterelni a légáramlatokat, viszont az ülés kényelmét komolyabb motorok is megirigyelhetnék. Természetes pozícióban, egyenes háttal ülhetünk a kis BMW-n, nagyobb termetűeknek persze számolni kell azzal, hogy a térdhely – a fizikai méretek miatt – korlátozott.
Az 1 874 000 Ft-os ár versenyképessé teszi a G 310 GS-t, a fő ellenfélnek tekinthető 250-es Suzuki V-Strom 1 799 000 Ft-ért vihető haza. A BMW ezúttal is számos gyári kiegészítőt kínál, többek között markolatfűtés, csomagtartóváz, topcase és LED-es irányjelzők is rendelhetők.

A nagyobb GS-ekez hasonlóan itt is az az érzésünk, hogy nem a motoron, hanem inkább a motorban ülünk

TETSZETT
kátyúbarát futómű
szerény fogyasztás
kikapcsolható ABS
korrekt ár
NEM TETSZETT
szerény erőtartalék
motorblokk rezgései

Összegzés
Nem csak a kezdőknek vagy a terepmotorozással ismerkedőknek lehet ideális a kis GS. Azok is megtalálhatják a számításukat a modellel, akiknek nem kell a nagy teljesítmény, de igénylik a szinte minden úthibát elnyelő futóművet. A blokk nyomatékához hasonlóan a fogyasztása is szerény.

BMW G 310 GS
Lökettérfogat: 313 cm3
Hengerek/szelepek: 1/4
Max. teljesítmény: 25 kW (34 LE) 9500/perc
Max. nyomaték: 28 Nm 7500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Hossz./szél.: 2075/880 mm
Tengelytáv: 1400 mm
Ülésmagasság: 835 mm
Üzemanyagtank: 11 l
Gumi elöl/hátul: 110/80 R19/150/60 R17
Menetkész tömeg: 169,5 kg
Tesztfogyasztás: 3,4 l/100 km
Alapár: 1 874 000 Ft