Ha van motorkerékpár, amely átformálta a modern, ezres sportmotorokról alkotott képünket, akkor az a tíz éve bemutatott S 1000 RR. A legendás müncheni 200 lóerő közeli csúcsteljesítménnyel és vezetést segítő elektronikák teljes arzenáljával szórt nagy adag homokot a piacot uraló japánok szemébe, s máig a legjobbak közé sorolják e furcsa világban, ahol a sikert lóerőben és köridőben mérik. Hogy tartsa előkelő pozícióját, a 2019-es modellévre teljesen átdolgozták.

Stopper és dőlésszögmérő is van a versenysportos TFT-kijelzőn

A boxutcába lépve fenyegetően néz rám a jellegzetes légbeömlővel és dupla LED-fényszóróval látványosabbá tett RR. Egy gyors pillantás még a versenygépekről ismert, alsó merevítővel erősebbé tett lengővillára és a szemrevaló segédvázra, aztán úgy vetem rá magam a motorra, mint szülinapi zsúron az utolsó szelet tortára. Az elődmodellhez viszonyítva szélesebb kormányt markolok, az üzemanyagtartály kialakítása pedig jóval keskenyebb és magasabb, mint korábban. Az 1,3 kg-mal könnyebb, alumínium hídváz karcsú építésmódjának köszönhetően pihentetőbb a testtartás, miközben biztosan szorítom combommal a tankot. Gumimelegítő és sisakplexi le, egyes fokozat be, és már tekerem is a némi megszokást igénylő, gyenge ellenállású gázkart. A pillekönnyű főtengelynek és az üreges titánszelepeknek hála úgy pörög fel a soros négyhengeres, akárcsak egy versenymotorban, ugyanakkor roppant finoman veszi a parancsokat. Az immáron 207 lóerős erőforrás elképesztően izmos, mégsem a csúcsteljesítmény, hanem a nyomaték nyűgöz le igazán. Már 5500-as fordulattól több mint 100 Nm áll rendelkezésre, gyakorlatilag bárhol, bármilyen fokozatban elegendő a tolóerő. Próbálom visszafogni magam az első lendületes jobbosban, de minden annyira magától értetődően történik, hogy a tempó egyre csak fokozódik. A kanyarból kifelé aztán elszabadul a pokol, a kipörgésgátló visszajelző lámpája vadul villog, miközben az erőforrás hetykén beleforog a 14 600-nál esedékes leszabályozásba. Szerencsére a méretes és könnyen leolvasható TFT-kijelzőn megjelenik a „váltóvillám”, és tudatja, hogy ideje lenne a lágyan működő gyorsváltót működésbe hozni. Nagy könnyebbség, hogy az ultramodern rendszernél visszaváltáskor sem kell a kuplunggal bajlódni, mi több, helyettünk adja a visszakapcsolás előtti gázfröccsöket. Minderre nagy szükség van, ugyanis az új, Hayes gyártmányú első féknyergek olyan elementáris erővel harapnak a tárcsákra, hogy nehéz bármi másra is figyelni.

Gyorsan elérem a pálya alattomos, befelé szűkülő, lejtős kanyarjait. A 0,4 fokkal meredekebb villaszögből és a közel 3 mm-rel rövidebb utánfutásból fakadóan tűpontosan irányítható az íveken, mialatt pontos és folyamatos tájékoztatást kapok a kerék és az aszfalt kapcsolatáról. Kigyorsításnál a hosszú lengővilla és az állítható kipörgésgátló igyekszik a 200 mm széles hátsó gumi szenvedését enyhíteni, sikerrel, de az élményen mit sem rontva.

Látványnak sem utolsó a szénszálas felni

Jó szolgálatot tesznek az M csomag részeként, opcionálisan rendelhető karbonkerekek is, főként a gyors irányváltásoknál könnyítik meg a dolgomat. Bárhogy is, közel 190 km/órás sebességgel érkezem a célegyenes rázókövéhez, és közben azon morfondírozom, miért nem lett belőlem profi versenyző. Az az igazság ugyanis, hogy az S 1000 RR elhiteti a motorossal, hogy nincs nála jobb a földkerekségen. Hogy mennyi létjogosultsága van egy ilyen gépezetnek közúton, nyilván költői kérdés, a lényeg, hogy az új S 1000 RR tizedmásodpercek alatt eufóriába taszít, s kéjes élménnyel ajándékozza meg tulajdonosát.

Mindezt potom 6 250 000 forintos alapáron kínálja a gyártó, erre jöhet az elektromos futóműállítást és sebességrögzítőt is tartalmazó Dynamic (337 400 Ft), a többek között kovácsolt kerekekkel hódító Verseny (461 000 Ft) és a pályamotorozás megszállottjait szolgáló M csomag (1 083 000 Ft) felára.

BMW S 1000 RR
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 152 kW (207 LE) 13 500/perc
Max. nyomaték: 113 Nm 11 000/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Hossz./mag./szél.: 2073/1151/848 mm
Tengelytáv: 1441 mm
Ülésmagasság: 824 mm
Üzemanyagtank: 16,5 l
Fék elöl/hátul: 2×320/220 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/190/55 R17
Menetkész tömeg: 197 kg (M csomaggal 193,5 kg)
A modell alapára: 6 250 000 Ft