Egy nagy, négyhengeres gép terelgetése mindig élvezetes! Még akkor is, ha a szélvédelem nem tökéletes. Íme, a Suzuki legfejlettebb műszeregysége: teljes térképnézet is lehetséges. Fotó: Stefler Balázs, Suzuki

Komoly változások zajlanak a Suzuki háza táján, a márka európai szimpatizánsai pedig joggal lehetnek csalódottak. A modernkori sportmotorok ikonja, az egykoron ünnepelt és mércének tartott GSX-R eltűnt a kínálatból és eközben a stílusos Katana forgalmazásával is leálltak. Két ikon elvesztéséről van szó, amelyek nem az eladott darabszámok, sokkal inkább a márkaérték szempontjából jelentősek. Ezek tükrében különösen jó hír, hogy piacra dobták a GSXS1000GT-t, főleg azért, mert a sport-túragépek szegmensét a legtöbb gyártó már elengedte.

A 19 literes tank jóvoltából tisztességes a GSX-S1000GT hatótávolsága

A formai megoldások ugyan teljesen újszerűek, azt is mondhatnánk, hogy a tervezőket mintha kimozdították volna a komfortzónájukból, a többi Suzukira jellemző visszafogott megjelenéssel szemben az új GT inkább a figyelem felkeltésére játszik. A mélyen előre nyúló fejidom a kis LED-csíkokkal és a kisméretű főfényszórókkal kifejezetten futurisztikus és akkor még nem említettük a műszeregységet. Suzuki motorkerékpáron még sosem láttunk ennyire modern kijelzőt: amellett, hogy modern és jól néz ki, a leolvashatósága tökéletes, és okostelefonunk csatlakoztatása után akár térképnézetre is válthatunk (még a híváslistát is szinkronizálni lehet). Ennek ellenére mégis azt kell hogy mondjam, hogy technikai értelemben az új sport-túragép meglehetősen konzervatív. Nincs elektromos futómű állítás, kanyarkövető fényszóró vagy komolyabb technikai csemege, cserébe a motor hardver része (váz, motorblokk, sebességváltó) minden túlzás nélkül fantasztikus. A Suzukinál szó sem lehet arról, hogy a kuncsaftra fejlesztőpilótáként tekintenének, nem véletlenül alkalmazzák a jól bevált alumíniumból készülő dupla bölcsővázat és a K5-ös GSX-R1000-esig visszavezethető négyhengerest. A 999 cm3-es, 152 lóerős blokk nem egy unalmas, villanymotorszerűen járó, „zümmögő” sornégyes. Hangja még az alap kipufogóval is remek, sőt, az alsó fordulatszám-tartományban is szépen szól. Az öblös négyhengeres nagy előnye a végtelennek tűnő nyomaték, szinte mindegy, hogy melyik fokozatban gyorsítunk, rángatás és gondolkodási idő nélkül képes megindulni a nagy Suzuki. Ebben szerepet játszik a rövid váltóáttételezés, ami kissé túlzás is. Persze megvan annak is a bája, hogy hatodikban erőlködés nélkül gurulhatunk 50-60 km/órás tempóval, ugyanakkor autópályán feleslegesen magas a fordulatszám. Mivel egy 152 lóerős gépről van szó, amely térugrásszerűen gyorsul, szükség is van az elektronikai segédekre, kipörgésgátló nélkül még a tapasztaltabb motorosok halántéka is gyöngyözne. Az adrenalinszintet nem csak a nyers erő emeli, a fékek horgonyként lassítanak, illetve ott van az iparág egyik legjobb sebességváltója. A kétirányú gyorsváltónak inkább csak tempós motorozásnál van értelme, ellenben a márkától megszokott alapjárati fordulatszám-emelés és egyérintéses indítás előnyeit sokkal gyakrabban élvezhetjük.

A 18 literes dobozt úgy alakították ki, hogy egy full face sisak is elférjen benne

Egy sport-túragépnél azonban a komfort is nagyon fontos. Az ülés, úgy ahogy van remek, és az üléspozíció is kényelmes annyi megjegyzéssel, hogy a kormány magassága és kialakítása nem a relaxált, hanem a sportosabb motorozást támogatja. Egyhuzamban több 100 kilométer megtétele sem jelent problémát, egyedül a szélvédelmet érheti kritika. A kizárólag szerszámmal állítható plexi országúti tempóig viszonylag jó védelmet nyújt, autópályán viszont ugyanez már nem mondható el róla. Bár a futóműve közel sem olyan high tech, mint némelyik elektromosan állítható rendszer, a Suzuki megtalálta az arany középutat. A két 18 literes koffert telepakolva, akár utassal is magabiztosan tartja az ívet a GSX-S1000GT, a rugózás pedig úgy sportos, hogy közben nem sprőd. Szóval bármennyire is hódítanak a kalandmotorok, az új Suzuki rávilágít arra, hogy egy ilyen adottságokkal büszkélkedő sport-túragép mennyire jól tudja ötvözni a praktikumot, a kényelmet és a dinamikát. Az meg már csak hab a tortán, hogy a Suzuki ár-érték arányára nem lehet panasz, az újdonság 5 599 000 Ft-os vételára a mai viszonyok között több mint korrekt.

TETSZETT
• nyomatékos, karakteres blokk
• kényelmes ülés
• műszeregység
• ár-érték arány
NEM TETSZETT
• szélvédelem
• rövid végáttétel

ÖSSZEGZÉS
Kétségkívül a Suzuki malmára hajtja a vizet, hogy a sport-túragépeket nagyítóval kell keresni a mai piacon, ugyanakkor az új gép önmagában is figyelemreméltó. A blokk, a váltó és a fékek döbbenetesen jól teljesítenek, csupán a szélvédelem terén lenne hova fejlődni.

Suzuki GSX-S1000GT
Lökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 112 kW (152 LE) 11 000/perc
Max. forgatónyomaték: 106 Nm 9250/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1460 mm
Ülésmagasság: 800 mm
Üzemanyagtank: 19 l
Tesztfogyasztás 6,2 l/100 km
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/190/50 R17
Menetkész tömeg: 226 kg
Alapár: 5 599 000 Ft