A kormány kimondottan széles, mint az X-ADV-nél, a kézprotektorok megnyugtató látványt nyújtanak, a tükrökben jól lehet látni. Bár elöl csak egy féktárcsa van, és azon kétdugattyús Nissin nyereg – természetesen ABS-szel – a fékhatást nem érheti kritika, kis erővel és hatékonyan dolgozik a berendezés

Érdeklődéssel vártam a találkozást az ADV-vel, mert az egyik ősével, az X-ADV-vel kellemes tapasztalatokat szereztem, a 330 cm3-es blokk pedig ismerős volt az SH 350-ből. Persze az X-ADV más kategória az ő 750-es motorjával, az SH pedig egy tipikus városi robogó. Lássuk hát a kettő ötvözetét, hogyan sikerült. Kinézet rendben, szín (Matte Carnelian Red Metallic) nagyon rendben, a futómű ránézésre masszív, a (visszafordított) első villa nagyobb motornál is helytállna, hátul pedig két, külön gáztartályos, progresszív rugóelem van. A rugózást elsősorban városi utakra tervezték (bár itt is van rossz útburkolat…), de megfelel országúton is. A rugóelemekről csak annyit, hogy mind Showa gyártmány. Van még kérdés?

A motorosok jelentős része nem szereti a fokozat nélküli szíjas erőátvitelt. Én nem tartozom közéjük. Van az a kategória, ahol ez a legjobb megoldás. És most pont ilyenről beszélünk. Itt úgy működik, hogy a motor fordulatszáma csak akkor van 4000 alatt, ha alapjáraton ketyeg. A legkisebb gázadásra átlendül a 4000-es jelen, és normál használatnál, városban nem lépi túl az ötezret. Nincs is rá szükség, mert a motor és az erőátvitel összehangolása annyira jó, hogy elinduláskor élénken gyorsul, menet közben pedig a legkisebb gázmarkolat-mozdulatra azonnali gyorsulás a válasz. Kell ennél jobb? Indulásnál pedig nagyon hasznos a nyomatékszabályozó, mert olyan indítónyomatékot tud a vas, hogy elektronika nélkül a kerék hajlamos lehet a túlpörgésre, megcsúszásra. Nem véletlen, hogy a gyújtás kikapcsolása után az újbóli bekapcsoláskor a legerősebb szabályozási szint lép érvénybe. Egyébként három kapcsolási helyzete van, a kikapcsolt (nem ajánlom), a mérsékelt nyomatékcsökkentés és a maximális csökkentés (természetesen ez a kipörgés esetére vonatkozik). A beavatkozás gyors és hatékony, talán túlságosan is. Ilyenkor a gyorsulásból jelentősen visszavesz néhány másodpercre – a biztonság érdekében. Vigyázat! A nyomatékszabályozás motorféknél nem működik! Csúszós úton óvatosan kell bánni a gázmarkolattal.

Középállványon – mert az is van

A kijelzőn a karikába írt „T” a nyomatékszabályozó jele. Ha körülötte teljes kör van, akkor a leghatékonyabb. Ha csak félkör, akkor jó vigyázni, ha pedig nincs kör, akkor gyorsan kapcsold vissza! A kijelzőn egyébként megvannak a legszükségesebb adatok, kiegészítve kétféle napi számlálóval, ami többek között az adott szakasz átlagfogyasztását is számolja és kijelzi. Nagyon hasznos az olajcsere és az esedékes szerviz kijelzése 12 000 km-enként illetve évente a jobb alsó sarokban egy diszkrét „OIL CHANGE” vagy egy kis villáskulcs megjelenítésével.

Így jön szembe este, a „Honda szárnyak” jól láthatók. Ez lenne a tompított fény: a fényterítés és a fény erőssége rendben lenne, csak az a baj, hogy nem volt rendesen beállítva. Nagyon magas volt, tehát így vakítja a szembejövőt. Ezért a távfényt nem is tudtam értékelni, mert a fák koronáját világította. A dolog könnyen orvosolható, de nem volt idő az újabb esti próbára

Nehogy azt gondoljátok, hogy ez a járgány csak városban használható. Szó sincs róla! A 90 és 130 km/ó közötti sebességet könnyedén tudja, a maximum valahol 150 táján van, és autópályán, a kamionok közt nem éreztem magam a tápláléklánc alján, sőt. A hosszú emelkedőkön is vidáman szaladt fölfelé, nem tűnt úgy, hogy nagyon fogyna az ereje – persze az adott határokon belül. Mindössze a tesztfogyasztás volt egy kicsit magas, persze ezt annak tükrében vizsgáltam, hogy előtte a CB500X ennél kevesebbet fogyasztott. Igaz, hogy az ADV-n ülve élveztem a fokozat nélküli erőátvitel dinamikáját, és húztam neki. Országúton természetesen a motorfordulatszám már a magasabb régiókban volt. Tehát a normál hétköznapokban ez a fogyasztás könnyen lehet kevesebb is.

A benzinbetöltő nyílás, fölötte a gyújtáskapcsoló, amelynek a középső állásában nyitható elektromosan a benzintöltő és az ülés (FUEL és SEAT). A motor indításához egyébként nem kell elővenni a kulcsot a zsebből, ahogyan az ülés felnyitásához és a benzintöltéshez sem, érzi, hogy közel a kulcs, és minden működik. Az egyébként bőséges hely a felhajtott ülés alatt, akár két (kisebb) sisaknak is, a pakolóhely oldalában külön rekesz van a szerszámoknak, és még állítható térelválasztó is van

És most nézzük a robogókra jellemző jó tulajdonságokat, először is a szél- és időjárás elleni védelem. Alapvetően jó, bár a kis szélvédő nem tereli el egészen a szelet, de jelentősen mérsékeli. A lábak védelme sár és szél ellen jó. Aztán a pakolóhely. Én fontosnak tartom, hogy valamennyi hely legyen a motoron a kisebb cuccoknak – hát itt van! Első ránézésre két bukósisaknak is van hely a felhajtott ülés alatt, de az én nagy fejemre való sisakot nem sikerült ide rejteni, nem tudtam rácsukni az ülést… Az ülés két embernek is elegendően nagy, és előkészítették a hátsó doboznak a helyet. A gyári doboz nyitásához sem kell elővenni a kulcsot, beleintegrálható a motor „keyless go” rendszerébe.

A szélvédő a magas állásban, természetesen Venturi-ablakkal. Négy magasságban rögzíthető, szerszám nélkül. A Honda alapáron ad riasztót az ADV-hez, ez nagyon dicséretes. A hang elviselhető, nem tolakodó, a kémény megfelelően nagy

A bal kormánycsutkán van néhány gomb, a menüben ezek segítségével lehet barangolni. Itt lehet előhívni a napi számlálót, az adott útszakaszon a fogyasztást – és ezeket két memóriában is lehet tárolni, tehát két adatcsomagot tud gyűjteni – a tankban lévő benzinnel még megtehető távolságot, a környező levegő hőmérsékletét (-10 és + 50 C° között) és az akku pillanatnyi feszültségét. Ennél többet nem is lehet, nem is érdemes… A jobb oldalon ehhez képest szinte semmi nincs, de oda nem is kell. Gázmarkolat, indítógomb, leállító, kész.

TETSZETT
a dizájn – vagyis a formaterv
az időjárás elleni védelem
a dinamika
a motor és az erőátvitel összehangolása
a kényelem
a LED-es világítás fényereje
az ülés alatti pakolóhely
vészfékezésnél vészvillogó (50 km/ó feletti ABS fékezésnél)

NEM TETSZETT
az ülés alatti hely nem elég nagy a sisakomnak (vagy túl nagy a fejem…)

ÖSSZEGZÉS
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki főleg városban szaladgál, de néha el kell mennie a szomszéd városba. Akár utassal is. A motor teljesítménye ehhez is megfelelő.

PappLaci
az öreg motoros
Képek: PappLaci és Papp Geri

MŰSZAKI ADATOK
Motor:
Furat × löket: 77 x 70,8 mm
Keverékképzés: PGM-FI elektronikus benzinbefecskendező
Kompresszióviszony: 10,5:1
CO2-kibocsátás: 79 g/km
Összlökettérfogat: 330 cm3
Motortípus: Folyadékhűtésű, négyütemű SOHC-vezérlésű, egyhengeres; megfelel az Euro 5 szabvány előírásainak
Teljesítmény 21,5 kW @ 7500 ford./perc
Forgatónyomaték 31,5 Nm @ 5250 ford./perc
Olajmennyiség 1,8 liter
Indítás: Elektromos

Kerekek, fék, futómű:
ABS rendszer: 2 csatornás
Első fék: 256 mm átmérőjű tárcsa
Hátsó fék: 240 mm átmérőjű tárcsa
Első felfüggesztés: Fordított (a merülőcső alul van)
Hátsó felfüggesztés: Kétoldali rugóstag
Első gumiabroncs: 120/70-15MC 56P
Hátsó gumiabroncs: 140/70-14MC 62P

Méretek és tömeg:
Akkumulátor típusa és kapacitása: 12V 9,1 Ah
Villaszög: 26,5°
Méretek (HxSzxM) 2200 x 895 x 1295 mm
Alváztípus: Alul elvezetett, acél csőváz
Benzintank kapacitás: 11,7 liter
Benzinfogyasztás: 3,4 l/100 km
Szabad hasmagasság: 145 mm
Menetkész tömeg: 186 kg
Ülésmagasság: 795 mm
Utánfutás: 89 mm
Tengelytáv: 1520 mm

Erőátvitel:
Tengelykapcsoló felépítése: Automatikus, röpsúlyos, száraz
Végáttétel: V-szíj
Sebességváltó típusa: CVT
Műszerek és elektronika:
Műszerek: LCD-műszeregység a következő funkciókkal: benzinszint, két napi számláló, óra, Honda SMART Key visszajelző
Hátsó lámpa: LED
Csatlakozás: USB-csatlakozó (5 V 3 A)
Automatikus Vészvillogó
Biztonsági rendszer: Honda Smart Key
Fényszóró: LED
Szervizciklus: 12 000 km vagy egy év, az erőátvitel szíjának cseréje 24 000 km-nél (a szíjcsere költsége kb. 20.000.- Ft – 2021-es árakon)

Tesztfogyasztás: 3,8 l/100 km
A tesztelt modell listaára: 2 289 000.- Ft
Hátsó dobozzal: 2 449 000.- Ft
A tesztút hossza: 361 km volt, köszönet érte a Honda Hungary-nak