Tudja, hogy köteles-e a járművezető eleget tenni a rendőrségi helikopterről hangszórón adott utasításoknak? Vagy azt, hogy mikor kell a gyalogosnak a járműforgalmat irányító fényjelző készülék jelzései szerint közlekedni? Esetleg azt, hogy mikor szabad közlekedni a kommunális szemét szállítására szolgáló járművel az autóbusz-forgalmi sávban? Ha nem, akkor biztosan nem szerezne maximális, 75 pontot a „B” kategóriás jogosítványhoz előírt KRESZ-vizsgán. Ilyen és hasonló feladatok várnak a KRESZ-vizsgát tenni szándékozókra váró kérdésbankban, amely ezerötszáz helyett januártól már mintegy tizenegyezer kérdést tartalmaz. Ebből választanak ki – ahogy eddig is – ötvenötöt a vizsgára. A tananyag nem változik.

A megújult vizsgával azt szeretné elérni a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, hogy a jelöltek felkészülten kerüljenek ki a forgalomba. A Nemzeti Közlekedési hatóság honlapján (www.nkh.hu) regisztráció után a kérdések és a válaszok is megtekinthetők. Ezek között böngészve valóban felfedezető a változás, a kérdésfeltevés stílusában, sokrétűségében, valamint a grafikai elemek átalakításával. Utóbbiak esetében a „képes” feladatokban már nincsenek például sárga Daciák, a városi utcakép pedig nem a hetvenes évekre emlékeztet. A tartalmat illetően azt tapasztaltuk, hogy a kérdések életszerűbbek, valamint, hogy a KRESZ mellett főként a műszaki terület kap nagyobb hangsúlyt, így többek között a világító berendezések, a sávelhagyó rendszer működése, a kipufogórendszerek ismerete – azaz olyan dolgok, amelyekkel a 21. században a gyakorlatban is találkoznak majd az úrvezetők.

Százezer felett

Bár a jogosítvány megszerzése sosem volt olcsó, azért biztos sokak számára meglepő, hogy ma ezt már százezer forint alatt biztosan nem lehet megúszni, sőt, már az átlagos árak is inkább százharmincezer felé kúsznak. Ebből a legnagyobb tétel a gyakorlati órák díja, a legtöbb helyen ezért nyolcvanezer forint körüli összeget kell fizetni. Ehhez jön még az elméleti képzés ára, valamint a különféle vizsgadíjak.

Néhány év alatt többször is változtak a jogsiszerzés feltételei

Az úrvezetői jogosítvány megszerzéseinek feltételei néhány éven belül többször is változtak. 2012 óta már nincs rutinvizsga, az ott megkövetelt feladatokat a forgalmi vizsgába beépítve kell megoldaniuk a tanulóvezetőknek – ez nehezítette az aspiránsok dolgát, nőtt a bukások száma is. Két éve egy másik lényeges változtatás is történt, a gyakorlati vizsgára jelentkezőknek kötelezően 580 kilométert kell levezetniük azt megelőzően, vagyis már nem harminc gyakorlati óra teljesítése a feltétel. Újdonság volt az is, hogy az elméleti tanfolyam megkezdésétől számított egy éven belül a vizsgát is le kell tenni, ha, nem, akkor meg kell ismételni a képzést. Már nem kell viszont a tanfolyam megkezdése előtt bemutatni az orvosi alkalmasságit és az alapfokú iskolai végzettség igazolását, de ezek megléte továbbra is a vizsga feltétele.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!