Nem sokkal az új Octavia prezentálása előtt született meg a döntés a Volkswagen konszern legfelsőbb szintjein, hogy a jövőben jobban elkülönítik egymástól a márkákat, a Škodának pedig a jó ár/érték aránnyal rendelkező autók gyártása jutott osztályrészül. Mivel ez a döntés már a fejlesztőmunka befejezése után született, maga a konstrukció még a prémium-irányba kacsingat, azonban könnyen lehet, hogy már az új irányelv szerint kalkulálják az árakat. Persze nem szabad megfeledkezni arról, hogy a sok új technológia és az árfolyammozgás miatt könnyen lehet, hogy így is a korábbinál magasabb összegekkel találkozunk majd az árcédulán – de ne szaladjunk ennyire előre.

Először kombinálták a márkára jellemző józan megjelenést az erőteljes érzelmekkel, az ajtók alján lévő domborítás meredeken emelkedik, a kocsi orrán számos éles vonásból áll össze az összetéveszthetetlen Škoda-arc. Szerencsére már nem választják fizikailag ketté a fényszórót, csak jelzik ezt a nappali menetfény kialakításával. Egész jól sikerült elhelyezni a króm hűtőrács külső fekete külső keretét, amely amely a fényszóró közepéhez mutat. Az erőteljes vízszintes tagolás miatt – az övvonal kialakítása miatt árnyékot vet majd természetes fényben – nyúlánkabbnak tűnik mind az ötajtós, mind a Combi változat, pedig lényegében maradtak a méret.

A kombi 22 mm-rel lett hosszabb, a szélesség 15 mm-t gyarapodott, a tengelytávolság 2,69 méter. Csomagtér tekintetében az ötajtósban 600, a kombiban 640 liter áll rendelkezésre, utóbbi karosszériában támladöntés után 1700 liter a maximális tér, ami 40 literrel kevesebb az előd hasonló értékénél. Három felfüggesztés közül lehet majd választani, az alapszinttől lefelé (Sport) és felfelé (rossz út csomag) is el lehet térni 15 mm-rel, és kérhető lesz majd elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás is.

Tágas az utastér, ebben nincs meglepetés. A belső tükörnél lévő USB-C csatlakozóhoz jó eséllyel adapter is kell majd. Fotó: Hamvas Tamás

Eddig se lehetett panaszkodni az utastér tágasságára, a fejlesztők mégis úgy érezték, hogy az új műszerfal-formával még szellősebbé teszik a teret. Nincs klasszikus értelemben vett középkonzol, csak egy érintőképernyő, a szélső szellőzőnyílások mintája rálóg az ajtókra, ami szintén vízszintes irányba viszi a tekintetet. Az meg magára vessen, aki nem fizet be a legnagyobb, 10 colos képátlójú érintőképernyőre, és mondjuk megelégszik az alap 8,25 colos alappal, hiszen a Hey Laura megszólítással életre kelthető digitális segéd csak előbbihez jár – a hardveres navigációért a nagy képernyő mellett további felárat kell fizetni.

Az okosmegoldások beszivárogtak a digitális belsőbe is, a központi képernyő tartalma személyre szabható, az elmentett beállításokat pedig bármelyik másik Octaviába (és idővel más Škodákba is) át lehet vinni. Nincs már kézifék, helyette egyszerű kapcsoló az elektronikus rögzítőfék, így nagy méretű tárolót tudtak kialakítani a két első ülés között. A belső tükörhöz is került egy USB-C csatlakozó kifejezetten a fedélzeti kamerák áramellátására. De nem csak bent vannak új okos ötletek, kint is, az AdBlue-betöltőnyílást megnagyobbították, így végszükség esetén a kamionok számára fenntartott – nagyobb átmérőjű pisztolyt használó – kútoszlopokon is lehet tankolni a TDI-k tisztaság amiatt fontos adalékot, amelynek hiánya esetén letilt az elektronika….

Januártól rendelhető az ötödik generációs Škoda Octavia, az első példányokat pedig márciusban szállítják le megrendelőiknek. Kezdetben három benzines és egy dízel lesz a kínálatban. A sort az 1.0 TSI nyitja 110 lóerővel (200 Nm), majd az 1.5 TSI következik 150 lóerővel (250 Nm), végül az összkerékhajtással és DSG váltóval adott 2.0 TSI 190 lóerővel (320 Nm) – extraként kérhető ezekhez 48V-os lágy-hibrid rendszer, rögtön DSG váltóval együtt. Egyedüli dízelként a 2.0 TDI-t kínálják, amelyet 116 (kézi váltóval 300 Nm, DSG-vel 250 Nm), 150 (340 Nm, összkerékhajtásnál 360 Nm) vagy 200 lóerővel (400 Nm) kínálnak.

Pár hónap lemaradással lesz választható a 130 lóerős (200 Nm) földgázas változat (G-Tec) és a 204 lóerős (350 Nm) rendszerteljesítményű plug-in hibrid hajtás (iV). Utóbbinál a 13 kWh kapacitású akkumulátorral 55 km-es WLTP-szerint mért elektromos hatótávolságot ígérnek. A még távolabbi jövőben az RS modell és a Scout-körítés visszatérése is biztos.