Bemutatkozik az új elektromos Ikarus
Fotók: Nagy Zoltán Péter / Fejér Megyei Hírlap

Az egykor jobb időket élt Ikarus újraéledését sokan várják Fejér megyében, és úgy néz ki, a folyamat elindult. Két évvel ezelőtt két csoda szép Ikarus-trolit gyártottak le, amelyek ma is róják a főváros utcáit. Idén a honvédség rendelt meg Ikarus-fejlesztésű dízelmotoros, többfunkciós buszokat, melyekből már több mint ötvenet le is szállított a gyár. A zöld járgányok építésének kezdetén sokan kijelentették: a csoda bekövetkezett.

De az Ikarus fejlesztői minél gyorsabban szerették volna kinöveszteni új lábukat, ezért együttműködést kötöttek a kínai CRRC cégóriással, amelynek fő profilja ugyan a vasútgyártás, de a buszokat is jól ismerik. A kínaiak önhordó vázat adnak, melyben bent van a villanymotor is, ezt öltöztették fel a fehérvári üzemben, és így született meg az Ikarus CRRC elektromos városi busz.

A motor 160 kW teljesítményű, ami 218 lóerőt jelent. A motorra közvetlenül kapcsolják a kardántengelyt, azaz nincs se sebességváltó, se kuplung. A 12 méter hosszú busz átlagosan 1,2 kWh/km teljesítményt emészt fel az akkumulátorból, ami így terheléstől és időjárástól függően 200-250 kilométerre viszi egy töltés után a járgányt – ez Fehérváron 11 járatot képes pótolni!

A lítium-vas-szulfát akkumulátora 576 V-tal működik. A buszon légkondicionáló és elektromos fűtés garantálja a megfelelő hőmérsékletet. Hetvenhat ember fér el a városi utakra tervezett Ikaruson, ám ez a szám 72-re csökken, ha kerekesszékkel száll fel valaki, amire lehetőség van. Az elektromos busz maximális összsúlya 18 ezer kg, amit az erőforrás 80 km/h sebességgel mozgathat.

Látva az Ikarus új elektromos buszát, egyértelművé válik az ember számára, mi a jövő! Egy titkot elárulunk: pénteki kis cikkünk (feol.hu) megjelenése után Paks városa megrendelési szándékkal kereste az Ikarust. Ha kedden délután a kiállított példány meggyőzi az embereket, akkor az az Ikarus feltámadását jelentheti.