Az utóbbi években a Volkswagen az élharcosa a dízelmotorok terjesztésének az Egyesült Államokban, ezen meglehetősen szűk piaci résen kívül nem is nagyon tud jó eredményeket felmutatni a márka, ezért is befolyásolja a mostani botrány nagyon negatívan a cég megítélését. Arról van szó, hogy kiderült, a Volkswagen az USA-ban értékesített és NOx-csapdával ellátott autóinál olyan szoftvert használ, ami csak és kizárólag próbapadi mérésnél teljesíti a törvényben előírt részecske-kibocsájtási határértékeket, a gyakorlatban már sokkal jobban szennyeznek, akár a megengedett korommennyiség negyvenszeresét (!) bocsájtják ki! Az Environmental Protection Agency nyomozása során a VW képviselői elismerték, hogy szándékosan építettek be az autóba elrejtve olyan funkciót, amivel felismerték, hogy laboratóriumi mérésről van szó, és csak ilyenkor működik a légszennyezés-ellenőrző rendszer az előírás szerint.

Az elmúlt hét év során mintegy 482 ezer autónál csalt szándékosan a Volkswagen konszern, Jetta, Beetle, Golf, Passat és Audi A3-asok érintettek. Az autógyár is szégyelli a dolgot, az internetről már eltüntette a VW Clean Diesel néven futó TDI reklámfilmjeit. Első körben visszahívást rendelnek el és kijavítják a szoftvert, második körben pedig döntenek majd a büntetés mértékéről, ami a törvény szerint autónként legfeljebb 37 500 dollár lehet – az biztosnak látszik, hogy nem fogják a maximálisan kiszabható 18 milliárd dolláros büntetést alkalmazni, de a jogsértés mérete és hosszú időtartama miatt a Hyundai-Kia fogyasztásmérés-manipulálásért kiszabott 300 millió dolláros büntetésének többszörösét valószínűsítik elemzők. A West Virginia Egyetem kutatói fedezték fel a csalást, amelyre aztán a hivatal figyelmét is felhívták.

Nem tudni, hogy szoftverfrissítéssel orvosolható-e a részecskekibocsájtás törvényi szintre hozása, vagy annak eléréséhez a meglévő 482 ezer autót meg kell szabadítani az NOx-csapdától, és a műszakilag bonyolultabb és sokkal drágább AdBlue-adalékos rendszerre kell átállítani, ez önmagában több milliárd dolláros kiadást jelenthet a Volkswagennek. Ha elég a szoftverfrissítés, az érintett autók tulajdonosai arra számíthatnak, hogy a sokkal nagyobb igénybevételnek kitett kipufogógáz-utánkezelő rendszer gyakoribb karbantartást – értsd NOx-csapda cserét – igényel majd, ami megdrágítja azok fenntartását, és ezért lehet, hogy a becsapott autótulajdonosok kártérítési pert indítanak majd a Volkswagen ellen. A német Deutsche Umwelthilfe szervezet követeli, hogy Európában is vizsgálják meg a dízelautók részecskekibocsájtását ebből a szempontból.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!