A Japánban bekövetkezett földrengés és az azt követő szökőár ugyan magukat az autógyártókat megkímélte, de rengeteg beszállítót érintett. Márpedig manapság a világon mindenfelé a raktározási költségek csökkentése miatt just-in-time rendszerben termelnek az autógyárak, így akár egy alkatrészhiánya miatt is állni fog a termelés.

Az IHS Automotive elemzőcég szerint váltók és elektronikus vezérlőrendszerek terén lesz majd hiány, ha hat héten belül nem sikerült újra megindítani ezek termelését, akkor napi 100 000 autóval csökkenhet a világ autógyártása – aktuálisan napi 280-300 000 újautó készül egy munkanap szerte a világon. Ha netán az alkatrész gyárakat nyolc héten belül nem sikerült újraindítani, akkor negyven százalékkal is csökkenhet a világ újautó-gyártása. A hosszú szállítási utak miatt az alkatrészhiányt csak április közepén kezdik majd megérezni a nem Japánban található autógyárak.