Tavasszal számoltunk be arról, hogy a Daihatsu csalt a forgalomba helyezéshez szükséges törésteszteken, akkor még úgy gondolta a Toyota, hogy épp csak az akkor vizsgált autók érintettek az ügyben, de a biztonság kedvéért egy külső, független vizsgálatot is megrendelt. Ennek most lett meg az eredménye, és az annyira megdöbbentette a világ legnagyobb autógyártóját, hogy azonnali hatállyal leállították a Daihatsu autók forgalmazását, és várhatóan a gyárak se fognak sokáig termelni. Arra jutott a független vizsgálat, hogy nem csak most, hanem már 1989-ben elkezdődött a csalás a biztonsági vizsgálatokon, és nem csak kevés autó érintett, hanem 64 modellsorozat összesen 174 törésteszt-vizsgálata! És úgy tűnik, hogy ez csak a jéghegy csúcsa, mert a biztonsági vizsgálatokat ellenőrző külső testület elkezdett az emisszió-vizsgálatoknál is kutakodni, az a vizsgálat még folyamatban van.

A független vizsgálat szerint az vezetett a csalások kialakulásához, hogy a cégen belül nem volt megfelelő az információáramlás, a főnököket nem érdekelte, hogyan, csak az hogy, hogy sikerüljenek a hivatalos vizsgálatok, az esetleg problémát jelezni akaró beosztottak pedig nem tudták jelezni kifogásukat semmilyen fórumon. A Toyota elvárja, hogy úgy alakuljon át a Daihatsu szervezetének működése, hogy abban legyenek oda-vissza lévő információs csatornák, erősítsék meg a minőségbiztosítási/audit rendszereket. A pontos változásokról majd később közölnek részleteket, mert azokat nem házon belül alakítják ki, hanem a vizsgálatot végző külső testülettel illetve a vizsgálatokat végző hatóságokkal való konzultációt követően – jelenleg ez a folyamat zajlik.