Fotó: Lővei Gergely

A BM Heros kőbányai telephelyén építették fel az új 3000 négyzetméteres gyártócsarnokot, ahol a Belügyminisztérium számára tulajdonképpen bármilyen speciális járművet tudnak majd készíteni, hiszen a munkaállomásokra akár autóbuszok is beférnek – például a Büntetés-végrehajtás számára készülő szállítójárművek.

Az 1,4 milliárd Ft-os beruházás keretében felépített csarnokhoz irodák, raktárak, szakműhelyek és szociális blokk is készült, hőszivattyú és napelemek segítik a gazdaságos üzemeltetést. A hatalmas csarnok tetején végigfutó nyitható ablakok segítségével megoldható a természetes szellőztetés – eső- és szélérzékelő is van –, az esővizet föld alatti tartályokban gyűjtik, majd a telken belül lévő parkosított terület öntözésére, illetve ahol azt a technológiai folyamat megengedi, a gyártás során használják fel.

A csarnok egyik falát 13 hatalmas kapu jelenti, ezek közül 10 a nagy méretű járművek szerelésére is alkalmas munkaállomáshoz enged hozzáférést. A hátsó három munkahely mindkét felén van kapu, itt készülhetnek a közepes méretű járművek, vagy nagy méretűek haladhatnak át folyamatosan. A 9 méteres belmagasság lehetővé teszi a daruzást is, ami a speciális járművek gyártásánál vagy karbantartásánál szükséges lehet.

Első körben mentőautókat fognak itt készíteni, a BM Heros a 2017-2018-as pályázatokon 310 darab új mentőautó leszállítására szerződött, ezek közül 2020 márciusáig 160 darabot adnak át az Országos Mentőszolgálatnak, ahol aztán orvosi felszerelésekkel látják el a kocsikat, majd szolgálatba állítják őket. Az üzemcsarnok avatásán 15 darab jármű ünnepélyes átadására került sor, ebből az alkalomból közelről is megnézhettük a járművet.

A Mercedes-Benz Sprinter 416 CDI alapján felépített mentőautó hátsó kerekeit 2,2 literes, 163 lóerős turbódízel hajtja, a váltó automatikus. A tolóajtók felett munkalámpa segíti a ki- és beszállást, a jobboldalinál kinyíló lépcső is van – a baloldali mögött porral oltó, mágneses fényszóró és egyéb mentőeszközök találhatóak. A betegszállítást több mint 3000 eurós hordágyrendszer könnyíti, amelynél a járműben lévő talapzat hátra- és lecsúszva könnyíti meg a hordágy behelyezését.

A gyári bi-xenon fényszórók mellett kiegészítő fényszórókat kap a mentőautó-Sprinter, a tető sarkaiban elhelyezett villogók mellett a lökhárítóra, az első sárvédőkre, a külső tükörházakba, a motorháztető alatti résbe és a motorháztetőre is villogófények kerülnek, a szirénák pedig a hűtőrácsból szólnak – az átlagautósok fejmagasságában, a lehető legtávolabb a mentő belső terétől. A BM Heros üzemében egyébként Mercedes-Benz és Volkswagen alapú mentőautókat fognak készíteni.