Nem egyszerűen csak felfrissítette a Toyota GR Yaris tudását a gyár, lényegében újraalkották az egész konstrukciót. A kifejezetten ehhez a modellhez gyártott 3 ajtós karosszériánál 13%-kal növelik meg a ponthegesztések számát, 24%-kal több strukturális ragasztót használnak, emellett még a lengéscsillapító-rögzítő csavarok számát is 1-ről 3-ra növelték – mindez merevebb felépítményt és jobb felfüggesztés-reakciót eredményez. Az első lökhárítóban megnövelték a szélső légbeömlők méretét, a hűtőrács-betét már többrészes is darabokban is cserélhető (motorsport-sérülések…), a hűtőrendszer teljesítményét azzal javítják, hogy gombnyomásra vizet spriccelnek az intercooler hűtőre (Hűtés Csomag).

Teljesen új a műszerfal, amelyet a raliversenyzők igényeire szabtak – minden elérhető közelségben van és egyértelműek a funkciók –, a középkonzol 15°-kal a vezető felé fordul, a 12,3 colos digitális műszeregység több motorsport-grafikát is kínál. A belső tükör feljebb vitelével és a műszerfal felső peremének 50 mm-rel süllyesztésével növelték meg a látómezőt, az üléspozíciót 25 mm-rel vitték lejjebb. Opciós a motorsport-kézifék, amely a 6 fokozatú kézi kapcsolású és a 8 fokozatú automatikus váltóhoz is kérhető, ennek a karja a váltókar és a kormány között található.

Az 1,6 literes, 3 hengeres turbómotor teljesítményét 304 LE (6500/perc) 400 Nm-re (3250-4600/perc) növelték (+32 LE/+30 Nm), újdonság a ZF fejlesztésű, 8 fokozatú hidrodinamikus tengelykapcsolós automatikus váltó megjelenése, ami nagyban megkönnyíti a vezető dolgát (városi araszolás, nincs túlpörgetés visszakapcsolásnál) és mindössze 18 kg-mal növeli a saját tömeget. A karnál megfordították a pöckölés irányát, azaz előrefelé kapcsol vissza (csak ha a fordulatszám megengedi) és hátrahúzva kapcsol fel a váltó, automata módban a pedálkezelés alapján készül fel a kapcsolásokra az elektronika.

Újdonság, hogy az eddigiek mellett (Eco, Normal, Sport) mellett már Circuit üzemmód is választható, ezt csak akkor engedi az elektronika, ha a navigáció alapján versenypályán van a Toyota GR Yaris. Ilyenkor a turbó lefújószelepe más program szerint működik, állandóan jár a hűtőventilátor a hűtőfolyadék hőmérsékletének csökkentése érdekében, törli az elektronikus sebességkorlátot (Japánban 180 km/óra), és a műszeregységben jelzi a fel- és lekapcsolásokat is az elektronika. Nem csak a GR Yarist, hanem az ahhoz kínált motorsport-szolgáltatást is fejlesztette a Toyota Gazoo Racing, ezzel kapcsolatban később lesznek információk.