Eredetileg egy forgalmas moszkvai főútvonalon akarta megvalósítani a Rusnano vállalat kísérleti útvonalát, azonban a városatyák szerint túlságosan is kockázatos dolog egy forgalmas főútvonalon kísérletezni, úgyhogy a Technopark XXI ipari park mellett folyik majd a kísérlet.

Egy 655 méter hosszú, 15-18,5 méter szelességű útpályát alakítanak ki az új technológiák használatával, mintegy 192 millió rubel (1,25 milliárd Ft) költséggel. Az útpálya autók számára fenntartott részén lefektetett aszfaltot speciális nanorészecskékkel ellátott bitumennel állítják elő. Ezek stabilizálják az aszfalt viselkedését akár extrém hőmérsékletváltozás esetén is, növelik a kopóréteg élettartamát.

Festés helyett hidegragasztással rögzített műanyag szalagok kerülnek a nanotechnológiás aszfaltra Festés helyett hidegragasztással rögzített műanyag szalagok kerülnek a nanotechnológiás aszfaltra

A járdánál a megszokott kavics alapot speciális gázbetonnal váltják fel, amely ellenáll a fagynak, és sokkal vékonyabb rétegben kell csak lefektetni, amivel anyagot és munkaidőt is lehet spórolni. A járda felületére speciális műanyagból készült térburkoló-elemeket raknak, amelyek kopásállóak, minimális a hőtágulásuk, és bármilyen színben készülhetnek.

Speciális gázbeton-alapozással olcsóbban és kevesebb munkával készíthető el a strapabíró járda-alap Speciális gázbeton-alapozással olcsóbban és kevesebb munkával készíthető el a strapabíró járda-alap

Az útburkolati jelzések nem festettek, hanem speciális, az aszfaltra hidegen ragasztott műanyagcsíkokat használnak. Ezek sokkal tartósabbak a festékeknél, jobban óvják az esetleg beléjük süllyesztett LED-es figyelmeztető lámpákat. Több csík egymás mellé ragasztásával könnyen létre lehet hozni az autóvezetőket zajjal és némi rezgéssel az esetlegesen közeledő veszélyes kereszteződésre/gyalogátkelőhelyre figyelmeztető részt. De egy aktív megoldással is készülnek az orosz fejlesztőmérnökök, a zebrák környékét bekamerázták, és a számítógépes képelemzés segítségével a rendszer képes felismerni, ha az úton áthaladó gyalogost veszély – időben a nagy tempója miatt megállni nem képes jármű – fenyegeti, és figyelmeztető jelzést ad. Jövő októberre ígérik, hogy az új technológiával készített okosút minden részlete (beleértve a számítógépes rendszereket is) működőképes lesz. Azt nem tudni, mennyi ideig tesztelik majd az itt alkalmazott megoldásokat, mielőtt azokat általánosságban is alkalmazni kezdik.

Bármilyen színben elkészíthetőek a műanyag járólapok Bármilyen színben elkészíthetőek a műanyag járólapok

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!