Fiat-segítséggel hozták létre a Seat autógyárat, ami 1965-ig csak a hazai piacra termelt, mert a licencadó nem engedte az exportot. Noha 1969-ben az olaszok változtattak az álláspontjukon, az exportált autókat túlnyomórészt Fiat-márkanéven értékesítették, ami nem tetszett a spanyoloknak. Ehhez hozzájön, hogy a 80-as évek elején tőkeemelésre volt szüksége a cégnek, amit a spanyol kormány meglépett volna, de a Fiat erre nem volt hajlandó, mintegy 2 éves pereskedés után aztán kimondták a Seat és a Fiat együttműködésének a végét. A függetlenség nem volt hosszú életű, hiszen 1982. szeptember 30-án már együttműködési szerződést kötöttek a spanyolok a Volkswagennel, a németek egyes típusainak gyártásáról és a VW-paletta spanyolországi forgalmazásáról.

A Fiat-Volkswagen átmenet közben sikerült talpra állítani az első és utolsó saját konstrukciót, már ha lehet annak hívni az Italdesign által megrajzolt, a Karmann által fejlesztett karosszériával (ide tartozik a gyártás-előkészítés is) és a Porsche segítségével modernizált motorral rendelkező kisautót, amelyet a második legnagyobb spanyol szigetről Ibiza névre kereszteltek. 1984. április 27-én gördült le az első Seat Ibiza a Barcelona külvárosában található gyárban, de a nagysorozatú gyártás csak a nemzetközi bemutatkozás idején (Párizsi Autószalon) indult 1984. októberében. 1986-tól 5 ajtós karosszériával is választható volt a Seat Ibiza, amelynek belsejét 1989-ben, a külsejét 1991-ben frissítették.

A típus 4 évtizedes évfordulójára az Anniversary nevű limitált szériával készülnek. Ez Graphene Grey fényezést kap Cosmo Grey színű 18 colos felnikkel, lézergravírozással viszik fel a limitált szériára utaló feliratot a B oszlop burkolatára. Az utastérben a szövetkárpittal burkolt kagylóülések, sötét-alumínium színű betétek jelentik a változást, a limitált szériára utaló felirat a küszöbburkolaton olvasható. A Seat Ibiza Anniversary 2024 első negyedévében kerül a kereskedésekbe.