Nem egyszerűen teljesen működőképes állapotban van az 1896-ban gyártott Armstrong Phaeton benzin-elektromos hibrid, jobb, mint új korában volt. Ez pedig annak köszönhető, hogy amikor a brit Robin Loder felújította a járművet, kijavították a konstrukciós hibát – a szekérkerekek nem bírtak a villanymotor nagy nyomatékával, és több törés és korábbi javítás is volt rajtuk, meg kelett őket erősíteni, de most már nyugodtan használható az autó.

Egy 180 fokos hengerszögű kéthengeres V-motor a belső égésű erőforrás, a lendkerék egyben a dinamó forgórésze is, amely lassításkor fékenergiát termel vissza egy akkumulátorba, az ott tárolt energia pedig gombnyomásra képes beindítani a belső égésű motort, nem kell kézzel megforgatni azt – a Cadillac elektromos önindítóját 16 évvel előzte meg ez a megoldás. És ez még nem minden, elektromos vezérlésű kuplung is van a fedélzeten, a szinkronizálatlan 3+1 fokozatú kézi kapcsolású váltó karját megmozdítva önműködően old a tengelykapcsoló, majd újra aktiválja magát.

Az Armstrong Phaeton hibrid egy korabeli prototípus, az építést végző Roger Mechanical Carriage Company és az American Horseless Carriage Company is csődbe ment 1896-ban, így az Armstrong cég nem tudta elkezdeni a sorozatgyártást. A kocsit az egykori gyárépületben tárolták, ahol az évek során vízkáros lett, majd 1963-ban egy egykori dolgozó a saját garázsába vitte azt, majd a connecticuti autókkal foglalkozó McGee gyűjteménybe került, akik azért értékesítették, hogy olyan emberhez kerüljön, aki felújítja azt – ekkor került a korábban említett Robin Loderhez, aki Roger Steer-t bízta meg a felújítással, aki több éven át dolgozott a kocsin, de sikerült helyreállítani azt. Ezt követően visszakerült az Egyesült Államokba a gép, ahol 2015-ben a Holman Engineering nevű cég tette teljessé a munkát az elektromos rendszer alkatrészeinek részben újragyártásával.

A Bonhams szakértői konzervatív becslés szerint 175-275 ezer dollárra (79-78 millió Ft) becsülik az 1896-ban gyártott Armstrong Phaeton hibrid értékét, de mivel még csak hasonló autóval se találkoztak, könnyen lehet, hogy ennek a többszörösét fizetik majd érte. Még a Toyotát is érdekelheti egy olyan hibrid, ami 100 évvel megelőzte a Priust…

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!