Idén várhatóan kétszer több használt autót hoznak be Magyarországra, mint amennyi újautót értékesítenek, és sajnos az a tapasztalat, hogy egyre több a csalás. Az ÁFA-visszaigényléssel csalók már magyarországi autókkal is trükköznek úgy, hogy azokat kiviszik külföldre – a flottából eladott autóért fizetett X összeget egy kereskedő, ugyanaz az autó egy hónap után más rendszámmal (megjárta például Szlovákiát) X-10 százalékos áron jelenik meg a piacon, közben pedig valaki gazdagabb lett az ÁFA-tartalom 17 százalékával. Ez a jelenség akkora méreteket öltött, ami a legális cégek működését veszélyezteti. Egyszerűen nem tudnak versenyezni ezekkel az ajánlatokkal, az autó – esetleg a sokadik – tulajdonosa meg csodálkozik majd pár év múlva, hogy a NAV viszi az autót.

De sok esetben maga az ügyfél is hibás, legalábbis annyiban, hogy túlságosan naivan kezeli a kérdést. Egy konkrét példát is említettek a sajtótájékoztatón, egy jól menő KKV-nek egy kisteherautóra volt szüksége. Ki is néztek az internetről egy 50 ezer km-t futott Ford Transit Connect-et, majd elment az ügyvezető a kereskedésbe. Itt azzal fogadták, hogy a kérdéses autó nincs meg, de itt van helyette ez a másik, alig többet futott (62 000 km), kicsit olcsóbban, vegye meg inkább ezt. Franciaországból érkezett autóról volt szó, nem volt rendszáma, próbaút mindössze 400 méteres lett P-rendszámmal – ennyi idő alatt még be sem melegedett a motor. A vásárló kérését, miszerint vizsgálják át az autót egy márkakereskedésben a rendszám hiányára hivatkozva elutasították, de felajánlották az ügyfélnek, hogy ott az emelő a telepen, nyugodtan nézze át saját maga – az ügyfél nem élt ezzel a lehetőséggel.

Aztán következett a nyomásgyakorlás, miszerint nagyon sok az érdeklődő a kisteherautóra, nem fogják sokáig tartogatni, fizesse be az előleget, kössék meg a szerződést, vagy különben búcsút mondhat neki. Az ügyfél ebbe belement, kifizette a bruttó 2,6 millió Ft-os teljes vételárat, majd a kapott számlával – teherautókat szerződés nélkül, számla ellenében is át lehet íratni – a nevére vette a Transit Connect-et, e mellé pedig egy jegyzőkönyvet kapott csak, amelyben a kereskedő cég minden felelősséget elhárított. Mivel az első pár kilométeren gyanús zajok jelentkeztek az autóban, a kocsival a Ford Petrányi márkaszervizbe hajtott, ahol egy állapotfelmérést kért. Ennél kiderült, hogy az autó legutóbbi dokumentált futása 126 000 km volt a 2014. novemberi olajcserénél, tehát reálisan valahol 160-180 ezer km lehet az autóban, nem a szerződésben szereplő 62 ezer. Az autó hibáinak javítására mintegy 70 ezer Ft-ot hagyott a márkaszervizben a tulajdonos, aki ezek után szembesült csak azzal, hogy nem is attól vette autóját, akivel ő tárgyalt.

Fotó: Lővei Gergely Fotó: Lővei Gergely

A megvezetett ügyfél egy kereskedővel állt kapcsolatban, az eladó egy másik cég volt – félmillió Ft alaptőkéjű, frissen alapított 1 személyes Kft-ről van szó, amelynek egyedüli elérhetőségeként egy e-mail címet adtak meg, amelyre azonban nem reagálnak -, bármiféle szavatossági/kártérítési igényével ahhoz kell fordulnia, nem a kereskedőhöz. Az eladó cég jó eséllyel egy olyan vállalkozás, amelyet azért hoztak létre, hogy pár tucat autó importálását követően csődbe vigyék, jelen pillanatban még működik a vállalkozás, mivel az ügyvédi megkeresésre nem reagáltak, hamarosan jogi útra terelik az ügyet, a polgári per mellett büntetőjogi feljelentést is tesznek csalás miatt.

A belső tér állapotán nem látszik, hogy 60 vagy 160 ezer km van az autóban A belső tér állapotán nem látszik, hogy 60 vagy 160 ezer km van az autóban

Persze nem lehet mindenki az autók tökéletes ismerője, de ebben az esetben az ügyfél jóhiszeműsége is szerepet játszott abban, hogy átverték. Aztán most az eljárás végéig különös óvatossággal kell majd használnia a piaci értékénél drágábban vásárolt kisteherautóját, mert ha a bíróság kimondja, hogy a szerződés semmis, akkor neki abban az állapotban kell visszaadnia a járművet, ahogy azt megvásárolta – egy apró horzsolás után is már jelentős értékcsökkentésre hivatkozhat az eladó a pénz visszafizetésekor. Mi a tanulság? Amikor Magyarországról a bevizsgált, jó használt autókat kamionszám exportálják nyugatra, akkor biztosak lehetünk abban, hogy nem csak most és csak nekünk jut osztályrészül egy kihagyhatatlan ajánlat. Ne kapcsoljuk ki a józan eszünket ha használtautó vásárlásról van szó.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!