Bár ilyen becslésre a megkérdezett többi piaci szereplő nem vállalkozott, abban mindenki egyetért, hogy rekordszámú ügyfél hasonlítja majd öszsze a díjakat. Az egyes biztosítók árajánlatai között ugyanis akár többszörös különbségek is adódhatnak, így sokat spórolhat valaki, ha körülnéz a piacon. Ez azonban ma már gyakorlatilag lehetetlen az internet segítsége nélkül, így ismét kiemelt szerep jut az online alkuszcégeknek vagy a biztosítók saját honlapjainak.

Tavaly novemberben, a váltás időszakában csak a Netrisk internetes alkuszcég 800 ezer egyéni látogatót regisztrált. Az ügyfelek 75 százalékánál kínált az akkori biztosítójuknál átlagosan tízezer forinttal olcsóbb díjat valamely másik társaság – mondta Haraszti.

A váltók száma azonban jelentősen elmaradt ettől, hiszen míg 2003-ban mintegy 250 ezer ügyfél döntött úgy, hogy másik biztosítóhoz pártol át, tavaly ez a szám csak 220-250 ezer körül alakult, míg egyes előzetes becslések még 750 ezerről is szóltak.

Ennek Haraszti szerint az volt az oka, hogy a kötelezőt kínáló 12 biztosítóból kilencet megbüntetett a felügyelet, és ezeknek a hónap közepén újra kellett hirdetni a díjaikat. Ez bizonytalanságot szült az ügyfelek körében, ráadásul emiatt egy-két hétre szűkült le az az időszak, amely alatt felmondhatták korábbi biztosításukat a szerződők.

Mint ismeretes, a biztosítóknak október 30-ig kell közzétenniük a kgfb következő évi díjtarifáit, az ügyfelek pedig december 1-jéig mondhatják fel a szerződésüket, és év végéig szerződhetnek az új biztosítóval. Tavaly azonban a piaci szereplők többsége olyan trükköket alkalmazott, amely a pénzügyi felügyelet szerint nem felelt meg a jogszabályi rendelkezéseknek. Az Allianz Hungária Biztosítót azért büntette egymillió forintra a PSZÁF, mert csak az új ügyfelekre érvényes tarifát közölte azzal érvelve, hogy a számtalan, akkor bevezetett kedvezmény miatt új termékről van szó. A Generali-Providenciát, a MÁV Általános Biztosító Egyesületet, a Groupamát (akkor még Európát), a Közlekedési Biztosító Egyesületet, az Aegont, a TIR Biztosító Egyesületet és az OTP-Garanciát 800 ezer forintra, az Uniont pedig egymillió forintra bírságolta, mert a kedvezmények figyelembevételével együtt nem lehetett egyértelműen megállapítani az egyedi díjakat.

Ilyen „gumitarifákra” az idén nem számítanak a szereplők, már csak azért sem, mert tavaly még eljátszhatták a biztosítók, hogy az ő jogszabály-értelmezésükbe belefértek az így közzétett díjak, azonban a felügyeleti intés után ezzel már nem lehet érvelni. Ráadásul az új díjtarifák meghirdetésének időszakában a felügyelet az idén is fokozott figyelemmel kíséri a gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatos közzétételeket.

Bár a díjverseny folytatódik, azonban nem a tökéletes irrealitás talaján – mondta Sipos József, a szerződések számát tekintve 50 százalékos piaci részesedésű Allianz Hungária kommunikációs igazgatója. Szerinte tavaly nagy változást jelentett, hogy olyan pluszszolgáltatások is megjelentek a kötelezőnél (így például az Allianznál az ingyenes segélynyújtás, vagy az aktív kárrendezés a biztosítónál cascót is kötött ügyfelek esetében), amelyek korábban nem voltak. Sőt, ez a biztosítási szektor más területeire is kihatott, és ennek nyomán az élet- vagy a lakásbiztosítási piacon is megjelentek a kedvezmények, bővült a szolgáltatások köre. Éppen ezért a váltás időszakában nagy kihívás lesz, hogy a díjak mellett a szolgáltatásokról is pontos képet kapjanak az ügyfelek.

Az Union biztosító tavaly novemberben kedvező díjaival 45 ezerrel, 150 ezerre növelte ügyfélszámát. (Ma 180 ezer szerződése van.) A társaság a kockázatarányos díjszabásban hisz – mondta lapunka Maják Viktor marketingigazgató, szerinte ez biztosítja minden autós számára azt, hogy reális díjjal vehessen részt a kötelező biztosítási rendszerben. Saját statisztikák nem igazolták a piac azon korábbi gyakorlatát, miszerint Budapest nagyságrendekkel nagyobb kockázatot jelent az autósoknak – tette hozzá Maják.

Kérdés, hogy az ügyfelek a pluszszolgáltatásokat vagy az olcsóbb árakat díjazzák-e majd, hiszen elképzelhető, hogy 15 ezer forint díjkülönbségnél az ügyfél váltani szeretne, de az is lehet, hogy egy 20 ezer forintot érő ingyenes segítségnyújtás a csomagban a drágább biztosító mellett tartja.