Aki elkezdi olvasni az alábbi sorokat, hamar felismerheti, hogy a tényként említett jelenségek, az ügyesen fogalmazott érvelések között szabályos hirdetést olvashat. Igen, az európai autógyártás első helyére került Fiat reklámszövege ez, amely most számos világlapban helyet kap. Mi nem a Fiat Művek kívánságára és – talán felesleges hangsúlyoznunk – nem is hirdetési céllal ismertetjük ezt az autózás mai problémáit elemző kis tanulmányt. Azért ismertetjük, mert gondolatébresztő módon foglalkozik az autózás, az autótechnika – már nálunk is időszerű – kérdéseivel.

Évtizedeken keresztül az ember alkalmazkodott az autóhoz. Most a Fiatnál az autó alkalmazkodik az emberhez. Az elmúlt 70 esztendő során az autó mind jó, mind rossz értelemben megváltoztatta életünket.

Mi lett jobb?
Az autó nagyobb mozgási szabadságot ad. Rugalmasabbak lehetünk a lakóhely választásánál. Az ipar kitelepülhetett a városon kívülre. Újonnan feltárt területeken, új munkaerők állnak rendelkezésre. Megjavultak az életkörülmények vidéken. Autóval jobban tudjuk szabad időnket kihasználni. Gondoljunk csak vissza, hol és merre jártunk az elmúlt öt évben! Lett volna-e erre lehetőség autó nélkül?

Mi lett rosszabb?
Útjaink túlzsúfoltak. Több városban egyre inkább akadozik, sőt megbénul a közlekedés, a parkolás szinte lehetetlen. A helyzet olyan kritikussá vált, hogy a hatóságok bizonyos területeknek az autóforgalom elöli elzárását mérlegelik. A közlekedési balesetek, a halottak száma egyre nő. És egyes városokban a levegő szennyezettsége eléri az egészségre ártalmas mértéket.
Ezek a problémák azonban csak részben vezethetők vissza az autók számának rohamos növekedésére, gyakran inkább arra, amivé az autó lett: egy túl nagy, túl erős, túl kevéssé mozgékony közlekedési eszköz. Mivel azonban a kocsik száma nem fog csökkenni, magának az autónak kell megváltoznia. Azokat a problémákat, amiknek az okozója, maga kell, hogy segítsen megoldani.

Nem szükséges, hogy az autók egyre nagyobbak legyenek
Ma ott tartunk, hogy mennél nagyobb és nehezebb egy kocsi, annál több üzemanyagot kell menet közben elégetnie. Egyre nagyobb levegőszennyezettségnek lesz tehát az okozója. Ezenkívül korlátozott az útjainkon rendelkezésre álló hely. Mennél több az autó, annál kevesebb hely jut egy-egy járműre. A probléma csupán az, hogy az emberek tulajdonképpen nem akarnak kis kocsit: annyi helyet és kényelmet követelnek, amennyi csak lehetséges. És az autógyárak általában a könnyebb utat választották: belül azáltal növelték a kocsikat, hogy megnövelték a külső méreteket. A Fiat cég elképzelése más: mi belül kívánjuk megnövelni az autót – 80 % hasznos tér, 20 % szerkezet -, anélkül, hogy megnövelnénk a külső méreteket. Ez ellentmondásnak tűnik, de lehetséges.

Mi, a Fiatnál a következőképpen jártunk el:
A Fiat-128 összméreteit tekintve kívül kisebb, mint a többi hasonló jellegű kocsi. Belül azonban tágasabb, mint más autó abban a kategóriában. Több helyet nyújt, mint például egy közepes nagyságú amerikai autó.
Az új Fiat-127 hasonló elvek alapján épült. Teljes hossza még 26 cm-rel kisebb is, mint a 128-asé, ennek ellenére a műszerfal és a hátsó ülés támlája közti távolság nagyobb, mint a 128-asnál.
A Fiat-124 vagy a 126-ös ezeknél természetesen nagyobb, de nem nagy kocsi. Belsőterük azonban ugyanolyan tágas, mint egy nagy kocsinál. A 124-esben több a hely, mint számos európai „luxusautó”-ban. A 125-ös annyi helyet biztosít, mint egy nagy amerikai kocsi.

Az autók legyenek mozgékonyabbak
Ha csak a nagyságot tekintjük, a kis kocsi mozgékonyabb, fordulékonyabb, mint egy nagy autó. De ha balesetet, torlódásokat akarunk kerülni, nem elegendő kis kocsikat gyártani. A kocsik egymás elől jobban ki kell, hogy térhessenek. Nálunk, a Fiatnál ezzel kapcsolatban is volt néhány ötletünk. A 127 és 128 típusok menettulajdonságai jobbak, mint számos igen drága európai személykocsié.

Nem szükséges, hogy a kocsik motorja túl erős legyen
Egy nagy motor drága a vételkor és drága használat közben. Különösen, ha meggondoljuk, hányszor használjuk ki egyáltalán a teljes motorerőt. Még fontosabb körülmény, hogy a motor teljesítményével a baleseti valószínűség is növekszik. Természetesen nem egyedül a motor miatt, hanem azáltal, amire egy erős motorral épített kocsi képes. Amit az emberek kívánnak, az nem annyira egy erős motor, hanem inkább a jó gyorsítóképesség és a kielégítő átlagsebesség az autópályákon. Ezt nyújtja a Fiat egy józan motorral. A Fiat-128 például fürgébb, mint bármely más kocsiebben a kategóriában. Jobban gyorsít, mint jó néhány nagyobb hengerűrtartalmú autó. Csúcssebessége 140 km/óra felett van, tartós utazósebessége 120-125 km/óra. Mindez annak ellenére, hogy motorja csupán 1116 cm3-es.

Alkalmazkodás az emberhez
Reméljük, megértették, amit mondani akartunk. Úgy véljük, itt az ideje, hogy az autó alkalmazkodjék az emberhez. Nem várjuk az emberektől, hogy amikor autót vásárolnak, az emberiség megmentését tartva szem előtt, saját vágyaikat mellőzzék. Úgy véljük, hogy a Fiat kocsik, amiket ma gyártunk, mindkét szempontnak megfelelnek: az egyének is, a közösségnek is.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!