A kicsiny Szlovénia világhíres a gépiparban és a versenysportban. Tim Gajser a motokrossz-vb történetének egyik legnagyobb sztárja lett alig pár év alatt, a négyszeres világbajnok a Honda legsikeresebb versenyzője a sorozatban. Gajser honfitársa, az egykori motorversenyző Igor Akrapovic pedig szintén nagyon rövid idő alatt egy birodalmat épített fel. Az elmúlt 3 évtizedben az Akrapovic cég legendássá vált a kipufogógyártásban, a motor- és autósportban összesen 140 világbajnoki címre volt képes! A cég a prémium sportautók és sportmotorok kategóriájában is hatalmas szeletet ural a kipufogók világpiacán.

A cég Ivanca Gorica-i központja, az udvaron egy szerény versenymotoros felhozatallal

Az idén 62 éves Igor Akrapovic neves motorversenyző volt a 70-es és 80-as években, versenyzett a GP-kategóriákban, a superbike elődjének tekinthető Formula TT-n, majd a superbike-vb-n is. Azonban elsősorban mint szerelő és tuningmester vált híressé, főként kipufogótuningokkal foglalkozott. A 80-as évek végén, a 90-es évek elején a négyütemű kipufogótuning még nagyon gyerekcipőben járt, a csőrendszerek zöme nehéz acélból készült, amelyek nem voltak képesek nagy teljesítménynövelésre sem. Ezt változtatta meg radikálisan Igor Akrapovic, aki 1991-ben (ekkor kiáltotta ki a függetlenségét Szlovénia, az egykori Jugoszlávia tagállama) megalapította saját cégét Skorpió néven.

Igor Akrapovic, a cég büszke alapítója

A vállalkozás 6 emberrel indult el egy garázsban, a cég 1997-ben vette fel az alapító nevét, majd pár év alatt világhíressé váltak, előbb a motoros, majd az autós piacon. Az Akrapovic ma egy világvállalat, a cégnek 2 telephelye van, ahol összesen 1300 ember dolgozik, az éves bevételük közel 120 millió euró. Ivanca Gorica a székhely, itt található a titánöntöde, a fémipari laborrészleg, a kutató- és fejlesztőközpont, valamint a versenyrészleg is, ahol a MotoGP számára is készülnek a kipufogórendszerek. A királykategóriában a Ducati, a Suzuki, a Yamaha, az Aprilia és a KTM is Akrapovic rendszereket használ, míg a superbike-ban az összes gyári alakulat Akrapovic kipufogókkal versenyez.

Nincs lehetetlen: munkában a titánöntöde komputervezérlésű zsiráfrobotja

Az Akrapovic a szériamotorok és -autók piacán is jelen van, hiszen külön együttműködési szerződése van a Yamahával, a Ducatival, a BMW-vel, a Kawasakival, a Hondával, az Apriliával és a Suzukival, valamint a Ferrarival, a Lamborghinivel, az Audival és a svéd Koenigseggel is. A legtöbb Akrapovic kipufogó, így a széria kipufogórendszerek is Crnomeljben készülnek, ahol a vállalat gyára található.

Rezonátorszobor: műalkotásnak is elmenne a kétütemű Suter MMX500-ashoz készített rendszer

A ritkaság
Az Akrapovic 1991 óta szinte csak négyütemű erőforrásokhoz készített kipufogórendszereket, van azonban egy kivétel. A 2010-es években beszállt a svájci Suter egyedi fejlesztésébe, aminek keretén belül egy kétütemű versenymotorhoz tervezett és gyártott kipufogót a szlovén cég. Ez a 2015-ben kijött V4-es Suter MMX500-as volt. Az 576 köbcentis motor mindössze 127 kilót nyomott, míg az Akrapovic hathatós segítségével 195 lóerőre volt képes.

Pazar csőkígyó és dobrengeteg egy Porsche 911 GT3 RS szíve alatt

A sport mindenekelőtt
Mivel Igor Akrapovic motorversenyző volt, a versenysport mindenben áthatja a céget. A motorversenyzésben a kezdetektől, 1991 óta van jelen, itt vált világhírűvé a szlovén márka. 1996-ban alig volt 5 éves a cég, amikor bekerült a superbike-vb-be. A német Jochen Schmid gyári támogatott Kawasaki csapata rendelt Akrapovic kipufogórendszert. Egy évvel később pedig a japán Akira Yanagawa (Kawasaki) révén az Akrapovic megszerezte első győzelmét is a superbike-ban, amely a cég első vb-diadala is volt egyben. A hondás Colin Edwards világbajnok lett a superbike-ban, míg a yamahás Jörg Teuchert a supersporrt-vb-n ért fel a csúcsra.

A sikerek pedig 2000 óta folyamatosak a motorsportban, azóta minden szezonban vb-címekre képesek. Az Akrapovic tarol a motokrossz, a szupermoto, az enduro, a teremenduro, a tereprali, az endurance, a supersport, a szuperkrossz, a freestyle, a Moto3-as és a Moto2-es vb-n, a MotoGPben és főleg a superbike-ban. A MotoGPben a yamahás Jorge Lorenzo 2012-ben és 2015- ben volt világbajnok az Akrapoviccsal, 2015-ben Lorenzo a 100. vb-aranyát szerezte a szlovén márkának, míg tavaly a suzukis Joan Mir lett világbajnok Akrapovicot használva. A superbike-ban 2000 és 2020 között összesen 14 vb-aranyra volt képes a szlovén cég, amely a széria vb-n 2014 óta veretlen.

A Suzuki GSX-RR dupla ágyúcsöve a MotoGP legszebb darabja

Az autósportban 2007-ben mutatkozott be az Akrapovic, méghozzá a Formula–1-ben a Ferrari partnereként. Az első jelentősebb autós sikert 2008-ban könyvelhették el, miután megnyerték a Nürburgringi 24 órást. Az Akrapovic 2008 óta szinte minden szezonban szállítja a világraszóló diadalokat az autós versenyekről, főleg a Dakar Ralin, az endurance-vbn, a Tereprali Világkupában, a GT Világkupában, a Le Mans-i 24 óráson és a DTMben jeleskedik.

A fejlesztések során igazán szélsőséges körülmények között is vizsgálják a kipufogókat

Jubileumi kiadások
Az Akrapovic két nagyon exkluzív, limitált példányszámú kipufogórendszerrel ünnepli 30. születésnapját. Az Evolution Line Titanium 30th Anniversary Edition egy motoros és egy autós változatban készült el. Mindkét széria számozott és csak 30-30 darab készül belőle. Az Akrapovic a Kawasaki ZX-10R és a ZX-10RR modellekhez fejlesztette ki a jubileumi kipufogórendszert, ezzel is kifejezve nagyon szoros kapcsolatát a zöldekkel. A Kawához készült ünnepi kiadás mindössze 6,6 kilós és plusz 11,1 lóerőt illetve 13,4 Nm nyomatékot kínál a Ninjának.

Az ünnepi autós kipufogórendszert a Ferrari F8 Tributo modellhez alkotta meg az Akrapovic, amely rendszer 17,9 lóerővel és 32,5 Nm nyomatékkal teszi erősebbé az autót.