Varga László vérében van az autó. Édesapja autószerelő műhelyt üzemeltet, így magától értetődő volt a jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetemen tanuló fiatalember számára, hogy az ipari formatervezésen belül is az autókra specializálja magát.

Szakmai gyakorlatát annál a Tárnok Zsoltnál töltötte, aki az olasz Faralli e Mazzanti manufaktúra számára tervez szebbnél szebb karosszériákat, és ő bátorította Lászlót arra, hogy merjen nekifogni a Jaguar E-Type újratervezésének.

A brit sportkocsi mindig is érdekelte a fiatal autórajongót, de amikor az egyik OT Expón karnyújtásnyi közelségbe került egy példány, akkor került kiemelt helyre az életében. Nem is volt kérdés, hogy a 2011 júliusában megkezdett szakmai gyakorlat a Jaguar E-Type újragondolásáról szóljon, az első vázlatokat követően augusztusra készültek el az első látványtervek, amelyek alapján a BME TDK (Tudományos Diákköri Konferencia) versenyére is benevezték. Ez azonban rengeteg további tanulást jelentett, hiszen a nagy megmérettetésre már kész, 3D-s modellt szeretett volna készíteni László. Noha a programok rendelkezésre álltak, lényegében magától kellett megtanulnia azok használatát, hiszen kifejezetten autó-formatervezést nem oktatnak.

A probléma leginkább technikai jellegű volt, az egyes karosszériaelemeket több darabban kell modellezni, és nagyon nehéz a megfelelő átmenetek kialakítása úgy, hogy a végleges változaton ne látszódjanak még minimális törések sem. Érdekes párhuzam, hogy több mint fél évszázada a Jaguar formatervezői is hasonló gondokkal küzdöttek, csak ők a valóságban: az E-Type orrát alkotó hatalmas motorháztető 13 külön darabból áll! A számítógépes látványterv a TDK-előadásra, 2011 novemberére készült el, és még néhány apró változás is történt a terven. László mindenképpen olyan autót akart készíteni, amit meg is lehet tölteni műszaki tartalommal, nem csak egyszerűen szép. Erről azonban jelen pillanatban még szó nincs, a hamarosan diplomamunkáját készítő fiatalember a következő hónapok során 1:5-ös agyagmodellt szeretne készíteni – saját kézzel, hiszen a szobrászat is hozzátartozik egy igazi autóformatervező szakmai repertoárjához. A speciális agyag megfelelő kezelését saját magától szeretné megtanulni László, de Tárnok Zsolt segítségére is számíthat majd.

A magyar terv és az angol valóság

Természetesen nem hagyhattuk ki a programból a Jaguar E-Type hivatalos újragondolását, az aktuális XK-t sem, amellyel a JLR budapesti központjában ismerkedett meg a fiatal gépészmérnök. Ahogy az oly sok autó esetén megtapasztalható, élőben másként hat az XK, mint a fényképeken, de örömmel fedezte fel László, hogy a Jaguar formatervezői is nagyrészt ugyanazokat az elemeket idézték fel az új sportkocsin, amelyeket ő is kiemelt. A hátsó lámpánál különösen sokáig időzött a magyar fiatalember, hiszen ott ugyanaz a kerek-vízszintes elrendezés figyelhető meg. A legnagyobb eltérést abban látta, hogy a sorozatgyártású autó szinte teljesen sík karosszériaelemekből épül fel, hiányoznak az eredeti E-Type-on és az ő alkotásán is megfigyelhető kerekded formák. Az első sárvédőn elhelyezett légkiömlőt ő feleslegesnek tartja, éppen ezért a számítógépes modellen itt csak a márkanevet helyezte el, a motorháztetőbe vágott szellőzőnyílásokat nem tartja szerencsésnek – közben megnyugtatom, hogy ezek itt most a motortér szellőztetéséhez szükségesek, a szalonban ugyanis egy kompresszoros V8-as példányt állítottak ki.

Meglepő a hasonlóság a terv és a valóság között az első légbeömlő nyílásnál is, az igazi eltérést itt a méretek jelentik. A szériaautó kicsire vett hűtőrácsa mellett több más nyílás szolgál az egyéb hűtési feladatok ellátására, míg László az egyszerűség jegyében egy darab, hatalmas légbeömlőt képzelt el. Ő nemcsak részleteiben, hanem egészében próbálta felidézni a legendás autót. Persze azzal tökéletesen tisztában van, hogy a maga nemében a Jaguar XK is remek munka, de inkább a falon elhelyezett képen látható C-X16-os tanulmányra mutat, és mondja: ez lesz az igazi Jaguar sportkocsi! Ennél már jobban eltávolodtak az E-Type formájától-arányaitól, miközben legalább annyira ütős lesz majd a megjelenés, mint a nagy öregnél. Már alig várja, hogy fényképeken lássa és kicsivel később lehetőség szerint körbetapogassa az autót.

Igyekezett olyan számítógépes modellt készíteni a tervező, amit műszaki tartalommal is meg lehet tölteni Igyekezett olyan számítógépes modellt készíteni a tervező, amit műszaki tartalommal is meg lehet tölteni

Addig azonban még sok minden fog történni, például a hamarosan gépészmérnöki diplomával a BME-t befejező hallgató szeretne a MOME formatervező szakára bejutni, hiszen ott a Mercedes támogatásával professzionális szinten megy az autó-formatervezői oktatás. Referenciaként ott lesz egy 1:5 méretarányú, agyag Jaguar E-Type…

Régies domborítások, egyszerű vonalak, modern részletek. Dögös a magyar E-Type! Régies domborítások, egyszerű vonalak, modern részletek. Dögös a magyar E-Type!

Családi elismerés

A Bristol repülőgépgyártól az autóiparba igazolt Malcolm Sayer a C-Type és D-Type versenyautók után készítette el első utcai autóját, a legendássá vált E-Type-ot. Sajnos már nincs az élők sorában, de unokája, Sam Sayer éppen egy olyan weboldalon dolgozik, ahol nagyapjának munkásságával foglalkozik. Ő is látta már Varga László tervét, és úgy nyilatkozott, hogy az összes eddigi átdolgozás közül ez tetszett neki a legjobban! A BME TDK-versenyén elért első helyet követően ez, a tervező családtagjának dicsérete a Jaguar E-Type formaterv második elismerése.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!