Máté Zsolt korhű öltözetben a saját kezűleg felújított GAZ–67-es mellett. Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap

A programra az orosz terepjárógyártás szinte teljes palettája felvonult. A GAZ–67-es, GAZ–69-es, az UAZ különböző típusai mind megtalálhatók voltak. A legkülönlegesebb jármű, főként korát tekintve egy GAZ–67-es volt. Ma már az egyik legritkábban előforduló típus, második világháborús veterán, 1953-ig gyártották. Tulajdonosa, Máté Zsolt Pannonhalmáról érkezett Zalába és mutatta be kérésünkre az autót kívül-belül, sőt, a motorja is felbőgött.

Spártai körülmények, mindent a célszerűségnek rendeltek alá, a komfort nem értelmezhető ennél a járműnél Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap

A GAZ–67-es és később a GAZ–67B általános felhasználású, személy és könnyű felszerelés szállítására használt négykerék-hajtású katonai jármű volt a szovjet hadseregben, amit a GAZ gyár 1943-tól készített. A háború végére ez volt az amerikai Willys Jeep szovjet megfelelője. A GAZ–67-est a korábbi GAZ–64-esből fejlesztették ki: erősített alvázkerettel, kibővített üzemanyagtartállyal és egyéb fejlesztésekkel. A GAZ M1 négyhengeres, 3280 köbcentis benzinmotorjának valamivel erőteljesebb, 54 lóerős (40 kW) változata hajtotta, a maximális sebessége 90 km/h volt. A gyártás 1943. szeptember 23-án kezdődött, majd 1944 januárjától a GAZ–67B váltotta fel, amely bizonyos mechanikai fejlesztéseket tartalmazott.

Máté Zsolt beszerezte a veterán autóhoz a szakirodalmat is Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap

Az iklődbördőcei UAZ-GAZ találkozón látható modellt tulajdonosa nagy becsben tartja. Közel húsz éve az orosz autós technika rajongójának számít Máté Zsolt, aki két évtizede tett szert egy GAZ–69-es négykerekűre, de az igazi szerelem a GAZ–67-es volt már akkoriban, amit akkor még csak képen látott.

Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap

– Ismerősök segítségével találtam rá erre a GAZ–67-esre Pécsen nyolc évvel ezelőtt. Megviselték az évtizedek, nagyon rossz állapotban volt – mondta. – Szépen lassan aztán felújítottam, azóta pedig rendszeresen viszem találkozókra, mindenhol megcsodálják. Tagja vagyok egy első és második világháborús hagyományőrző csoportnak, a tagokkal közösen járunk rendezvényekre, hiszen nem csak nekem van ilyen típusú autóm. A katonamúlttal rendelkező férfiak közül sokan érdeklődnek a katonai hagyományőrzés, így ezen autók iránt is, de nemcsak az idősebbek, hanem a fiatalabb korosztály tagjai is értékelik az orosz járműveket.

Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap

Máté Zsolt arról is beszélt, hogy az autófelújításnak persze nem csak úgy magától állt neki, magyar és orosz nyelvű szerelési útmutatót, könyveket is segítségül hívott. Ezeket a dokumentumokat a járműhöz hasonlóan szigorúan őrzi, a találkozón sem adta ki a kezéből, csak megmutatta az érdeklődőknek, akik szép számban megálltak a GAZ–67-es mellett, és fotózták a tulajjal együtt.

Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap

Ami a pannonhalmi márkarajongó GAZ–67-esének paramétereit illeti: gyárilag 3300 köbcentis motor hajtja, 52 lóerős, szereti az üzemanyagot, ami azt jelenti, hogy 15 liter fölött fogyaszt, hátul pótkerék, a vezetőülés alatt pedig egy gyalogsági ásó is része a felszerelésnek.

Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap

– A jármű ma is 85 százalékban eredeti, gyári motor van benne, az előéletéről annyit tudunk, hogy háborús veterán, a honvédség kötelékébe tartozott, majd onnan került át egy gazdasághoz, ahol sokat használták – magyarázta a tulajdonos. – Ha jól tudom, a honvédségnél ebből a típusból 317 darabot használtak, ez 1952-es adat. Ma Magyarországon nagyon kevés, talán tizenkettő található belőle összesen. Üzemileg megfelelő a jármű, fék van rajta, irányjelzőt lehet rá szerelni, viszont jelenleg nincsen forgalomba helyezve, vagyis közúton nem használom – magyarázta. Máté Zsolt végezetül hozzátette, hogy a ponyvát is le lehet venni a jármű tetejéről, így már egészen „csajozós” autóvá válik a GAZ–67-es.

Fotó: Korosa Titanilla / Zalai Hírlap