A gépkocsi vételárának kifizetésével nem hárítottunk el minden gondot, ami egy autótartással jár. Régi autós olvasóink bizonyára már tapasztalták, az egyre bővülő autóstábor új tagjainak pedig az alábbi rövid eszmefuttatásban szíves figyelmükbe ajánlom, hogy a pénztárcánk milyen megterhelésnek van kitéve – a bosszúságot nem is említve – egyes aprónak vélt hiba megszüntetése érdekében, vagy a rendszeres karbantartás elmulasztásának következményeként.

Függetlenül kocsink típusától, a vásárlást követően tapasztaljuk: a gyárak garanciális időn túl is meghatározott kilométerteljesítményhez kötött átvizsgálásokat írnak elő, melyeket a kijelölt vevőszolgálati állomások a garanciális időn belül díjmentesen végeznek. Ezek az átvizsgálások azt a célt szolgálják, hogy kocsinkkal nagyobb javítások nélkül tudjunk minél több kilométert zavartalanul utazni. Nem érdektelen tehát, ha a gyár által javasolt átvizsgálásokat betartjuk és elvégeztetjük. Az átvizsgálásokban rögzített munkák rendszeres elvégzése révén ugyanis a legtöbb esetben a nagyobb hibák megelőzhetők, a drága alkatrészcserét igénylő javítások szükségességének ideje későbbre tehető.

A legdrágább, legkorszerűbb műszerekkel lehet a leggyorsabban – tehát a legolcsóbban – megállapítani a kocsik hibáit, és a diagnózis alapján segíteni a bajokon

Nézzünk néhány példát:
Kocsink első futóművénél a kerékösszetartás ellenőrzése és beállítása 19 Ft-tól 30 Ft-ig változik típusonként. A megfelelő kerékösszetartásról azért kell gondoskodni, mert ha az nincs meg, a gumiköpeny futófelülete üzem közben szinte szemmel láthatóan tűnik el. Egy köpeny ára pedig (ha kapható) 400-500 forint!

A futóművek ellenőrzésénél ne feledkezzünk meg a lengéscsillapítók vizsgálatáról sem. Egy lengéscsillapító ellenőrzésének munkadíja típusonként változóan 11-57 Ft. A kocsi stabilizálásán túl feladata még e szerkezetnek az egész jármű megkímélése a durva rázkódásoktól, az utak egyenetlenségei folytán kapott záporozó ütésektől. A rossz lengéscsillapító miatt egyrészt a gumiköpeny kopik sokszög alakúra, másrészt a futóművek kényes – és nem olcsó – alkatrészei rázkódnak szét. Az előbbi csekély összeget hasonlítsuk össze egy várhatóan több ezer forintos javítási költséggel! (A műszaki felülvizsgálaton, tapasztalatom szerint, kb. minden harmadik gépkocsi működésképtelen lengéscsillapítóval jelentkezett.)

A jól felszerelt AFIT-műhelyek mint a motorvizsgálatokat, mind a futómű-ellenőrzéseket vagy a kerékkiegyensúlyozást ma már nálunk is rutinosan tudják végezni

Most nézzünk a motorházfedél alá:
A gyújtáskulcs pillanatnyi elfordítására motorunk halkan duruzsolni kezd. Na igen, ez minden autótulajdonos legfőbb igénye. Ehhez azonban a következő szerelvényeknek kell kifogástalan állapotban lenniük.
Akkumulátor: ajánlatos a savszintet ellenőrizni és ha szükséges, a hiányt desztillált vízzel pótolni (a teljes szerviz díja egyébként ezt a műveletet is tartalmazza).
Dinamó: töltésellenőrzés, feszültségszabályozó beállítás 15-22 Ft (típustól függően).
Gyújtásberendezés: teljes ellenőrzése és beállítása 38-76 Ft.
Porlasztó: tisztítása, beállítása 15-57 Ft (típustól függően).
Levegőszűrő: tisztítás 9,50 Ft-tól 19,- Ft-ig (típustól függően).
Négyütemű motoroknál nem szabad megfeledkezni a szelephézagok ellenőrzéséről, illetve beállításáról sem. Munkadíja 40-70 Ft (típustól függően).
Itt kell megemlíteni, hogy az AFIT keretében működő autójavító vállalatok a korszerű gépkocsiszerkezetek ellenőrzését és vizsgálatát a követelményeknek megfelelően már jelenleg is, és a jövőben még inkább nagy értékű diagnosztikai műszerekkel végzik. Egy, a motor állapotát tükröző diagnosztikai vizsgálat 82,50 Ft (pl. használt kocsi vásárlása esetén a vevő teljes képet kap a jármű motorjának várható élettartamáról). Több autóstól hallottam: a fék, a kormány és a világítás rendben legyen, nagy baj már nem történhet. Véleményem szerint megnyugtatóbb, ha a gépkocsi minden része kifogástalan.
De nézzük, mit is igényelnek ezek a biztonságunkat védő berendezések.
Fényszóró-beállítás: (természetesen műszerrel) 38,50 Ft – és nem vakítjuk el a szembejövőt, sőt a megfelelően beállított világítóegység az útnak azt a részét fogja megvilágítani, amelyet menet közben szeretnénk látni.
Fék: A legkisebb hibával is szakműhelyhez forduljunk. Bár a mai korszerű gépkocsik automatikus fékutánállító szerkezettel vannak ellátva, a karbantartást éppen úgy igénylik, mint a régebbi típusok. A gyári előírások is általában 5-10 ezer km teljesítmény között javasolják a fékszerkezet felülvizsgálatát. Elhanyagolt fékszerkezetnél ugyanis a fékbetétről leváló apró részecskék, valamint a fékszerkezetbe kerülő por, mint valami jó minőségű csiszolóvászon koptatja a fékdobot, és a munkahengerbe kerülve komoly kopásokat okoz. Ilyen esetekben a javítás munkadíja 300-400 Ft (típustól függően), és természetesen jelentős anyagfelhasználással is számolnunk kell. Abban az esetben viszont, ha – betartva az előírásokat (ezek hiányában a szakműhelyek véleményét kérve) – a fék-ellenőrzést rendszeres időközökben elvégeztetjük, típustól függően 200-300 Ft munkadíjat kell fizetnünk, és alkatrészt úgyszólván alig kell felhasználni.

A vizsgálóberendezés nem olcsó készülék. Egy autótulajdonos saját kocsijának rendszeres ellenőrzésére nem szerezheti be a kombinált, sok mindenre pontos választ adó műszereket. Azt viszont a legtöbb autós szereti tudni, hogy motorja rendben van-e és a kedvezőbb teljesítmény elérése, a gazdaságosabb fogyasztás beállítása érdekében mit kell, mit lehet tenni. Az univerzális készülékek segítségével gyors és megbízható motorvizsgálatok végezhetők, és a mérések alapján sokkal könnyebb elérni a helyes beállításokat, mint amikor hagyományos módon, „érzésre-fülre” próbálják orvosolni a bajokat

Jó tanácsként legyen szabad felhívni olvasóink figyelmét a következőkre:
Annak ismeretében, hogy a kocsink hány kilométert futott, lehetőleg egyszerre rendeljünk meg több javítást (pl. a gépkocsi 10 000 km-es átvizsgálását és a konkrét panaszok megszüntetését), mert ezzel nem csupán időt, hanem pénzt is megtakaríthatunk. Nagyon gyakran előfordul, hogy különböző munkálatokhoz ugyanazt a szét- és összeszerelést kell elvégezni, és így a munkák összevonásával jelentős összeget takaríthatunk meg.
Azt hiszem, valamennyi autós nevében örömmel nyugtázhatom az AFIT szervizüzemeknek azt a törekvését, hogy a gyári előírásoknak megfelelően különböző átvizsgálási műveletcsoportokat állítottak össze. Ezzel, valamint szaktanácsokkal segítik a javítás megrendelése előtti nehéz percekben az autótulajdonost abban, hogy mit javíttasson és mikor. Tekintve, hogy autóról van szó, ilyen rövid cikk keretében nem lehet teljességre törekedni, csupán a legáltalánosabb javítások célszerűségére kívántam felhívni a figyelmüket.

Végül egy jó tanács az autóvásárlóknak. Többször felmerült autósok körében, hogy a különböző típusú, de azonos rendeltetésű alkatrészek árai milyen feltűnő mértékben eltérőek. Természetesen a vásárolandó kocsi típusválasztásánál nem lehet közömbös ez a körülmény, mert valóban, a típustól függően különböző anyagi megterhelést jelentenek az alkatrészpótlások. A választás könnyítésére összehasonlításul a következőkben néhány gyakran felhasználásra kerülő alkatrész forintárát szeretném ismertetni.

Lőrincz István
az AFIT Terv és Közgazdasági Osztályának munkatársa
Varga Ferenc felvételei