A Touareg TDI versenyautót kifejezetten a mexikói Baja California félsziget extrém kemény követelményeire fejlesztik, amely immár 1967 óta ad otthont a műfaj legjelentősebb versenye, a „Baja 1000” számára. A Volkswagen prototípust a korlátozások nélküli, úgynevezett „SCORE Trophy Truck Open Production – Unlimited Class” járműkategóriára készítik fel.

„A Volkswagen terepverseny-története egészen az 1967-es első „Baja 1000-ig” nyúlik vissza” – hangsúlyozta Kris Nissen, a Volkswagen versenyigazgatója. „A világhírű Dakar Ralin – amely 15 napi etappal és a 9000 kilométert meghaladó versenytávval a legkeményebb terepes megmérettetés –, valamint a ’Pikes Peak’ hegyiversenyen és a 2007 júniusi „Baja 500” alkalmával a Volkswagen egyaránt figyelemreméltó eredményeket ért el. A különböző terepmodellekben alkalmazott innovatív dízelhajtásokkal gyűjtött tapasztalataink nagymértékben segítenek minket a Baja különleges kihívásainak megfelelő, és az amerikai közönséget is meghódító Touareg TDI prototípus kifejlesztésében.”

A tervek szerint 2008 végén bemutatkozó Touareg TDI prototípusok pilótáit már most kiválasztották: Mark Miller Arizonából – aki 2005 óta a Volkswagen gyári versenyzője, s a 2007-es Dakar Ralit a négy gyári pilóta közül a legjobb, negyedik helyezéssel zárta – éppúgy e különleges versenyprojekt résztvevője, mint honfitársa, Ryan Arciero. Miller a júniusi „Baja 500” mezőnyében a legeredményesebb dízel versenygép pilótájaként ért célba, Arciero pedig 2007 júliusában egy szériaközeli Touareg V10 TDI volánja mögött új rekordot állított fel a világhírű Pikes Peak hegyiverseny „Nagyteljesítményű szériamodellek alternatív dízel-hajtásai” kategóriájában.