A vártnál valamivel gyengébb piacbővülés oka egyrészt a jövedelemkiáramlás viszszaesése, azaz a vásárlóerő gyengülése, illetve a vásárlók várakozása, hogy az uniós csatlakozás árcsökkentéssel jár – mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

Ám az autók nemhogy olcsóbbak, még drágábbak is lesznek, hiszen az uniós előírások szerint a jövő év októbere végéig végbe kell mennie az árharmonizációnak. Ez a szállítói árra vonatkozik: nem lehet öt százaléknál nagyobb eltérés az országok importőreinek szállított autók gyári ára között. Miután azonban a magyar piac 85,5 százalékát kitevő kis- és alsó középkategóriás autók a korábbi EU-tagországok átlagánál olcsóbban érkeznek az országba, jövő őszig fokozatos árszintemelkedés várható – emelte ki Győző Gábor.

A vásárlók kivárása alig zavarta meg a piacot: az idei évre 210 ezer új személygépkocsi eladásával számol az egyesület a tavalyi 208 441 után. A múlt évi eladás viszont 21 százalékkal volt több a 2002-esnél. Az idei első fél évben érdekes a Suzuki, az Opel és a Citroën visszaesése, illetve a Renault, a Skoda, a VW, a Peugeot, a Daewoo, a Ford és a Toyota piaci részesedésének további erősödése.