A válságot most már nem lehet tagadni, és tárgyilagos elemzők biztosra veszik, hogy néhány éven belül az orosz személyautók helyét végleg átveszik a külföldi kocsik – írja a Magyar Rádió Online Az idei első negyedév adatai szerint a külföldi autók eladása majdnem megduplázódott, és az országon belül összeszerelt külföldi típusokból is lényegesen több kelt el, mint tavaly, az orosz autógyárak forgalma 14 százalékkal visszaesett. És hogy az orosz gyártók nem nagyon reménykednek javulásban, azt az is mutatja: már meg is kezdték az elbocsátásokat.

Eddig az orosz piacon nagyjából az a szabály uralkodott, hogy akinek kevés a pénze, az a hazai márkákat veszi. A hazai kocsik ugyan minőségileg meglehetősen elszakadtak a világszínvonaltól, de viszonylag könnyen lehetett bütykölni őket, és főként olcsók. Az orosz autógyárak sokáig azt hitték, hogy ők diktálják a feltételeket, folyamatosan emelték az árakat, míg aztán kiderült: az olcsóbb külföldi, főként koreai modellekkel már nem versenyképesek. Amikor egy orosz kocsi ára 8 ezer dollár fölé emelkedik, akkor a vevő inkább az elegánsabb, jobb külföldi márkára áll át, és nem lehet többé hazafias érzelmeire hivatkozni. Az orosz gyártók ugyan fogadkoznak, hogy nagy racionalizálással, spórolással most is kimásznak a gödörből, de mindenki tudja, az évtized végére aligha lesz orosz kocsi. Az egykori Lada, Volga, Zaporozec, Moszkvics majd csak az öregek meséiben él majd.