Lapunk ez évi 13. számában azonos cím alatt foglalkoztunk a nemzetközi autósportban érvényes formaszabályzat első részével. Ismertettük az együléses versenyautók különböző osztályait, a sport és prototípus gépkocsik kategóriáit. Ezúttal az autóversenyek tömegében legjelentősebb és talán leglátványosabb osztályának, a túra kategóriának különböző csoportjainak Nemzetközi Formaszabályzatát ismertetjük. Cikkünknek kiemelkedő aktualitást ad, hogy megjelenésével egyidőben a túra kategória részére kiírt Európa-bajnokság Budapesti Nagydíját a Városligetben futják le. E kiemelkedő sportesemény igazi élvezéséhez, úgy véljük, hogy a verseny szabályainak, műszaki formuláinak ismerete jelentős segítséget fog nyújtani.

Gran Turismo kategória
Nemzetközi jelölése GT. Azok a bárki által megvásárolható, kis szériában készülő kocsik tartoznak ide, melyek kimondottan igényes, s egyben kispénzű, magas kívánalmakkal fellépő vásárlók számára készülnek. Alapvetően jellemzőiknek meg kell egyezniök a gyártó cég katalógusában meghatározott adatokkal, s az előállító cégnek egymást követő 12 hónap alatt minimálisan 100 darabot kell belőlük szériában előállítani. A GT kategóriába soroljuk azokat a normál kocsikat is, melyekre speciális, sportcélokra megfelelőbb karosszériát építenek. A kategóriák méretelőírásai azonosan a sportosztály adataival, melyeket előző cikkünkben már ismertettünk. Ezek mellett meghatározott minimális méreteket írnak elő az ülésekre, ezeknek a működtető pedálokhoz viszonyított helyzetére, az elülső és hátsó világításra.

A Farina által karosszált Ferrari-250-GT maga a megtestesített rohanás. Jellegzetes túra-sportkocsi a Gran Turismo kategória versenyeinek egyik kiemelkedő résztvevője. A V-12 hengeres, 2953 kcm-es motor 9,2:1 kompresszióviszony mellett 240 DIN lóerőt teljesít 7000-es fordulatnál. Ez bőven elégséges, hogy az 1450 kg-os kocsi az egyenesekben 240 km-es sebességet is elérjen

A GT kocsiknak ezenkívül fedett csomagtartótérrel kell rendelkezniök, mely a karosszéria szerves részét alkotja. Ennek köbtartalma minimálisan 65X40X20 cm. A csomagtartónak függetlennek kell lennie attól a tértől, melyet a tartalék-kerék vagy kerekek és a szerszámok részére tartanak fenn. A gyárak által felkészített GT kocsikon csak olyan változtatásokat lehet eszközölni, melyeket a Nemzetközi Automobilszövetség (FIA) a Túra- és az Előkészített Túrakocsik kategóriájában is engedélyez. Ezek ismertetésére később kitérünk.

A GT kocsikkal futják a márka világbajnokság versenyeit, ahol a gyárak, reklámcéljainak megfelelően, újabb és újabb GT kocsik starthoz állításával vonják fel magukra a figyelmet. A tipikus GT-kocsik: a Ferrari-250-GT, a Porsche-GT, az Alfa Romeo S-Zagato stb. Részvételükkel ez évben is nagy országúti körversenyeket és pályabajnokságokat bonyolítanak le a köbtartalom szerinti osztályokban.

1962. nyarán mutatkozott be a Giulia-1600-Ti jelzésű modell. Ez a szinte szabványos, olasz küllemű, de mégis jellegzetesen Alfa produkció hűséges folytatója a nagynevű gyár hagyományainak. Ötüléses, normál túrakocsi, teljesítményadatai mégis vetekszenek a sportkocsikéval. A négyhengeres, 1570 kcm-es, felül fekvő két vezérműtengelyes, sugárszelepes, iker Solex porlasztóval ellátott motor 6000-es fordulatnál 106 SAE lóerőt ad le. Az 5 előre + 1 hátrameneti, teljesen szinkronizált váltójú kocsi 165 km-es sebességet ér el

Túra kategória
Jelölése: T. Két osztályra oszlik. A sorozatgyártmányú túrakocsik adatainak bármilyen változtatás és módosítás nélkül meg kell egyezniök az előállító gyár típusadataival. Tilos megváltoztatni a karosszériát és a motorrendszer valamennyi fő alkotóelemét. E kötöttségek ellenére néhány apróbb változtatási lehetőséget azért engedélyeztek. Ezek a következők:
A világítóberendezés bármilyen módosítása lehetséges; egyetlen követelmény, hogy azok megfeleljenek a közúti forgalmi előírásoknak. A levegőszűrés történhet túlnyomásos töltéssel is, és az eredeti porlasztót lehet utánszabályozni. Az akkumulátort ki szabad cserélni nagyobb, esetleg kisebb kapacitásúra, de a gyújtótranszformátornak az eredetinek kell lennie. A gyújtóberendezés további megváltoztatása tilos, de alkatrészeiben szabad azt finomabbá, tökéletesebbé tenni. A benzinszivattyú az eredetitől eltérő vezérlésű is lehet, nagyobb teljesítményű AC pumpa is alkalmazható.
A hengerek belső fala utáncsiszolható, polírozható, de a finomítás után a furat 0,6 mm-nél többel nem haladhatja meg az eredeti hengerfuratot. Az eredeti helyett bontatlan, más gyártmányú hangtompító használható.
A túrakocsik kategóriájába azokat a személyautókat veszik fel, melyeknek gyártása – mint alapkonstrukció – minimálisan négy évre tekint vissza.

A túrakocsik Európa-bajnoksága egyik „nagyágyújának”, az Alfa Romeo 2600-asnak motortere. A motorból más sem látható, mint a hatalmas, könnyűfém hengerfej. A porlasztók számától függően a motor teljesítménye 130 és 150 lóerő között változik. A kocsi végsebessége túllépi a 200 km/órát

Előkészített túrakocsik
Ez a túrakocsi osztály minden szempontból alkalmas a versenysportra. Példányain a már felsorolt változtatásokon kívül az alábbiak is végrehajthatók:
Az eredeti kerekek kicserélhetők, illetve megerősíthetők. Az illető géposztály maximális hengerűrtartalmának átlépése nélkül a hengerek furata 1,2 mm-es határértékig növelhető, engedélyezett a külön lengéscsillapítók és stabilizátorok beépítése. Tetszés szerinti olajszűrőberendezés használata nincs toltva, továbbá az alváz kialakításának megváltoztatása nélkül a gyári rugóelemek másfajtára való kicserélése lehetséges, azok eredeti számának meghagyásával. A fékek hasznos felületét szabad növelni, vagy azokat hatásosabbá tenni, de eredeti rendszerük, tehát dob vagy tárcsás jelegük meghagyásával. Engedélyezve van ezen kívül valamennyi eredeti alkatrész finomítása, könnyítése, kiegyensúlyozása, a kompresszióviszony fokozása, a hengerfej vagy a blokk, esetleg mindkettő legyalulásával.

A Jaguar az MK-2 jelzésű túrakocsiját 2,4-3,4 és 3,8 literes motorral építi. Mindhárom típus hathengeres, két SU porlasztós double OHC, vagyis felül fekvú két vezérműtengelyes motorral rendelkezik. Ezek a kocsik kategóriáikban állandó sikeres szereplői a túrakocsik versenyeinek

A túrakocsik mindkét osztályában 15 kategóriát különböztetünk meg a motor lökettérfogata szerint. Ezek a következők: 400, 500, 600, 700, 850, 1000, 1150, 1300, 1600, 2000, 2500, 3000, 4000, 5000 és 500 kcm-nél nagyobb motorú kocsik. Azok az autók, melyeket gyárilag feltöltő kompresszorral láttak el, csak a kettővel magasabb géposztályban versenyezhetnek.
A túrakocsik versenyei elsődleges eszközök az autósport iránti szenvedély kielégítésére; rallye, helyi és körversenyeik igen látványosak. Jelenlegi sikeres Európa Kupa versenysorozatunk alapján minden jel arra mutat, hogy a jövőben a Nemzetközi Automobilszövetség Európa-bajnokságot ír ki a kategória számára.
A túrakocsik számára kiírt jelenlegi Európa-bajnokság versenysorozatot a kontinens nyolc nagy pályáján bonyolították le, melyeken a résztvevő Alfa Romeo, Austin, Jaguar, Volvo, Morris-Cooper és egyéb világhírű gyártmányok tanúbizonyságot tettek sebességükről, fékek hatékonyságáról és állóképességükről.
Talán felesleges is mondanunk, hogy a Városligetben most lebonyolódó nagy nemzetközi erőpróba, mely a versenysorozat kilencedik futama és egyben döntője, izgalmasnak és látványosnak ígérkezik, s a nemzetközi sportélet figyelmét ráirányítja a szépen fejlődő magyar automobilizmusra.

A feltűnően jó vonalvezetésű Fiat Abarth 1000-es Monza típusa, a túraversenyek egyik leggyorsabb gépe. Ez a kis szuperkocsi – az Abarth cég zseniális bábáskodása mellett – a 600-as Fiatból fejlődött ki! A 65X74 mm furat-löketű, 982 kcm-es farmotor 7100-as fordulatnál 91 lóerőt teljesít. A két Weber ikerporlasztó majdnem nagyobb, mint az egész motor. Ennek ellenére a fogyasztás nem lép túl a 12 litert 100 km-enként. Ugyancsak itt teszünk említést az Issignois tervezte BMC kocsik Cooper változatairól; ezek az Abarth-hoz hasonlóan a széria Austinok és Morrisok édestestvérei, melyekből minden valószínűség szerint szép számmal láthatunk majd a városligeti körúton