Előtérben a Tószegen készült első kerékpár, egy Hercules-modell. Valamennyi mérföldkőnek számító biciklit kiállították a húszéves jubileumra. Folyamatos az üzem fejlődése, idén elérik a 3,5 millió darabot. Fotó: Földes Attila, üzemi archív és a szerző

Miért nevezem titkosnak? Mert míg a magyar Audi, Mercedes, Opel és Suzuki benne van a köztudatban, hányan hallottak egyik legmenőbb járműgyárunk létezéséről? Nagyon kevesen, mintha csak rejtett hadiüzem lenne… És ki vágja kapásból, hol van Tószeg? Pedig ez a Szolnok melletti község helyezte fel hazánkat a kerékpáripar világatlaszára!

A dolgozók jó része kerékpárral jár be, az üzem nagy szerepet játszik Tószeg életében, költségvetésében, közösségi programokat rendez, felvirágoztatta a községet

Nagyon rászoktunk az autózásra, a világ iparának, kereskedelmének egyik húzó ereje, életmódunk alapvető eleme. Pár évtized alatt futott fel zenitjére, de már túl van rajta: általánosan tudatosodott túlzott nyersanyagigénye, környezeti kártétele, ráutaltsága a globális szállítási láncokra, részint okozója, másrészt elszenvedője válságainknak, amelyek korlátozzák gyártókapacitását, megdrágítják a kocsikat, és további megrázkódtatás Európa erőltetett átállása az e-mobilitásra. Egyre többen szállnak át egészséges és olcsóbb kerékpárra, e tendenciát erősítette a Covid, mert sokan idegenkedtek a közösségi közlekedéstől. Új lendületet adott a könnyen hajtható, gyors elektromos bicikli, a Pedelec (Pedal Electric Cycle), amelynek gyártásában nagyhatalomnak számít az Accell Hunland. A cégcsoport jelmondata: „A kerékpározás előre viszi a világot”.

Futószalagos a termelés, de megfigyelésem szerint hektika nélkül, nyugodt tempóban, a minőségre figyelve dolgoznak a munkatársak. Külön kísérleti műhely dolgoz ki új eljárásokat

A hollandiai központú Accell Group 15 országban foglalkoztat 3300 főt, több, mint 80 országban értékesíti termékeit. Közép- és felsőkategóriás kerékpárok, e-bringák, alkatrészek és kiegészítők piacvezetője Nyugat-Európában és az USA-ban. Sok kerékpármárka gyártója, ismertebbek a Haibike (Tószeg csúcsmárkája), a Winora, a Ghost, a Lapierre, és a Raleigh. Gyártási központja Tószegen van, legfontosabb felvevőpiacai Németország, Franciaország és az Egyesült Királyság mellett az észak-európai országok.

Sok márkának gyárt kerékpárokat az Accell Hunland Kft., közülük a Haibike számít a csúcsnak. Itt a sajtó képviselőinek kipróbálásra felsorakoztatott biciklik kelletik magukat. Várhatóan nem csalódnak a vevők sem

Az Accell Hunland látványában is nagyon modern, ápolt környezetű üzeme megkapta az ISO 14001 környezetirányítási tanúsítványt. Új kerékpárút köti össze Szolnokkal, és dolgozóinak tizede kerekezve jár be munkahelyére – az arány még növekedhet… Magyarország vezető kerékpár-összeszerelő üzeme és elektromoskerékpár- gyártója, a 100 legnagyobb magyar vállalat között tartják számon. Lapunk olvasóinak apró érdekesség, hogy ügyvezető igazgatója, Szabó-Lukovszki Béla, az autóiparból érkezett. A gyártókapacitás évi 300 ezer darab, a termelés 98%-a elektromos kerékpár, de szeretnék néhány éven belül százra növelni. Egy bringa 130-150 alkatrészből áll (zömük ázsiai beszállítóktól érkezik), átlagosan 43 perc alatt készül el, de jelentős idő- és munka-ráfordítási különbség van a sportgépek (országúti versenybringára hasonlító, mountain bike, trekking) és a jól felszerelt (sárvédő, csomagtartó, világítás) városi és általános használatú biciklik között.

Rövid volt a menetpróba, de pozitív benyomásokat szereztem. Nagyon együtt volt a gép, precízen rakták össze, makulátlan a fényezés, és jó volt a minőségi benyomás. Könnyű is hajtani a villanybringát

Sok személy- és teherautógyárban jártam, némelyikben „dolgoztam” is, van összehasonlítási alapom. A tószegi üzem nagyon jól szervezett, minden szabályozva van, annyira, hogy fotózni nem engedtek, noha büszkélkedhetnének bármelyik részlettel, de azért adtak néhány képet. A jubileumi sajtónapon megnéztük például a fényezőcsarnokot, ahol meglepett, hogy mennyire tisztán kidolgozottak a hegesztések, simák, szálcsiszoltnak látszók a felületek. Érthető, hogy gyönyörűen érvényesül a hol fényes, hol matt hatású festés – ahogy felsőkategóriás, nem éppen olcsó (némelyik áráért tisztességes használt kocsit lehetne venni) bringákhoz illik.

Jelentős a különbség a különböző rendeltetésű – országúti sportgép, mountain bike, trekking kerékpár és a városi bicikli felszereltsége között. Az utóbbiak sok kiegészítőt kapnak, ezért több időt és munkát igényelnek

A szerelde egy műszakban dolgozik, a többi technológiai terület kettőben. Futószalagos a termelés, konvejorról függve vándorolják végig a gyártósort a kerékpárok, de lévén súlyuk százada az autóénak, gyakran mozgatják kézzel az egyre komplettebb bicikliket. Gyakorló bringásként sokféle szerelési feladatot megoldok magam, de fekete mágiának tűnik a kerékfűzés. Tószegen egy nesztelenül működő félautomata gép előtt ülő asszonyság feladata ez, percek alatt kerül ki keze alól egy korrektül beküllőzött kerék, a szomszédban férfi kolléga teszi fel a gumiabroncsot, szintén gépi segítséggel. Van egy külön műhely is, a mintaszerelő központ, ahol új módszereket, innovációkat próbálnak ki, hogy tökéletesítsék a munkafolyamatokat, növeljék a termelékenységet, csökkentsék az emberek terhelését.

Elöl-hátul rugózásos, nagy áttétel-tartományú, komoly nyomatékú és teljesítményű modell, amely komoly túrákra alkalmas, de elektromos rásegítésével jelentősen gyorsabb, mint csak pedálozással lenne

Természetesen, ha csak röviden is, az üzem belső útjain, felültem egy Yamaha motoros Haibike modellre, kiváló a minőségi összbenyomás, egy valódi high tech jármű, modern műszaki alkotásokra fogékony autósnak is vonzó alternatíva lehet költséges, dugóban araszoló kocsija helyett. Akárhányan szánnák rá magukat a nagy életmódváltásra, nyugodtak lehetnek, hogy nem fognak csalódni a Tószegen gyártott biciklik tartós megbízhatóságában és praktikumában.