A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóközleménye szerint január elsején lép életbe az a KRESZ módosítás, amelynek értelmében a 7,5 tonnát meghaladó össztömegű járműveknek tilos lesz előzniük a gyorsforgalmi úthálózaton reggel 6 és este 22 óra között.

A hivatalos megfogalmazás szerint a kamionok „gyakran indokolatlanul, a forgalmat több percig, hosszú kilométereken át fenntartva és a biztonságos továbbhaladást veszélyeztetve hajtanak végre előzéseket”. Ilyenkor összetorlódnak a személyautók, a nagy sebességkülönbség – autópályán 130 km/h kontra 80 km/h – miatt veszélyes helyzetek alakulhatnak ki. Ezek kiküszöbölésére vezetik be a tilalmat, amelyről csak a határállomásokon kihelyezett táblák tájékoztatják majd a sofőröket. Kérdés, milyen más eszközzel tájékoztatják majd a külföldi vezetőket, bár az is lehet, hogy egyszerűen csak elkezdik büntetni őket. A szabály nem ismerete ugyanis nem mentesít annak betartása alól.

Nem előzhetnek a kamionok a gyorsforgalmi úthálózaton, nem helyeznek ki külön tiltó táblákat Nem előzhetnek a kamionok a gyorsforgalmi úthálózaton, nem helyeznek ki külön tiltó táblákat

A leginkább azon látszik a javaslat meggondolatlansága, hogy a törvényalkotó logikája szerint megakadályozza az összefüggő kamionsorok kialakulását az a szabály, miszerint akkora követési távolságot kell tartani a kamionoknak, hogy oda egy másik be tudjon sorolni. Az Európai Unióban, és így Magyarországon is 18,75 méterben maximalizálták a közúti járműforgalomban használható járművek hosszát. Elméletileg tehát egy 20 méter hosszú követési távolság már megfelel a jogszabály követelményeinek, a valóságban azért ennél hosszabb távolság kell a biztonságos megálláshoz a gyorsforgalmi utakon jellemzően a sebességkorlátozó felső határán, 88 km/h-val közlekedő kamionoknak.

A főváros környékén már érvényben lévő szigorúbb, 3,5 tonna feletti össztömegű járművekre vonatkozó előzéséi tilalom életben marad – a kihelyezett tiltó táblák leszerelésé nem tervezik. Úgy tűnik tehát, a kamionosok élete még nehezebb lesz 2011. január elsejétől, és elméletileg a belső sávban gyorsabban lehet majd közlekedni.