A gépjárműgyártó és -importőrcégek, valamint a hulladékhasznosító oldal képviselői is aggályokkal várják a roncsautók feldolgozására vonatkozó szabályozás július 1-jei „éles” indulását. Az előírások értelmében péntektől valamennyi forgalmazónak szerződéssel kell igazolni, hogy egy olyan bontó-hasznosító hálózat áll mögötte, amely gondoskodni tud hulladékhasznosítási kötelezettségeinek teljesítéséről, azaz megfelelő számú roncsautó átvételéről és feldolgozásáról. Ugyanakkor a start könnyen kudarcba fulladhat, mivel a hét elejéig mindössze három szerződés született a forgalmazó és a bontó-hasznosító oldal képviselői között a hulladékhasznosítási kötelezettség átvállalásáról, noha mindkét félnek érdeke a kérdés rendezése.

A legközvetlenebb fenyegetéssel a gyártóknak és importőröknek kell számolni, ugyanis a hatóságok szerződés hiányában péntektől akár vissza is vonhatják az érintettek forgalmazói engedélyét. Nehezíti a helyzet kezelését, hogy a roncsautók hasznosítására vonatkozó, tavaly szeptemberben elfogadott kormányrendelet más variációt nem is tartalmaz, azaz elméletileg nincs lehetőség fokozatos szankcionálásra. Lapunk úgy tudja, hogy a forgalmazó cégek képviselői szerdán találkoznak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékeseivel a várható fejlemények megvitatása céljából. A lehetséges megoldások között szerepel, hogy mindazon cégek, amelyek már előrehaladott tárgyalásokat folytattak a hasznosítókkal, néhány hónap haladékot kapjanak a kötelezettségátvállalási szerződések megkötésére. Mindenesetre a vonatkozó kormányrendeletet módosítása ebben az esetben is elkerülhetetlennek látszik.

Más részről a bontó-hasznosító oldal képviselői több milliárd forint értékű fejlesztéseket hajtottak végre, miközben az ily módon létrehozott kapacitások egyelőre kihasználatlanok. A roncsautós szabályozásra készülve három cégcsoport fogott bele egy-egy országos hasznosító rendszer felállításába, s a Car-Rec Kht., az Ereco Rt. és a Loacker Recycling Kft. szervezésével létrehozott hálózatok az elmúlt évben egy-egy, 46–60 telephelyből álló rendszert szerveztek.

Igaz, ennek kapcsán a megállapodások hiányánál is nagyobb gond, hogy – az erre vonatkozó belügyminisztériumi rendelet értelmében – nincs valódi kötelezettség arra nézve, hogy a leselejtezett gépjármű utolsó üzemben tartója a nagy költségekkel kiépített és a környezetvédelmi követelményeknek eleget tevő hálózatok valamelyikénél adja le autóját. Becslések szerint ily módon csak az első negyedévben mintegy 30 ezer ronccsá vált gépjármű sorsa vált ismeretlenné. Más megközelítésben: három hónap alatt 30 ezer tonna veszélyes hulladék tűnt el az országban, noha a Car-Rec Kht., az Ereco Rt. és a Loacker Recycling Kft., valamint a Gépjárműbontók Országos Egyesülete már közösen fellépve is felhívta ennek veszélyére a kormányszervek figyelmét.