Fotó: Lővei Gergely és Opel

Új korszak kezdetét jelentette a PSA EB2-es motor sorozatgyártásának beindítása január 9-én Szentgotthárdon, hiszen a tulajdonosváltást követően most a termékeknél is elindult az átállás. Nagyon várták már ezt az üzemben, hiszen a GenI-es motorok gyártósorait már elszállították, és a Flex-motorok gyártása is kifut – az Astrában és az Insigniában is háromhengeresek kerülnek ezek helyére. Azonban mivel utóbbi motorcsalád még a GM tervei szerint is átmenetiek voltak, azok gyártósorait úgy készítették el, hogy azokat más erőforrásokhoz is lehet használni. Utóbbinak köszönhető, hogy mindössze másfél év alatt, 38 millió eurós befektetéssel valósították meg az EB2 projektet. Viszonyításként Lengyelországban ennek kétszeresét költötték el, és ott le kellett állítani az üzemet a motorváltás miatt, míg hazánkban az átállás folyamatos termelés mellett történt.

2019 áprilisában készültek el az első új alkatrészek a magyar mérnökök és karbantartók által átállított gépeken, amelyeket kivétel nélkül további vizsgálatra Rüsselsheimbe küldtek. Szintén ez lett a sorsa a tavaly augusztusban elkészített első, négyezer darabos nullszériának is, amelynek a vizsgálata egészen december közepéig folyt – a pozitív eredményt követően megadták az engedélyt a sorozatgyártás beindítására. Az óév utolsó heteiben aztán a 3000 darabos előszéria is elkészült, a január 9-i ünnepségen tehát a tényleges sorozatgyártás beindítására került sor. Egyelőre még folyik a gyártás felfuttatása, egyelőre egy műszakban folyik a termelés, az év vége felé pedig a lehetséges heti 21 műszakból már 18-at használnak – a többiben a gyártóeszközök karbantartása folyik – ami évi 350 000 példányt jelent. Még az idén várható az EB2-es háromhengeres mellé érkező EP motor, utóbbi az 1,6 literes négyhengeres turbó, ami például a konszern hálózatról tölthető hibridjeiben is szerepet kap.

„Ennek az új korszerű motornak a gyártásával Szentgotthárd fontos szereplőjévé válik a PSA csoport gyártó infrastruktúrájának, amely a cég mind az öt autómárkáját hivatott ellátni. Szentgotthárd meghatározó szereplője a magyar autóipar történetének és a 27 évre visszatekintő motorgyártásnak nagy szerepe volt az Opel kimagasló piaci pozíciójának elérésében. A gyár zökkenőmentes átalakítása és modernizálása az itteni kollégáknak, csapatoknak köszönhető. Ami ma itt történik, az jó hír a PSA Csoportnak, vásárlóinknak és saját dolgozóinknak is, azt bizonyítja, hogy Szentgotthárdnak fenntartható jövője van.” – mondta Yann Vincent, a PSA Csoport gyártásért felelős alelnöke. A PSA konszern által kitűzött hatékonyságnövelési folyamatban (700 euróval kell csökkenteni egy-egy autó előállítási költségét) Szentgotthárd az élen jár, a 2022-re elvárt számokat már most, 2020 elején hozza a magyar telephely.

Több mint egy tucatnyi típusba kerülnek beépítésre az EB2-es motorok, amelyek összesen 2,5 órát töltenek a szerelősoron és minden 60 másodpercben készül el egy-egy darab. Összesen 58 manuális munkaállomás van, ahol három műszakban 278-an dolgoznak, teljes kapacitáson napi 1311 háromhengeres turbómotort szerelnek össze. A Flex-soron 124 állomást módosítottak, és 22 minőség-ellenőrzési állomás is bekerült a folyamatba. Utóbbiak kivétel nélkül digitális egységek, vannak, ahol robotkarok mozgatják az optikákat, de egyes kamerás állomásokat árnyékolással és vörös fénnyel függetlenítik a külső megvilágítástól.