A Chery egyik modellje, a Daewoo Matizra megszólalásig hasonlító QQ ára például Kínában nem éri el a 900 ezer forintot. Ha a kínai autókra kiszabott 10 százalékos uniós vámtarifát és a magyarországi adókat is hozzászámítjuk, akkor is bőven másfél millió forint alatt lenne. A Cherynek hozzánk legközelebb Ukrajnában, Oroszországban, Azerbajdzsánban és Szíriában van szerződéses kereskedő partnere. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke azonban nem tart attól, hogy rövid távon elárasztanák a kínai autók az unió országait. Először is azért nem, mert tudomása szerint egyetlen kínai modellnek sincs EU-típusbizonyítványa, anélkül pedig nem kezdődhet meg a forgalmazás. (Szakértői vélemény szerint emiatt legkorábban 2008-ban érkezhet kínai autó az uniós piacra.) Másrészt nincsenek megbízható információk a felhasznált anyagokról és az összeszerelés minőségéről. Egy új márka meghonosításához ugyanakkor megbízható alkatrészellátás is kell, de kínai gyárakkal kapcsolatban nincsenek tapasztalatok – mondja az MGE-elnök, hozzáfűzve: a japán és a dél-koreai exportot az üzleti klíma jelentős fejlődése előzte meg. Győző Gábor ugyanakkor biztosra veszi, ha elhárulnak a fenti akadályok, illetve kételyek, nagy sikert arathatnak a kínai autók Európában, s akkor a többi márka legalább akkora bajba kerül, mint földrészünk textilipara. A kínai gépjárműexport világméretű felfejlesztése érdekében a kormány nyolc, exportra gyártó bázist kíván létrehozni. A gépjárművek és alkatrészek kivitelének szélesítése a következő lépés ahhoz, hogy Kínában az autógyártás jelentős, nemzeti iparággá fejlődjön – jelentette ki Bo Hszi-laj, a kínai kereskedelmi miniszter. A nyolc tervezett központ közé tartozik Sanghaj, ahol már működik a General Motors (GM) és a Volkswagen AG közös vállalata, a SAIC, továbbá az északkeleti város, Csangcsun, a legnagyobb kínai gyártó, a FAW központja, Csungcsing, amely a Chongquing Changan Automobile vállalatnak ad otthont, illetve Vuhan, a Dong Feng csoport székhelye. Az elmúlt évben a kínai autóexport 34 százalékkal, 10,9 milliárd dollárra nőtt az állami támogatásoknak köszönhetően, ez azonban a termelésnek csak 7,3 százalékát teszi ki. A teljes gépjárműexport 2005-ben 173 ezer példány volt, ennek 19 százaléka a személygépkocsi. A SAIC bejelentette, hogy 2010-ig évente 200 ezer gépjárművet szeretnének előállítani, ebből 45 ezret külföldön. A Chery gépjárműgyártó vállalat a General Motors egyik romániai üzemét kívánja átvenni, ez az európai uniós piacra való betörést tenné lehetővé Románia 2007-es csatlakozása esetén. Az alacsony előállítási költségek miatt a japán gyártók is komoly exportot terveznek Kínából. A Honda, tervei szerint, évente 50 ezer gépjárművet szállítana Kínából külföldi piacokra. A DaimlerChrysler pedig az amerikai piacra szánt kivitelét kívánja kiszélesíteni. A kínai exportjárművek azonban még mindig nagyon drágák: egy gépjármű előállítási költsége 38 ezer dollár (8,2 millió forint). A kínai gépkocsiktól elsősorban nem csúcstechnikát, hanem alacsony árat várnak.