A kilenc évvel ezelőtti 15 ezres „csúcspont” óta tulajdonképpen folyamatosan csökken az ellopott személyautók száma: 2001-ben már kevesebb mint tízezer lopás történt, 2005-ben mintegy 7900, míg tavaly már “csak” alig 7500 (ebből kb. 6300 db személyautó, a fennmaradó részt kishaszonjárművek és motorkerékpárok teszik ki). A legkiszolgáltatottabb helyzetben továbbra is budapestiek vannak: tavaly ugyan tíz százalékkal csökkent a fővárosban ellopott személyautók száma, de még így is az összes autólopás nagyjából kétharmada, mintegy 4500 történik Budapesten. A főváros és vonzáskörzetén túl a nagy forgalmú autóutak, autópályák, illetve ezek be- és kivezető szakaszai, a fő forgalmi csomópontok és a bevásárlóközpontok parkolói számítanak a legveszélyesebb zónának a folyamatosan változó „trükktárral” dolgozó tolvajok szempontjából.

Módszerek és célpontok

Az utóbbi években az úgynevezett beugrásos módszer, illetve a trükkös lopások és rablások számának alakulásában kedvező elmozdulás mutatható ki, ugyanakkor az elkövetők továbbra is kedvelik ezeket a módszereket. Leggyakrabban azt a pillanatot használják ki, amikor a garázsokból vagy udvarokból ki- és beállás idején a gépjárművezetők a kapu nyitása-zárása kapcsán rövid időre – az esetek többségében járó motorú – gépkocsit őrizetlenül hagyják. Ezeknél az eseteknél jellemző, hogy az elkövetők napokon keresztül követik a kiszemelt, általában nagy értékű gépjármű tulajdonosát, kifigyelve annak mozgási körletét. Miután a leendő sértett szokásait feltérképezik, „akcióterv” készül a jármű megszerzésére.

Az említett módszer finomított változata, amikor az elkövetők követik a kiszemelt gépjárművet és közlekedési szituációt teremtve – koccanást, műszaki hibát előidézve, turistának álcázva, térképpel információt kérve az úton, vagy a kapubejáróban valamilyen tárgyat, faágat, kukákat elhelyezve – „késztetik” kiszállásra a jármű vezetőjét, aki ebben az esetben is bent hagyja járművében az indítókulcsot.

A vagyonvédelmi rendszerek tökéletesedése miatt esetenként durvább módszert is alkalmaznak az elkövetők. Egyszerűen a piros lámpánál várakozó, kapu előtt álló „nyitott” gépjárműből kirántják, vagy fegyverrel kényszerítik a vezetőt gépjárműve elhagyására és az indítókulcs átadására. Az elkövetők által kiválasztott gépjárművek minden esetben nagy értékű luxusautók voltak, melyek nem, vagy csak jelentős nehézségek árán tulajdoníthatók el indítókulcs nélkül. A legkedveltebb típus az Audi, a BMW, a Mercedes és a VW, de előfordult Jaguar is. Külön érdekesség, hogy a rablók nemcsak zsákmányként, hanem „munkaautóként” is elsősorban ezeket a típusokat kedvelik.

A tolvajok által leginkább “keresett” márkák toplistája 2006-ban:

1. Volskwagen 2. Opel 3. Suzuki 4. Renault 5. Lada 6. Peugeot 7. Skoda 8. Ford 9. Fiat 10. Toyota

Tolvajriasztás

Napjainkra, az eltulajdonított autók sorsát vizsgálva megállapítható, hogy azok nagy részét megrendelés alapján, külföldön értékesítik, vagy hazánkban alkatrészpótlásra használják fel, a korábbiaktól eltérően ugyanis ma már aránytalanul nagy kockázattal jár a bűncselekményekből származó gépjárművek forgalomba helyezése. Éppen ezért a különböző, elektronikus rablásgátló berendezések mellett egyre nagyobb szerepet kapnak a védekezésben az olcsóbb, ugyanakkor a rablók számára jelentős többletmunkával járó módszerek. A leginkább „kompetensek”, a tolvajok szerint a járművek védelmének két leghatékonyabb módszere az üveggravírozás, illetve az UV-jelölés. Ha gravírozott az üveg, kevesebbet adnak az orgazdák a járműért, mivel annak egy jelentős része használhatatlan. A gravírozás kitörlése feltűnő, az üvegek, lámpák, tükrök cseréje, pedig többletköltségekkel járna. Utóbbi módszernél speciális, csak UV-fényben látható festékkel viszik fel szinte minden elképzelhető helyre az autó azonosítóit, akár még a kárpitra is. A festék hagyományos módszerekkel eltávolíthatatlan. A megjelölt alkatrészeket nem lehet továbbadni, ráadásul a kocsiból így „donor” sem lehet, hacsak valaki a megjelölt helyeken kromofággal el nem távolítja a különleges tulajdonságú festéket. Természetesen ezek mellett jelentősen csökken a lopás rizikófaktora, ha további védelmi rendszerek biztosítják autónkat: általában véve elmondható, hogy a jármű veszélyeztetettsége egyenes arányban csökken a mechanikus és elektronikus védelmi berendezések számával.