A dízelmotor a legszennyezőbb! A dízelautók megmérgezik városaink levegőjét! Miattuk rövidül meg az életünk, és halnak meg sokan, szörnyű betegségekben! Igazak ezek az állítások? Igen. Újak? Nem. A világ először a 70-es években, tehát közel fél évszázada figyelt fel az automobilizmus káros hatásaira, odáig az egyéni motorizáció eufóriája uralkodott. Mindenki boldogan, könnyű szívvel autózott, elfogadva, hogy néha baleset történik, és hogy büdös a kipufogógáz. Akkor jött a hideg zuhany: Amerikában rádöbbentek, hogy több embert vesztettek autóbalesetben, mint a világháborúban, és hogy szó szerint megmérgezik őket az autóik. Bejött a biztonsági öv és megannyi egyéb biztonságtechnikai újdonság, bevezették a katalizátort és az elektronikus motorszabályozást. Fokozatosan töredékére csökkent az autók károsanyag-kibocsátása, többek között az egyre szigorúbb szabványok bevezetésének köszönhetően. Ma már nagyon megközelíti a műszakilag lehetséges minimumot – és ezt mindig tartsuk szem előtt!

Társadalmi elfogadás
Szinte mindennek vannak hátrányai az előnyök mellett, és ezt tudatosan elfogadjuk. Ha máról holnapra betiltanák valamennyi belső égésű motoros gépjármű közlekedését, senki sem halhatna meg autóbalesetben, és kevesebben kapnának tüdőrákot, viszont a kialakult káoszba és hiányba hetek alatt belepusztulna az emberiség. Az önálló mozgás lehetősége és az üzletek ellátottsága érdekében beletörődünk a negatív hatásokba – különösen, ha meg lehetünk győződve azok visszaszorításáról. Szerencsére már rég nem a hajdani légszennyezés-elefánttal küzdünk, hanem emissziósegérkével, és most azon megy a kötélhúzás, hogy hány millimétert lehet még levágni a bajuszából. Ha sikerül is, csekély lesz a hatása. Ám remek lehetőség ez politikusoknak, hogy ránk ijesztve a mérgezett levegő mumusával, kirúgják alólunk az autóink nagyjából felét. Hiszen már akkor is köztudott volt, hogy mi jön ki a kipufogóból, amikor – nemrég! – az energiafüggőség és a hatékonyság jelszavával maximális hátszelet kapott a dízelautó, el is terjedt rendesen. Autógyárak és a politika vállvetve hirdették, hogy ez a környezetvédelem és a fenntarthatóság csúcsa. Aztán egyszerre kinevezik feketepéternek. Van tudományos, műszaki oka e pálfordulásnak? Aligha. Fejre estek ezek? Dehogy, nagyon is értelmesek, csak mások a mögöttes céljaik, mint képzelné a naiv ember. Új vesszőparipát találtak, amelyet meg lehet lovagolni.

Dízelbotrány
A tiltáspártiakat erősíti a közelmúlt dízelbotránya: kiderült, hogy egyes autótípusok nem teljesítik a normát, ezért csalószoftverrel látták el őket. Pfuj, dízel! Bizony így történt, de nekem támadt egy sanda gyanúm: egyes európai autómárkák azzal akarták bizonyítani műszaki fölényüket és biztosítani piaci pozíciójukat, hogy annyira alacsony határértékeket fogadtattak el brüsszeli lobbizással, amelyekbe nemcsak a konkurencia bicskája tört bele, hanem a sajátjuk is. Összeesküvéselmélet? Persze az, de talán van annyira hihető, mint a hivatalos kommünikék. Tudható, hogy uniós biztosok, politikusok fejenként akár több nagyvállalat felügyelőbizottságában is benne vannak, és mindegyiktől fejedelmi fizetést kapnak. Annyi mindenhez értenek talán? Egy frászt! Az érdekképviselethez, az érdekérvényesítéshez értenek. Az, hogy egy adott pillanatban mit állítanak pellengérre vagy piedesztálra, korántsem biztos, hogy a köznép üdvét szolgálja, de erős a sejtésem, hogy például autógyártó konszernekét igen.

Hatásos megoldás
Mi az érdek? Dízelautók százezreit megbélyegezni, kitiltással fenyegetni, hadd cseréljék csak le őket az emberek benzinesre, vagy ami talán még nagyobb hasznot hoz a gyártóknak, hibridre, sőt kipróbálatlan tartós környezeti hatású villanyautóra. Pörögjön a piac! Persze érvelhetnek és érvelnek is azzal, hogy nem ripsz-ropsz vezetnek be korlátozásokat, hanem csak 2025-től, és akkor is csak végső megoldásként folyamodnának adminisztratív tiltáshoz. Ez szép, de akkor is tény, hogy már a téma felvetésével aláássák a nemrég még ünnepelt dízelautók társadalmi presztízsét és elfogadottságát, előbb-utóbb csökkentve az ilyen használt autók eladhatóságát, értékét, ügyesen lenullázva pár milliárd eurót a tulajdonosok bankszámláján. Tessék, vegyetek csak benzines kocsit, aztán majd azt is jól lecikizzük, álljatok át villanyautóra, aztán majd azzal jövünk, hogy sok káros hulladék keletkezik az akkumulátorokból, vásároljatok valami mást! Simán hülyére vesznek minket… Közben nyilvánvaló, hogy nem az egérke bajuszát kéne megstuccolni, hanem a gyökerénél kezelni a problémát. Ha dízel helyett benzinessel jár egy autós, az elenyésző javulást hoz. Igazi javulást az hoz, ha minél ritkábban ül be az akármilyen motorú kocsijába. Vonzó tömegközlekedés és olcsó bérautórendszer kell, ösztönözni kell a kerékpározást és legfőképpen az otthonról végzett munkát, aztán ha valakinek megmaradt egy csekély emissziójú dízeles autója, hadd furikázzon, nem fog vele ökológiai katasztrófát okozni. Csak hát mindez hosszú távú feladat és munka, a politikusok, polgármesterek pedig hajlamosak rövid távon, a következő választásig gondolkodni, és addig is minél több hasznot kipréselni új meg új lózungokból. Ezért nem tetszik nekem, amúgy elkötelezett környezetvédőnek, ez az egész dízelkitiltási hisztéria.

Maga a tapasztalat: a 74 esztendős, sokféle motorkerékpárt, személy- és teherautót kipróbált Karlovitz Kristóf autógépész-mérnök legszívesebben futva vagy fekvőbringával hagyja maga mögött a kilométereket

Mit mond az MGE?
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szükségesnek tartja, hogy közzé tegye szakmai álláspontját a dízelüzemű gépjárművek körül kialakult helyzettel, illetve annak várható következményeivel kapcsolatban. Ez utóbbi kapcsán egyúttal – időben – szeretné felhívni a kormányzat, illetve a jogalkotó figyelmét, hogy a beáramló használtautó-tömeggel kapcsolatosan egyre sürgetőbb a tennivaló!

„Szeretnénk mindenekelőtt hangsúlyozni, hogy az MGE és tagvállalatai számára, akik mögött maguk az autógyártók állnak, kiemelt fontosságú, hogy az utakon futó gépjárművek ne, vagy a lehető legkisebb mértékben bocsássanak ki káros anyagokat. Meggyőződésünk, hogy az emberek egészségének megőrzése a legfontosabb szempont!

A levegő szennyezésében a gépjárművek szerepe elenyésző az erőművek, lakás- és házfűtési rendszerek, hajók, repülőgépek és a mezőgazdaság kibocsátásához képest. Ennek ellenére a gépjárműgyártók, felismerve felelősségüket a környezetért és követve a jogszabályi előírásokat, hatalmas beruházásokkal és fejlesztésekkel csökkentették az új gépjárművek károsanyag-kibocsátását. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a gépjárműgyártók az utóbbi 12 évben a szálló por kibocsátását az ötvened részére, nitrogén-oxidkibocsátását pedig az egyharmadára csökkentették. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy sem a német bíróság határozata, sem más országok tervezett lépései nem érintik az Euro-6-os környezetvédelmi besorolású, vagyis 2014. január 1-je után gyártott gépjárműveket. Ennek megfelelően e járművek beszerzése semmiféle kitiltási kockázattal nem jár.

Hazánkba átlagos életkorát számítva 12 éves használt autók áramlanak be importból akadálytalanul, sőt, az adórendszer ösztönzése mellett. A gépjárműpark életkora immár meghaladja a 14 évet, korösszetétele pedig igen egészségtelen, átlagosan Euro-4-es besorolású. Ez azt jelenti, hogy a beáramló használtimport a jelenleg forgalmazott új gépjárművekhez képest szálló porban 50-szeres, nitrogén-oxidban háromszoros károsanyag-kibocsátást produkál. Úgy gondoljuk, hogy legfőbb ideje határozott szabályozási lépéseket tenni a használt importból származó gépjárművek behozatalának olyan irányú motiválására, amely – gazdasági, pénzügyi eszközökkel – a kisebb kibocsátású gépjárművek behozatalát támogatná. Erre vonatkozóan egyesületünk már évekkel ezelőtt javaslatot tett. Ideje lenne ebben az irányban állami lépéseket tenni, mielőtt a német- és esetleg más, nyugat-európai országban élő autótulajdonosok által várhatóan levetett, idősebb dízelautók tömegesen és olcsón az országba kerülnének, és a vélelmezhető dízelautó-dömping felkészületlenül érné hazánkat. E területen javaslatot tettünk a kilowatt-alapú adó olyan átalakítására, amely a kisebb károsanyag-kibocsátású járműveket részesíti adóelőnyben és nem pedig fordítva, illetve átfogó javaslatot tettünk egy környezetvédelmi alapú gépjárműadó-rendszer bevezetésére.

Úgy gondoljuk, hogy a hazánkban élő embereknek pontosan ugyanolyan egészségügyi és környezetvédelmi érdekei, továbbá jogai vannak, mint bármely más országbeli polgároknak.”

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete