A Pannon Fuel Kft. 13,4 millió euróért (kb. 4,14 milliárd forint) vásárol cseppfolyós földgáz (LNG) és sűrített gáz (CNG) magyarországi használatához szükséges berendezéseket. Közbeszerzési pályázatát – egyetlen ajánlattevőként – a szingapúri LNG Technology Trading PTE nyerte meg, amely a teljesítésbe 45% erejéig alvállalkozókat is bevon. (A Pannon Fuel 2015 óta a csomádi Primus Trust Bizalmi Vagyonkezelő Zrt. kezében van.) A beszerzésre a Pan-LNG projekt részeként kerül sor, amelynek az a célja, hogy a szükséges infrastruktúra kialakításával lendületet adjon az említett üzemanyagokra alapozott közlekedésnek és szállításnak. A Pan-LNG projekt – amelyet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) dolgozott ki – összesen közel 17 millió euróba kerül, ebből az önerő 2,5 millió euró, megvalósulásának határideje pedig 2017. szeptember 30. Ennek érdekében a mostani pályázat nyertesének 5 olyan LNG és CNG töltőberendezést kell telepítenie, amely áruszállító és tömegközlekedési járműveket is kiszolgál. A LNG Technology Trading PTE dolga lesz továbbá a gyártás és a tartalék alkatrészekkel együtt való szállítás, valamint az engedélyeztetésben és a karbantartásban való részvétel. A társaságnak 3 kisebb és 2 nagyobb kapacitású, a kiírásban szereplő szabványok szerinti töltőállomásra kellett ajánlatot tennie. Ezeket majd a Mediterrán és az Orient – Kelet-Mediterrán közúti közlekedési (TEN-T) folyosók magyarországi szakaszain fogja telepíteni. A töltőállomások ellátásához szükség lesz egy napi 14-36 tonna kapacitású, mobil LNG cseppfolyósító üzemre is, továbbá olyan berendezésekre, amelyek depóniagáz és fermentorból származó biogáz hasznosításához szükségesek. Itt is elvárás a tartályos járművek feltöltésének lehetősége, valamint az engedélyeztetésben való közreműködés.

A főváros mellett Kaposváron, Miskolcon, Szegeden és Zalaegerszegen is járnak gázüzemű buszok. Fotó: Főgáz CNG, MGKKE

Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke, egyben a Pan-LNG projekt vezetője a Világgazdaság konferenciáján bejelentette, hogy a nyáron megnyílik az első hazai LNG-töltőállomás. A projekt révén a felhasználók zöldhulladékból is előállítható, azaz bio LNG-hez juthatnak. A szakember várakozása szerint 2020-ban 68,5 ezer CNG-üzemű személyautó futhat a hazai utakon, ilyen üzemanyagú nehéz-tehergépjárműből 3,2 ezer, miközben LNG-s teherautóból 350 közlekedhet. E számok egyébként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban készült előrejelzés egyik variációjában szerepelnek. A Pan-LNG projekt szerint még ebben az évben át kell adni 5-5 CNG- és LNG-töltőpontot. A 2018-ban esedékes következő lépésben a Mahart a Csepeli Szabadkikötőben hajókat és LNG-üzemű kamionokat lát majd el cseppfolyósított gázzal.

Gyarapodóban a CNG- és az LNG-töltőpontok száma, ami elengedhetetlen a fejlődéshez

Tisztább jövőkép
Az Fővárosi Közterület-fennatrtó Zrt. közbeszerzést írt ki 63 db sűrített földgáz hajtású célgépének üzemanyag-beszerzésére és tankolási lehetőségének biztosítására. A pályázati kiírásában szereplő műszaki, gazdasági, jogi és szakmai elvárásoknak megfelelt, így a továbbiakban is a FŐGÁZ CNG Kft. biztosíthatja a járművek CNG üzemanyag-ellátását. A FŐGÁZ készen áll a CNG hazai fejlődésének további támogatására, a személygépjárművek, buszos és céges flották kiszolgálására. A cég a zöld közlekedés meghonosításának elkötelezett támogatójaként jelenleg 2-2, közforgalmi és üzemi töltőállomással rendelkezik, illetve Kaposvár tömegközlekedésének üzemanyag-ellátásáról is gondoskodik leányvállalatán keresztül.
A FŐGÁZ CNG Kft. 2014. július óta látja el az FKF Zrt. hulladékgyűjtő járműveit CNG üzemanyaggal. Az eltelt időszakban a társaság több mint 1 millió kg sűrített földgázt töltött az FKF járműveibe.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!