Annyira beleszeretett a Volkswagen vezetősége az Arteon első, életnagyságú modelljébe, hogy azt kérték a formatervezőktől: változtatások nélkül valósítsák meg. Mindössze annyit engedélyeztek Klaus Bischoffnak és csapatának, ami a gyalogosvédelmi előírások, illetve a gyárthatóság miatt szükséges volt, egyébként azt az autót látjuk itt, amit anno elsőként felvázoltak. Mindez ráadásul alig több, mint 2 évvel ezelőtt történt, az MQB-alapnak köszönhetően ugyanis gyorsan ment a fejlesztés. Mivel mégiscsak a márka csúcsmodelljéről van szó, mindent megkapott, amit csak az MQB építőkészlet nyújtani tud.

Érdekes, hogy a műszerfalat átszelő három vízszintes pálca közül a középső nem kapott krómos bevonatot

Prediktív, azaz előrelátó a legtöbb segéd. A sávtartó nem vakon a felfestést követi, hanem figyelembe veszi az előttünk haladó autó(k) mozgását, így például sávelhúzásnál is a megfelelő pozíciót tartja. Az alapáron adott LED-es fényszóróhoz járó segéd a térképadatbázis alapján előre bevilágít a kanyarba; azt a példát hozták fel, hogy záport követően így hamarabb lehet észrevenni például a kanyarban lévő tócsát, több idő marad reagálni. A gyalogosvédelmi rendszer nem csak az elölről érkező veszélyt figyeli, de a radarok segítségével hátrafelé 90-110 méterre csekkolja az utat. Ha veszélyt észlel, például autópályán torlódás végén, becsukja a tetőablakot, résnyire nyitja az ablakokat (a légzsákok miatti légnyomás ne károsítsa a dobhártyákat), megfeszíti a biztonsági öveket és bekapcsolja a vészvillogót, hogy a hátulról érkező sofőrt is figyelmeztesse a veszélyre, mármint az ott álló Arteonra.

A legnagyobb dobás a sebességtartó, amely a navigációs adatbázis alapján állítja automatikusan a sebességet – a türelmetlenek gombnyomásra 10 km/órával megemelhetik a tempót. Németországban néha tévesen választotta meg a sebességet, nem létező korlátozó táblákat is figyelembe vett, és már a lakott terület vége előtt gyorsítani kezdett – a rekordja 64 km/óra volt a tábla vonalában –, és azzal sem tud mit kezdeni, hogy Magyarországon a kereszteződések is feloldják a korlátozást. Körfogalomhoz érve is magától lassít, de megállni már nekünk kell forgalmi helyzet függvényében, hacsak nincs előttünk „követendő” példa. Aki lusta a gázpedál nyomásához, pár másodperces állást követően a Res (sebesség-visszaállítás) gomb megnyomásával bírhatja újra mozgásra az autót, de ezzel csínján kell bánni. Nagy gázzal indul meg, jó eséllyel bele kell fékezzünk. Természetesen ilyen fokú automatizáltságnál szükség van a vezető figyelmének fenntartására is. Ha a fáradtságfigyelő azt érzékeli, hogy a sofor már hosszú ideje nem reagál, először is megpróbálja felkelteni a figyelmét fény- és hangjelzéssel, majd apró fékezésekkel és a biztonsági öv többszöri megfeszítésével. Ha ekkor sem történik beavatkozás, az Arteon önműködően képes megállni az út szélén, akár autópályán is, ahol több sávot is tud váltani, míg a leállósávban leparkol. Ezt követően pedig automatikusan riasztja a mentőegységeket.

Bőséges a hátsó lábtér, a fejtérről ugyanez már nem mondható el. Elöl kényelmes fotelek várják az utasokat, az Arteon németesen tárgyilagos

Az üzemmódválasztónál jórészt az eddig megszokott állítási lehetőségeket találjuk, az Individual, azaz egyedi módon belül azonban ott látjuk az újdonságot, a fokozatmentesen, csúszkával állítható lengéscsillapító-állítást. Ezt az tette lehetővé, hogy a 20 colos felnikhez hangolták a felfüggesztést, és ezért új lengéscsillapítókat fejlesztettek kifejezetten az Arteonhoz, amelyeknél nagyobb átmérőjűek az olaj áramlását vezérlő szelepek, számítási teljesítményük is nagyobb, tehát gyorsabbak a vezérlőegységek. Közlékeny futóműhangolást, de nem kőkemény menetet ígértek, ami a Hannover környéki utakon igaznak bizonyult, kérdés, hogy a kátyús magyar valóságban mennyi marad meg ebből? Apró reménysugár, hogy a menetpróbán csak 20 colos felnikkel találkoztunk, alapáron 17 illetve 18 colos átmérőjű darabok járnak.

Nagy és könnyen hozzáférhető a csomagtér, hiszen egy praktikus Volkswagennel van dolgunk. Ez már luxus: még a pótkerék hűlt helyét is filccel borították

S akkor a felszereltségekről: szakít a volkswagenes hagyományokkal az Arteon csúcsmodell. Van egy jól felszerelt, „névtelen” alapmodell, amelytől aztán két irányba lehet tovább menni: Elegance vagy R-Line. Előbbi némi extra krómot, választható színű Alcantara/bőr kárpitozást és számtalan egyéb lehetőséget kínál (fa-, alumínium-, karbonbetét…). Utóbbi nagyobb légbeömlőket, fényes fekete karosszériakiegészítőket és fekete belső teret ad ezüst díszléccel. Az eltérő megjelenés ellenére mindegyik Arteon ugyanúgy viselkedik: kényelmes utazóautó, amellyel ugyan lehet tempósan kanyarodni, de érezhetően nem az a lételeme. Sokkal inkább az országút és az autópálya, ahol csendben és nyugalomban szállítja utasait. Érdemes úgy elosztani a társaságot, hogy a langaléták legyenek elöl, mert hátul ugyan feleslegesen nagy a lábtér, de a fejtér mérete úgy 175 centis testmagasságig komfortos. Üzletfelek fuvarozására a Passat tűnik jobb választásnak.

A 240 lóerős TDI-t és a 280 lóerős TSI-t próbálhattuk ki, s nem okozott meglepetést fölényes teljesítményük. Az már annál inkább, hogy az állítható motorhang Sport állásban a benzinesnél zavaró frekvenciájú mély hanggal egészítette ki az alig létező eredeti motorhangot, a dízelnél viszont nem hallottunk eltérést a különböző üzemmódok között. Annyira csendes haladás közben az Arteon, hogy szinte zavaró, ahogy a csomagtérfedélen lévő tolatókamera (a nagyméretű márkajelzés rejti) visszacsukódik kb. 15 másodperccel az előreindulást követően.

Jól láthatók a külső tükörben a hátsó sárvédő domborulatai

Első körben a két legerősebb motorral, illetve a 150 lóerős TDI-vel lesz konfigurálható a VW Arteon, a nyár végétől a 190 lóerős dízel és a 190 lóerős benzines turbó bővíti a választékot. Novemberi gyártástól lehet majd rendelni az alapmotort, a hengerlekapcsolással is felvértezett, 150 lóerős 1.5 TSI-t, amelyet várhatóan 10 millió Ft alatt kínálnak majd. Magyarországon még az idén 150 darab Arteon értékesítésével számol a forgalmazó.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!