Mindenek előtt érdemes az árlista böngészésével kezdeni, a számok ugyanis beszédesek. A dízel- és benzinüzemű motorválaszték egy kivétellel V6-os egységekből áll, a libling a V8-as 4.2 FSI, amely 22,1 milliós árával még a hasonló erőforrással felszerelt hétüléses Q7-est is lepipálja kétmillióval! Ezek után már nem is meglepő, hogy a kalandor túrakombi kínálatában a dízelek az olcsóbbak, a gázolajos palettán belüli eltérés azonban a milliós érték alatt marad. A két végpontot a 2,7-es, 180 lóerős TDI (14 791 000 Ft) és a 3,0 literes, 233 lovas TDI (15 685 000 Ft)

képviseli, mindegyik hatfokozatú Tiptronic sebességváltóval felszerelve, utóbbi koromszűrővel (DPF) kiegészítve. Ha az alapmodellhez megrendeljük a részecskeszűrőt, további 199 ezer forintot kell leszurkolni. Az így kapott 14 990 000 forintos ár azonban már átugorja az 53 lóerővel izmosabb 3.0 TDI belépőjét, azonban annyiban csalóka a kép, hogy a nagyobbik dízelt alapáron aktív szűrő nélkül, manuális sebességváltóval szállítja a gyár. Akinek a vezetési kényelemmel és a környezetvédelemmel szemben csak a puszta erő és nyomaték számít, utóbbit válassza, de ebben az árkategóriában aligha fog bárki is vacilálni néhány százezer forinton. Van itt persze még egy fontos momentum, nevezetesen, hogy miben különbözik az Allroad quattro a kontstrukciós

alapját adó A6 Avanttól. Nos, az A6-os kombi négykerékhajtással, 3,0 literes TDI-vel társítva pontosan 790 ezer forinttal olcsóbb a tesztelt verzió vele egyező kivitelénél, a különbség felértékelése pedig szubelktív megítélés tárgyát képezi. Az Allroad quattro a modell sajátos küldetését jelképező dekorációs részletekkel, alvázvédő elemekkel, szintszabályzós légrugózással és az off-road igénybevételhez igazított 50:50 százalékos arányú hajtási nyomatékelosztással “tud” többet hétköznapibb testvérénél.

Úri passzió

Akárhogy is, de a borsos áráért extrákkal rogyásig tömött (csak a 18-as felnik, a bőrkárpitozás, az elektromos ülésállítás, az elektromos

gerinctámasz-állítás, az ülésfűtés, a fabetétek, az ultrahangos riasztó és a komfort automata klíma plus feláras tétel) Allroad quattro elsősorban aszfaltutakon érzi magát otthon – bár lehet, hogy ezt inkább csak a vezető óvatossága mondatja. Földútra, könnyű terepre persze zokszó nélkül behajt vele az ember, de “csak úgy” felfedezni nem való. Egyrészt, mert a karosszéria övvonala alatt sok a fényezett felület, a fekete kerékjárati- és a hátsó műanyag védőelemek pedig nem jelentenének nagy ellenállást a tövises erdei csapáson, másrészt a gyári szerelésű gumiabroncsok mintázata sem dagonyázásra való. Érző szívű tulaj persze nem teszi ki mostoha körülményeknek az autót, inkább élvezi az általa nyújtott szolgáltatásokat.

Kívánságműsor

Elsőként a komfortos, informatív és minden igényt kielégítő belső

kényeztet, majd indulást követően a 233 lóerőt és 450 newtonméteres forgatónyomatékot rendelkezésére bocsátó erőforrás, valamint a hatfokozatú Tiptronic sebességváltó irányítja magára a figyelmet. Városi kilométereken mély duruzsolást és volánkarimán érezhető igen diszkrét vibrálást közvetít a V6-os TDI, amely intenzív gyorsítás nélkül az alapjárati fordulatszám környékén dolgozik, s a Tiptronic fokozatválasztó programja is ehhez alkalmazkodik. A feltűnően nyugodt működés országúti tempónál sem változik gyökeresen, a nagyobb sebesség, egy-egy előzés, emelkedő, gyorsítás azonban már jobban dolgoztatja az erőforrást, amelynek hangja csak a kapcsolások környékén jelentkező terhelésváltások hatására emelkedik. A tengelyenként egyenlő arányban eloszló hajtási nyomaték semleges viselkedésűvé, kiszámíthatóvá teszi a közel 1,9 tonnás monstrumot, kanyargós útszakaszon mereven tartja az íven vertikális irányát, alulkormányzottsági hajlama nincs. A brutális nyomatékú dízelmotor kis fáziskéséssel vesz tudomást a gázpedál taposásáról, ám az Audinak, pontosabban a Tiptronic váltónak erre is van megoldása, mégpedig a hosszirányú kulissza leghátsó állása (Sport). Ekkor közvetlenebbé válik a gázreakció, visszakapcsolásoknál pedig magasabb fordulatszámot engedélyez az elektronika, tehát jobban kiaknázható a V6-osban rejlő potenciál.

Nem hétköznapi

Az Allroad quattro csak ínyenceknek való, amit megjelenése, kidolgozása és műszaki tartalma mellet az ára is hűen szimbolizál. Egyedisége a két közvetlen konkurens, a BMW 530xd Touring (14 578 000 Ft) és a Mercedes-Benz E 320 CDI 4Matic T (15 440 000 Ft) fölé emeli, ám hogy az azonos motorizáltsággal olcsóbb Q7-es mennyire osztja majd meg a szegmens márkán belüli vásárlóközönségét, arról csak hónapok, évek múltán kaphatunk reális képet.