Nehézsúly

2012. szeptember 7. (péntek)

A Norton Dominator 99 motorkerékpárról szóló írás először az Autó-Motor 1995/1-es számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Az ötvenes években Anglia motorkerékpár-ipara második aranykorát élte. Ariel, Greeves, BSA, James, Royal Enfield, Sunbeam, Velocette – hogy csak néhány említsünk a dicsőséges névsorból. De ha a sok jó angol márka közül mindössze egyet lehetne említeni, valószínűleg mindenki a Nortonra voksolna.

  Hazai piacra 120 mérföldi skálázott sebességmérővel szállították ezt a modellt Hazai piacra 120 mérföldi skálázott sebességmérővel szállították ezt a modellt

Amint az Magyarországon meglehetősen gyakori a régi motorkerékpárok esetében, hősünk múltja is a homályba vész. Az bizonyos, hogy 1956-ban születet, átmeneti típus, ugyanis még a régi kipufogóval szerelték, de már a rövid lengővillával, a korábban szabadon álló akkumulátor dobozba került, első lámpája csak ebben az évben volt ilyen formájú, miként a tankembléma is csak 1956-ban volt kerek műanyag. Tudjuk róla, hogy 1959-ben már Szentendrén volt, onnan került Békásmegyerre majd Nagytéténybe.


Utóbbi helyről vitte magával kilenc évvel ezelőtt jelenlegi tulajdonosa, ifjabb Murányi Levente, aki két éven át járt vele több-kevesebb sikerrel. „Minden folyt, zörgött, a vég az volt, amikor egyszer a Nyugatinál az olaj elöntötte a gyújtómágnest.” Ezután hat év szünet, pontosabban ennyi ideig tartó céltudatos alkatrészgyűjtés, majd aprólékos, egy éven át tartó restaurálás következett. Levente kicserélte a nem eredeti alkatrészeket, a kormányt, a kipufogót, a gyújtáskapcsolót, az ampermérőt, a lámpát és kezelőkarokat, s természetesen egy sor csapágy, tömítés, persely és tengely felújítására is sor került. „A motorban házi öntésű dugattyú volt, 1,5 millimétert lógott, mégis gyakran megszorult.” A vételár közel tízszeresét sikerült elkölteni a felújítás során, de az eredmény magáért beszél.

  A kerek, műanyag embléma csak 1956-ban volt használatos A kerek, műanyag embléma csak 1956-ban volt használatos

Aki kellő gyakorlattal rendelkezik egy hosszú löketű motorkerékpár indításában, hamar barátságot köthet a Dominatorral. A dúsító kinyitása után finoman megkeressük a felső holtpontot, átbillentjük a dugattyút, és egy lendületes lábmozdulat nyomán a motor életre kel. Érdekes módon a berúgókar oly nehezen mozdul, hogy az az érzésünk, nem tudjuk átlendíteni a dugattyút a hátsó holtponton. Ez néha valóban bekövetkezik, dekompresszor hiányában ilyenkor akár rá is állhatunk a karra, nem fog mozdulni. Normális esetben azonban az épp csak meglendülő főtengely meghozza az első mély bummot, amit sűrű egymásutánban követ a többi. Az alapjárat precízen állítható az Amal Monobloc karburátor pótlevegő-szabályzó karja segítségével, s esetünkben erre ugyancsak szükség van, mert mint a próba során kiderül, a kuplung nem emel ki kellőképpen, így a motor kis üresjárati fordulata aranyat ér.

  Dupla Amal Monobloc a korabeli átalakító készlet másolatával elkészítve Dupla Amal Monobloc a korabeli átalakító készlet másolatával elkészítve

Menetélményeink tehát nem kezdődnek valami fényesen, de annál a szebb a folytatás, a kéthengeres hatszázas elementáris erővel húz már szinte alapjáratról, a bal oldalon elhelyezkedő váltókar szapora emelgetésével hamar 100 km/h sebesség fölé gyorsulunk. A nehéz twin rezonanciája elviselhető keretek között marad, kellemetlennek csak a végsebesség közelében érezhető, amikor a tankoldalon már zsibbasztó vibráció keletkezik.

  Nagyméretű dobfék elöl-hátul – a kor csúcstechnikája szerint Nagyméretű dobfék elöl-hátul – a kor csúcstechnikája szerint

A kezelhetőség a mai gépekhez mérten persze szegényes, de a maga korában a Featherbed váz és a Roadholder első villa épp olyan sztár volt, mint most a Kayaba vagy a White Power (sőt!). A nagytárcsás fékek hatásosan lassítanak, a rugózás kielégítő, viszonyt a felújítás hiányosságára utalva erős fékezésnél a motor eleje szitálni kezd.

  A régi stílusú dob krómozott volt, a láncbura viszont festett A régi stílusú dob krómozott volt, a láncbura viszont festett

Hátul terhelés szerint állítható Armstrong teleszkópok vannak, az ötvenes évek végén újdonságnak számító duplanyereg meglehetősen komfortos. A tanksapka tanúsága szerint a gyár a Mobiloil D, a Castrol XL, illetve az Essolube Racer olajak valamelyikének használatát javasolta, amiből mellesleg 2,5 liter fért el a tartályban. A 19 colos acélabroncsokra eredetileg elöl 3,00, hátul 3,50 colos Avon gumik kerültek, Levente ezeket 3,25-ös, illetve 4,10-es Dunloppal pótolta.

  Az elégedett tulajdonos: Murányi Levente Az elégedett tulajdonos: Murányi Levente

A Smith gyártmányú sebességmérő órát 190 km/h-ig kalibrálták, a gyári végsebesség 162 km/h volt. Egyelőre ennek elérésére nem tettünk kísérletet, elsősorban azért, mert a kilométer-számlálón 226-os számot láttunk, a motor tehát meglehetősen friss. A maga korában drágának és ebből következően ritkának számító Dominator 99-es (a típusszám a végsebességre utal - 99 mérföld) az egyik legszebben helyreállított magyarországi Norton, és hogy nem csak szép, hanem jó is, azt egyebek között az elmúlt nyáron Lakitelken rendezett pályaversenyen bizonyította, ahol a leggyorsabb volt a szériamotorok között.

  Golyóként gyorsul, kevésbé dinamikusan lassul a Domi Golyóként gyorsul, kevésbé dinamikusan lassul a Domi

Ocskay Zoltán
Fotó: Branstetter Sándor

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Nehézsúly

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/23-24-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Suzuki Vitara, Audi RS 5 Coupé, Iveco Daily 35 S Electric, Renault Trucks áruterítő tehergépjárművek, Harley-Davidson Fat Bob
  • Teszt: Renault Twingo 0.9 TCe, Toyota Yaris Hybrid és Yaris 1.4 D-4D, Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic, BMW M4 DKG, Mazda6 G165 és Mazda3 Sport G165, Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT6, Opel Vivaro 1.6 TwinTurbo CDTI 140, Iveco Stralis Hi-Way Euro 6
  • Időszerű: 2015-ös importőri tervek, aktivitások

Időjárás

Budapest

közepesen felhős
13 °C
6 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?