Ez utóbbiakat már egy békéscsabai gépjárműszerviz vezetője sorolta lapunknak. Mogyorósi Balázs elmondta, a hűtőfolyadék fagyállóságát mérik, ez egy olyan művelet, amit a téli mínuszok előtt mindenképp érdemes elvégezni.
– Legalább –30 fokos fagyállóságra érdemes törekedni. Azért fontos ennek ellenőrzése, mert ha a motorban megfagy a víz, az súlyos problémát okoz, a fagyott folyadék ugyanis szétrepeszti a motort. A fagyálló elhasználódhat, ezért javasolt háromévente lecserélni a rendszerből a folyadékot. Egy másik ok, ha például a hiányzó hűtőfolyadékot korábban csapvízzel pótoltuk. Ilyennel is találkozni, értelemszerűen ez is felhígítja a hűtőt, ami télen gondot okozhat. Az ablakmosó folyadéknál is érdemes ezt az ellenőrzést elvégezni, mivel a tartály ott is szétfagyhat, illetve, ha nem elegendő a mosó fagyállósága, akkor hidegben az ablaktörlő szétkeni a folyadékot, és az fátyolként fagyhat a szélvédőre.
– Az akkumulátor, az önindító és a téli gumi állapotát is vizsgáljuk egy őszi-téli kontrollnál. Az utóbbinál a mintamélységet is ellenőrizzük. Az összes folyadékrendszert átnézzük, hogy nincs-e szivárgás valahol. A termosztát állapotát is érdemes megvizsgálni, hogy téli üzemben felmelegszik-e a motor, mert ugyan működik ekkor is, de ha nem üzemi hőfokban teszi ezt, az rengeteg hibát tud okozni. Fontosnak tartom még, hogy az ablaktörlő lapátok állapota is megfelelő legyen, valamint, hogy jól működjenek, mivel saras, lucskos időben, ha nem töröl megfelelően, akkor az kifejezetten balesetveszélyes. A fényszóró beállítása is fontos, mivel ilyenkor hamarabb sötétedik, többször vagyunk rászorulva, hogy használjuk.

Fotó: Lehoczky Péter

A guminál nem csak a mintázatot kell nézni, hanem az évek számát is. Sokan kevesebbet használják az autójukat, a gumi így nem kopik el, de idővel elöregszik, megkeményedik, ami azt eredményezi, hogy már nem lesz olyan hatásos – ezt már Aradszki György mondta, aki saját műhelyében évtizedek óta foglalkozik gumijavítással a megyeszékhelyen.
– Általában nyolc év a gumik élettartama, de ez márkától is nagyban függ, mi ezt is mindig megvizsgáljuk, és javaslatot teszünk a tulajdonosnak. Egyébként a téli guminál négy milliméter alatt a mintázat lényegében semmit sem ér. Ilyenkor a gumi elveszti azt a képességét, amivel egyébként nagyobb biztonságot nyújt télen – tette hozzá.

Fotó: Lehoczky Péter

De nemcsak az autók felkészítése, hanem az autósok felkészülése is fontos – erre hívta fel a figyelmet a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság. A hajnali, illetve kora reggeli fagyok ilyenkor már nagy veszélyt jelenthetnek, hiszen jeges foltok alakulhatnak ki az úttesten. A gépjárművezetőknek ezért különös figyelmet kell fordítaniuk a tapadási viszonyok váratlan, jelentős és kedvezőtlen megváltozására, főként, ha hidakon, felüljárón, árnyékos területeken vagy éppen erdős útszakaszokon közlekednek – emelte ki a rendőrség.

A gyalogosokra is figyeljünk
Az évszakkal együtt járó változások jelentős hatást gyakorolnak a közúti közlekedésre is, hiszen kedvezőtlenebbé válnak az út-, az időjárási és a látási viszonyok. Fontos, hogy a járművezetők mindig az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, tekintettel az esetleges ködös, esős időjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző balesetek. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg lehet előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége is váltaná ki.
Ebben az időszakban fokozott figyelemmel kell lenni a gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra – tájékoztatott az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!