Fotó: Lővei Gergely

Vannak sportkocsik, amelyek már eltűntek a történelem süllyesztőjében, illetve a kohók kemencéiben. Az Opel Manta nem ilyen, a rajongótábor mellett ott van a két mozifilm (Opel Manta és Manta Manta), amely életben tartja a kultuszt, és amelyeknek hála immár a művészvilágba is betört az autó.

A rüsselsheimi Majna-parton tavasszal állították fel a 13,5 tonna betonból öntött életnagyságú szobrot, amely a most épp kialakulóban lévő művészeti sétány harmadik tagja. Egészen pontosan egy teherautóval szállították a helyszínre, ahonnan egy daru emelte a jelenlegi helyére, a parkoló egyik szélső pozíciójába.

Matthias Braun meglévő digitális 3D-s modell alapján kezdett dolgozni, de nem ment egyszerűen az öntőforma kimarása fából. Ukrajnai és Egyesült Államokbeli szakemberekkel való konzultációt követően, több németországi cég megkeresését követően lett csak hibátlan az eredmény – és kész az alkotás. Azért választotta egyébként ezt az autót a művész, mert a mozifilmek és a Manta-viccek miatt szerinte ennek az Opel modellnek a legnagyobb a kulturális hatása.

Egészen jól sikerült eltalálni a korai, króm lökhárítós autó formáját, egyedül a fényszóróknál van jelentős eltérés. Rajongók – én is közéjük sorolom magamat – ezen kívül a túlságosan hangsúlyos kerékjárati íveknél és a hátsó sárvédők alsó pereménél fedezhetnek fel eltéréseket az eredetitől. Ahhoz képest, hogy mekkora munka lehetett a szemmel láthatóan több elemből összeállított öntőforma kialakítása, ez is szép eredmény. Egy Opel sosem kop el – ez a betonkemény igazság.