Az a helyzet állt elő, hogy az Octavia kezdett ránőni a VW Golf fejére, ezért a konszernnél úgy döntöttek, hogy a jövő márciusi Genfi Autószalonon debütáló harmadik generációt feljebb pozicionálják: hosszában 8, tengelytávban pedig tekintélyes 10 centit nő majd, tehát a kompaktok közül hivatalosan is átigazol a középosztályba, s árával a VW Passat alá sorol be.

Persze a cseheknek eszükben sincs feladni a közkedvelt és jól jövedelmező alsó-középkategóriát, így aztán a Fabia és az Octavia III-as közötti űrt a vadonatúj Rapiddal töltik ki. Ez immár a Skoda hetedik modellje, mely egyúttal bevezeti a jövőbeni márkaarculatot: az egyszerű vonalakból építkező, letisztult formaterv időtállónak tűnik és – főleg elölnézetből – egészen nívósnak mutatja az autót.

Egyszerű formák és anyagok, illetve könnyű áttekinthetőség és pofonegyszerű kezelhetőség jellemzi a műszerfalat Egyszerű formák és anyagok, illetve könnyű áttekinthetőség és pofonegyszerű kezelhetőség jellemzi a műszerfalat

Maga a koncepció egyébként megszólalásig hasonlít az eredeti, 1996-os Octaviáéra. A Rapid lépcsőshátú limuzinnak látszik, de valójában praktikus ötajtós, hatalmas csomagtérajtóval és óriási, alaphelyzetben 550 literes poggyásztérrel. A rugalmasan variálható MQB platformot használó Skoda meglehetősen hosszúnak számít a szegmensben, az első MacPherson és a hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztések között pedig nem kevesebb, mint 2602 mm a tengelytáv – 24 mm-rel felülmúlva az aktuális Golfot/Octaviát. Magyarul van benne hely, legalábbis a lábnak bőséggel, széltében viszont kisautósan keskeny a kocsi, úgyhogy hátul is csak két felnőtt fér el kényelmesen, az ívelt tetővonal miatt pedig a fejtér sem éppen nagyvonalú.

19 „egyszerűen nagyszerű” megoldás

A külcsínhez hasonlóan a belbecs is sallangmentes, ám itt nem sikerült értékes hatást kelteni – persze eleve az volt a cél, hogy minőségérzetben a Rapid nyomába se érjen a Golfnak. Elég komor és műanyagos a hangulat, az ajtókra tenyérnyi kárpit sem jutott, a műszerfal pedig néhány krómcsíkot leszámítva nélkülöz mindennemű díszítést, holott a menetpróbára gazdagon felszerelt példányokat hoztak. Ráadásul az előszériás autókban négy elektromos ablakhoz csupán két vezetőoldai kapcsoló tartozott (a hátsókat csak hátulról lehetett kezelni), de emiatt annyi negatív visszajelzést kaptak, hogy az ígéretek szerint a sorozatgyártásig ezt orvosolják.

Egyenleg: amíg a lábteret nagyvonalúan, addig a váll- és fejteret szűkmarkúan mérték a Rapid tervezői Egyenleg: amíg a lábteret nagyvonalúan, addig a váll- és fejteret szűkmarkúan mérték a Rapid tervezői

Szépséghibáit többek között olyan praktikus megoldásokkal igyekszik ellensúlyozni a Skoda, mint az anyósülés alatti rekeszben tárolható láthatósági mellény, a parkolójegy-csipesz, az USB és AUX csatlakozás, a Citigóból átemelt telefontartó, a hálós zseb az első ülések belső oldalán, a csomagrögzítő hálók, vagy az egyik oldalán gumírozott, a másikon filcborítású csomagtértálca – persze gondolom többségük feláras extra lesz. Mind közül a „legjobb” azonban az üzemanyagtank-fedél belső oldalán rögzített, nagyítóként is funkcionáló (így le tudjuk olvasni a guminyomás-értékeket) jégkaparó…

Íme a legnagyobb trükk, a tanksapkafedélbe rögzíthető nagyítós jégkaparó Íme a legnagyobb trükk, a tanksapkafedélbe rögzíthető nagyítós jégkaparó

Az 1198 cm3-es háromhengeres egyedüli szívómotorként árválkodik a kínálatban, ezt követi az 1.2 TSI 86 és 105 lovas változata, majd a benzinesek sorát a kizárólag hétfokozatú duplakuplungos automataváltóval elérhető, turbósított 1,4-es zárja. Dízelből az 1,6 literes 90 vagy 105 lóerővel választható – érdekes, hogy az ötfokozatú manuális helyett csak a gyengébbikhez lehet DSG váltót konfigurálni. Kezdettől fogva négy motorváltozat rendelhető extra-takarékos Green tec kivitelben (start-stop, fékenergia-visszanyerés, alacsony gördülési ellenállású abroncsok) is.

Nem csak a csomagtér mérete, hanem az 535 kilós terhelhetőség (580 kg-ra növelhető) is derekas Nem csak a csomagtér mérete, hanem az 535 kilós terhelhetőség (580 kg-ra növelhető) is derekas

Ismerkedésünket a 86 lóerős 1.2 TSI-vel kezdtük: mivel ehhez csak ötgangos sebességváltó (könnyen és jól kapcsolható) tartozik, viszonylag hosszú áttételezéssel, kissé nehézkesen éledezik a motor. Bár papíron már 1500-as fordulattól megvan a 160 Nm-es nyomatékmaximuma, érzésre nagyjából 2800-tól húz derekasan. Ettől eltekintve lelkesen viszi a könnyűsúlyú Rapidot, csendes és takarékos is. A 105 lovas dízel viszont már alulról is becsülettel megindul, korai felkapcsolásokkal, kényelmesen vezethető a kocsi. Cserébe a gázolajos dörmögése és némi vibráció beszűrődik az utastérbe. A visszajelzéseket ugyan megtartja magának, de kellően közvetlen és viszonylag pontos a kormányzás, stabilan és jóindulatú alulkormányzottsággal fordul a Skoda. Alapvetően kellemesen rugózik, a futómű komfortos hangolású, rossz minőségű úton azonban nem tudja kivédeni a nagyobb hibáktól származó ütéseket és hajlamos elpattogni a keresztbordákról.

Mindent összevetve korrekt, praktikus kompakt a Skoda Rapid, melynek magyarországi értékesítése késő ősszel veszi kezdetét. A klíma nélküli indulóár várhatóan 3,7 millió forint körül lesz.

A Rapid jól leplezi, hogy jutányos árú kompakt. Az új márka arculati elemek a jövendőbeli Skodákon is visszaköszönnek majd A Rapid jól leplezi, hogy jutányos árú kompakt. Az új márka arculati elemek a jövendőbeli Skodákon is visszaköszönnek majd

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!